هک ذهن انسان توسط ارتش آریکا، برای کمک به یادگیری زبان دوم

هک ذهن انسان توسط ارتش آریکا، برای کمک به یادگیری زبان دوم
  • 1396/2/14
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

سرباز بودن و یا جاسوس بودن کار ساده‌ای نیست؛ شما باید خود را در شرایط خطرناک قرار داده، اطلاعات را تحلیل کنید، به زبان‌های خارجی صحبت کنید، و استفاده از تمام انواع تجهیزات فناوری و اسلحه را بلد باشید.به تازگی ارتش امریکا در حال کار بر روی روش جدیدی برای یادگیری ساده تر این موارد است.

گویا آی تی – بخش پژوهشی وزارت دفاع ایالات متحده می‌خواهد روش‌هایی را برای آموزش سریع این مهارت‌های حیاتی به کارمندان خود پیدا کند – حتی اگر لازم باشد آن‌ها را در معرض خطر قرار دهد.
برای بررسی این احتمالات، موسسه‌ی پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته‌ی دفاعی (DARPA)، بیش از ۵۰ میلیون دلار را به هشت گروه تحقیقاتی اختصاص داده است تا متوجه شوند تحریک الکتریکی سیستم عصبی چگونه می‌تواند به آسان تر کردن فرآیند یادگیری کمک کند.

این برنامه‌ی چهار ساله، به نام آموزش هدفمند نوروپلاستیسیتی (TNT)، قصد دارد روش‌های تحریک عصبی ایمن و بهینه‌ای را برای فعال کردن انعطاف پذیری سیناپسی – قابلیت تقویت یا تضعیف سیناپس‌ها – پیدا کرده و توسط آن بتواند انجام کارهای جدید را بیاموزد و خاطره ایجاد کند.
داگ وبر، مهندس زیستی که پروژه‌ی TNT را مدیریت می‌کند، می گوید: ” وزارت دفاع، در دنیایی پیچیده و در هم تنیده کار فعالیت‌ می‌کند که مهارت‌های انسانی مانند ارتباطات و تحلیل حیاتی هستند، و این وزارت‌خانه مدت‌هاست که برای ارتقاء هرچه بیشتر این مهارت ها، پای خود را از مرزهای آموزش فراتر گذاشته است. ”
” هدف DARPA، در پروژه‌ی TNT، ارتقاء هرچه بیشتر کارامدترین روش‌های آموزشی موجود است، به طوری‌که مردان و زنان در نیروهای مسلح بتوانند با بیشترین پتانسیل خود کار کنند.”
و DARPA منظور مشخص و جالبی از ” بیشترین پتانسیل” دارد، و می‌خواهد انتهای این پروژه‌ی چهار ساله، پیشرفتی ۳۰ درصدی را در سرعت یادگیری مهارت‎ها شاهد باشد.
اینکه دستیابی به این هدف، امکان پذیر است یا نه، به آینده بستگی دارد، اما این امید وجود دارد که با ارسال پالس‌های الکتریکی به سیستم عصبی، محققان متوجه شوند چگونه می‌توان مواد شیمیایی-عصبی خاصی را برای تنظیم‌کردن ارتباطات عصبی در مغز آزاد کرد، به نحوی که بر انعطاف پذیری سیناپسی، اثر گذار باشد.
امیلی والتز، از مجله‌ی IEEE Spectrum به نقل از وبر می‌گوید: “دستکاری مغز به این شکل می تواند حالت شناختی – یعنی میزان هوشیاری شما و توجهی که به چیزی یا کاری معطوف می‌کنید – را تحت تأثیر قرار دهد.”

محققان در این هشت تیم شرکت کننده در پروژه، مجموعه‌ای از آزمایشات را روی داوطلبان انسان و حیوان انجام داده، و تأثیر آن بر عصب‌‌های مختلف را از نظر موفقیت در یادگیری میسنجند.
یک تیم از دانشگاه ایالت آریزونا، در حال بررسی نحوه‌ی اثر گذاری تحریک عصبی بر مهارت‌های نظارتی، شناسایی، و تیراندازی است، در حالی‌که محققانی از دانشگاه جان هاپکینز، در حال بررسی تأثیرات آن بر یادگیری زبان‌ها هستند.
در دانشگاه فلوریدا، دانشمندان تأثیرات تحریک عصب واگ – که مغز را به اندام های شکمی متصل می‌کند – بر درک، تصمیم‌گیری‌ها و نحوه حرکت ما در فضا مطالعه خواهند کرد.
تحریک عصب واگ، در حال حاضر نیز توسط برخی دانشمندان، برای جلوگیری از حملات عصبی و درمان افسردگی استفاده می‌شود، اما هنوز به خوبی شناسایی نشده است.
یکی از اعضای این تیم، جنیفر ال. بیزون، دانشمند علوم عصبی، می‌گوید: “کاربردهای کلینیکی برای این روش وجود دارد، اما دلیل و عملکرد آن هنوز ناشناخته است.”
“ما می‌خواهیم مطالعه‌ای سازمان یافته برای درک چگونگی عملکرد این تحریک عصبی در هدایت مدارهای مغزی انجام دهیم، و در نهایت بدانیم چگونه می‌توان برای بهبود شناختی، بیشترین استفاده از این روش را انجام داد.”

در حالی‌که پژوهش‌های پیشین DARPA در رابطه با این موضوع، بیشتر بر چگونگی بازیابی توانایی‌های از دست رفته – نظیر بازیابی حافظه در افرادی که دچار صدمه مغزی شده اند – متمرکز بوده است، طرح TNT کاملا به افزایش توانایی‌های طبیعی افراد پرداخته است.
اگر این طرح مخاطره‌آمیز به موفقیت برسد، ممکن است، تنها ذی نفعان آن سربازان و جاسوس‌ها نباشند.
یکی از محققان، به نام جاستین ویلیامز، که یک مهندس پزشکی از دانشگاه ویسکونسین است، به مجله‌ی پزشکیSTAT گفته است: ” می‌توانید تصور کنید که اگر ما بتوانیم روشی غیر تهاجمی و مطمئن، برای کنترل شیمیایی مغز بیابیم، می‌توانیم شرایط انسانی بسیاری را تغییر دهیم.” و به نمونه‌هایی از ناتوانی‌های یادگیری مشکل‌ساز در کودکان، یا اختلالات حافظه در بزرگسالان اشاره کرده است.

اما در نهایت، این پروژه مزایایی هم برای سربازان خواهد داشت – شاید به عنوان یک بخش تحریک عصبی اختیاری در دوره‌های آموزشی سربازی.
طبق اظهارات وبر در مجله‌ی IEEE Spectrum ” افراد مشتاق بسیاری هستند که مایلند هرکاری و یا هر چیزی را که موجب عملکرد بهتر آن ها شود، امتحان کنند.‌ اگر بتوانیم کمکی به این افراد بکنیم، عالی خواهد بود.”

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *