۴ عادت که می تواند باعث بهبود عملکرد شما شود

۴ عادت که می تواند باعث بهبود عملکرد شما شود
  • 1396/2/17
  • مهدی پیوندی
  • 0

برای افزایش بازده روزانه خود این چهار مورد را انجام دهید

 

کارآفرینان، رهبران جهان و ورزشکاران حرفه ای همگی یک خصیصه مشترک دارند: همه آنها عادت های عجیب و غریبی دارند.

در دنیای ورزش، رفتارهای عجیبی همچون انداختن آب دهان روی زمین و حتی کف زدن به بهبود عملکرد ورزشکاران ربط داده شده است. اما آیا چنین عاداتی چیزی فراتر از خرافات را نیز در خود جای داده اند؟ به نظر می رسد که حفظ چند عادت کوچک و خاص، پتانسیل ایجاد تاثیرات قابل سنجشی را بر روی عملکرد در خود دارد. بر طبق یافته ها، ۴۵ درصد از ورزشکاران اذعان می کنند که پیش از پرداختن به فعالیت های دشوار فعالیت های خاصی را انجام می دهند.

چهار عادتی که در ادامه می آیند آنقدرها عجیب و خاص نیستند، اما دست کم می توانیم توضیح بدهیم که چرا و چگونه باعث بهبود عملکرد و نگرش ما می شوند:

 

  1. (کمی) زودتر به سر کار بروید

اجازه بدهید که با مقدمات کار شروع کنیم. زودتر از موقع به سر کار رفتن احتمالا کار جالبی به نظر نمی رسد، اما به عنوان یک عادت این پتانسیل را دارد که موجب بهبود توجه و نگرش شما شود. ما شما را تشویق نمی کنیم که ساعتها یا حتی نیم ساعت زودتر در سر کار خود حاضر باشید. هدف در اینجا صرفاً این است که اضطراب ذاتی ناشی از اینکه باید در سر ساعت معینی از خواب بیدار شوید، به فعالیت های روزمره صبحگاهی خود بپردازید و سپس در ساعت اوج ترافیک عازم محل کار شوید را کاهش دهید. نکته مهم در اینجا این است که اگر هر صبح فقط چند دقیقه وقت بیشتری برای خود باقی بگذارید -و این را تبدیل به یک عادت کنید- حجم قابل توجهی از استرس و اضطراب را از زندگی خود حذف خواهید کرد و به احتمال زیاد، حال و هوا و عملکردتان نیز در محیط کار بهبود خواهد یافت.

 

  1. برای خودتان (در همه جا) یادداشت بگذارید

هیچگاه مشخص نیست که ایده های درخشان چه زمانی به ذهن شما خطور می کنند؛ شاید زیر دوش، یا در مسیر محل کار یا حتی در نیمه های شب.

یادداشت برداری در ابتدا ممکن است ایده خوبی به نظر نرسد، چنانکه گویی در حال از دست دادن حافظه خود هستید، اما عکس این قضیه صادق است. چسباندن کاغذهای یادداشت رنگارنگ به گوشه و کنار محل کار یکی از نشانه های احتمالی داشتن یک ذهن مولد، جسور و خلاق است. در این عادت زیاده روی کنید و همه جا برای خودتان یادداشت بگذارید.

 

  1. برای غلبه بر احساسات خود از تجسم استفاده کنید

همه عادات خاص نباید لزوما منطقی باشند، بلکه باید به نحوی به شما کمک کنند. نمونه عملی چنین توصیفی، تمرین تجسمی است که توسط هاروارد بیزینس رویو مورد آزمایش قرار گرفت.

آزمایش هاروارد بیزینس رویو از ۸۵ دانش آموز استفاده کرد که از آنها خواسته شده بود تا یک سرود را در برابر مخاطبان به صورت زنده اجرا کنند. از نیمی از این گروه خواسته شد تا شکلی از احساس خود قبل از اجرای روی صحنه را به تصویر بکشند -مضطرب؟ وحشت زده؟ نگران؟ ترسیده تا سرحد مرگ؟!- پس از آن پنج ثانیه روی نقاشی خود تامل کرده و سپس نقاشی را مچاله کرده و در سطل زباله بیندازند.

آیا این کار بی فایده به نظر می رسد؟ شاید بله و شاید هم خیر. دانش آموزانی که این کار را انجام داده بودند عملکرد بهتری داشتند، کمتر مضطرب بودند و حتی نرخ ضربان قلب شان آرامتر بود.

تجسم یک ابزار قدرتمند است. هنگامی که پیش از انجام فعالیت های مهم روی احساسات نه چندان سودمند خود اندیشه و تامل می کنید، می توانید دیدگاه درستی به دست بیاورید و کاملا درک کنید که اضطراب تان ساخته و پرداخته ذهن شما است. با تمرین تجسم پیش از انجام هر مسئولیت، مصاحبه یا جلسه ارزیابی مهم می توانید از این ایده در کار خود استفاده کنید. با خودتان در مورد احساسی که دارید صادق باشید، سپس آن احساسات را مچاله کنید و دور بیندازید. احساس سبکباری که پس از این کار به شما دست می دهد می تواند تاثیر مثبتی روی کار شما بگذارد.

 

  1. هر روز صبح چند دقیقه برای مرتب کردن محیط کار خود وقت بگذارید

فضایی که در آن کار می کنیم خانه دوم ما به حساب می آید. اما آیا واقعا در آنجا راحت هستیم؟

محیط فیزیکی کاری خود را واقعا از آن خود بدانید. هر صبح که به فضای کار خود وارد می شوید، برای اطمینان از اینکه همه چیز در همان جایی قرار دارد که انتظار دارید و همه ابزارهای ضروری نیز در دسترس تان قرار دارند، چند لحظه ای وقت بگذارید. وسواس به خرج دادن در نظم وسایل منطقی نیست، اما اگر این چیزی است که بدون ایجاد ناراحتی برای دیگران باعث بهبود جریان کاری شما می شود، بدون شک هیچ ایرادی بر آن وارد نیست.

استقرار در محل کار در حالیکه مطابق با نیازها و خواسته های شما چیده شده است می تواند به شما کمک کند تا نظم و ترتیب خود را حفظ کنید و آماده کار باشید. علاوه بر این، از نظر روانی نیز شما را مهیا می کند و حس مالکیت قوی تری را نسبت به کاری که انجام می دهید در شما به وجود می آورد.

 

حرف آخر

متخصصان معمولا برخی عادتهای مفید اما عجیب دارند. عادتهای شما چیست؟ این عادتها لزوما نباید خیلی غیرمعمولی یا پیچیده باشند؛ در واقع هرچه ساده تر ، بهتر. هدف در اینجا این است که رفتارهایی تشویق و تقویت شوند که نگرش مناسبی را در شما و کارکنان تان ایجاد می کنند. ببینید که کدام فعالیت ها و رفتارها برای شما کارسازتر هستند، سپس همان ها را در خود تبدیل به عادت کنید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *