ثبت نام برای ارسال DNA به فضا شروع شد

ثبت نام برای ارسال DNA به فضا شروع شد
  • 1396/2/14
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

یکی از شرکت هایی که در زمینه سرویس دهی به بقایای اجساد سوخته فعالیت می کند، راه جدیدی پیش روی شما قرار داده تا بتوانید تکه کوچکی از وجود خود یا عزیزانتان را به فضا بفرستید. یک امتیاز بزرگ در این طرح وجود دارد: برای شرکت در آن لازم نیست مرده باشید!

گویا آی تی – شرکت Celestis که در ایالت هوستون قرار دارد، در روز جمعه، ۲۱ آوریل، از سرویس جدید خود، یعنی ارسال نمونه DNA افراد را به فضا، رونمایی کرد.
بنیانگذار این شرکت، چارلز چافر، اعلام کرده برای افرادی که نمی خواهند برای شرکت در یک پرواز فضایی در مراسم یادبود خود سوزانده شوند، ما سرویس به پرواز درآوردن مواد ژنتیکی بدن آنها را پیشنهاد می کنیم.

یکی دیگر از گزینه های این سرویس، به پرواز درآوردن DNA شخص فوت شده، به همراه DNA خانواده و دوستان اوست. این افراد می توانند زنده یا مرده باشند.
این سرویس، یک تجربه ملموس و نمادین از پرواز فضایی برای افراد زنده، و راهی برای قرار دادن طولانی مدت DNA انسان در خارج از زمین است. محدوده هزینه این سرویس، از ۱٫۲۹۵ دلار تا ۱۲٫۵۰۰ دلار بوده و بسته به اینکه DNA به کجا ارسال شود، متغیر است. در حال حاضر، وبسایت این شرکت چهار گزینه را پیش روی مشتریان قرار داده است: یک پرواز زیرمداری و بازگشت به زمین؛ پرواز تا مدار زمین، و در نهایت سوزاندن نمونه در طی بازگشت مجدد به اتمسفر؛ پرواز تا ماه (تا سطح ماه یا مدار ماه)؛ و سفر یک طرفه به جایی فراتر از ماه
سخنگوی شرکت Celestis، پازیا اسکانفلد، می گوید: “ما تقریبا یک گرم از نمونه را به فضا می فرستیم. این مقدار، برای در برگرفتن کل ژنوم فرد کافی است”.
DNA، به یک پودر تبدیل شده و در یک کپسول ریخته می شود. این کپسول، شبیه یک باتری ساعت بزرگ است.
شرکت Celestis، از سال ۱۹۹۷ کپسول های کوچک حاوی بقایای اجساد سوزانده شده را به فضا ارسال می کند. تا کنون، این شرکت بیش از ۱۲۰۰ کپسول را در طی ۱۴ ماموریت فضایی به فضا ارسال کرده و بیش از ۲۰۰ کپسول در حال حاضر آماده پرواز هستند.

تا به این لحظه، پنج نفر برای سرویس پرواز DNA ثبت نام کرده اند که سارا گرین، ۳۸ ساله از منطقه وینستون – سالم ایالت کارولینای شمالی یکی از آنهاست. گرین قصد دارد مقداری از DNA پدر مرحومش را به همراه مقداری از DNA خودش به فضا بفرستد.
گرین در مصاحبه با space.com گفت: “فرصت بسیار خوبی برای تجربه نمادین یک سفر فضایی پیش آمده. در این سفر کنار او هستم و به او افتخار می کنم”.
“پدرم طرفدار داستانهای علمی تخیلی بود؛ خصوصا “Doctor Who” بود. او نگاه خاصی به زندگی داشت. همیشه می گفت پول و چیزهای دیگر می آیند و می روند، اما زمان ارزشمندترین دارایی ماست”.

او اضافه کرد: ” فرستادن مواد ژنتیکی به فضا، برای گسترش اثر انسانیت، واقعا ایده جالبی است”.
اولین پرواز نمونه های DNA شرکت Celestis قرار است در ماه سپتامبر انجام گیرد. در این ماموریت، یک راکت زیرمداری از پایگاه فضایی آمریکا در نیومکزیکو به فضا پرتاب می شود.
این شرکت با همکاری آزمایشگاههای CG اونتاریو، نمونه های DNA را به پودرهای سیلیکاتی تبدیل می کند تا آماده پرواز شوند.
چافر گفت: “در طول تاریخ جهان، مولکول های DNA همواره در فضا وجود داشته اند، و شاید همین مولکول ها بذر حیات را در جهان کاشته اند”.
“انسان ها با ارسال DNA از طریق ایستگاه فضایی بین المللی؛ با آزمایش توانایی DNA در مقاومت در برابر فشار ناشی از بازگشت به جو زمین روی سطح خارجی یک موشک؛ و با انتقال کد DNA انسان به ستاره های دور به عنوان بخشی از انتقال های رادیویی بین ستاره ای، به این روند کمک می کنند. و ما بسیار خوشحالیم که فرصتی فراهم شده تا همه بتوانند در این امر به ما ملحق شوند… ماموریت های ما هدفمند هستند”.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *