در اتفاقی عجیب؛ لباس های فضانوردی ناسا رو به اتمام است

در اتفاقی عجیب؛ لباس های فضانوردی ناسا رو به اتمام است
  • 1396/2/18
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

لباسهای فضایی ناسا به زودی تمام می شوند – و این سازمان نمی تواند لباسهای جدید را به اندازه کافی سریع تهیه کند.

گویا آی تی – لباسهای فضایی ناسا دیگر قدیمی شده اند و کم کم کنار گذشته می شوند. به گزارش حسابرس این آژانس فضایی، اگر با همین روند پیش برویم، تا چند سال دیگر هیچ لباس فضایی در ناسا باقی نمی ماند. اگر یکی از آنها را در کمد لباسهای خود ذخیره کرده اید، ناسا علاقه مند است آن را از شما خریداری کند.
لباسهایی که شما بر تن فضانوردان ساکن در ایستگاه فضایی بین المللی می بینید، میلیون ها دلار هزینه داشته اند و سالها طول کشیده تا تهیه شوند. در آینده نه چندان دور، ما به لباسهای بهتری نیاز داریم تا بتوانیم به مریخ و فراتر از آن سفر کنیم. این یعنی کمبود لباس فعلی یک مشکل بسیار جدی است.

هر نوع ماموریتی که با حضور انسان انجام شود، خواه این ماموریت راه اندازی یک مقر در ماه باشد خواه سفر به سیاره سرخ باشد، به شکل قابل توجهی بر داشتن لباسهای مناسب وابسته است. این لباسها باید با فناوری های روز، اصول حفاظتی و سیستم های حمایت از زندگی که در خارج از فضاپیما اهمیت می یابند، مطابقت داشته باشند.
دفتر بازرسی کل ناسا (OIG) در گزارش خود اعلام کرد موجودی فعلی لباسهای واحد حرکت فضانوردان در خارج از فضاپیما (EMU) تا زمان بازنشستگی ISS، که فعلا سال ۲۰۲۴ تعیین شده، دوام نمی آورد و پایان خواهد یافت. لباسهای فضایی نسل بعد، در راه هستند اما سرعت ورود آنها به انبار ناسا کم است.
در این گزارش آمده است: “با وجود آنکه دستیابی به فناوری ساخت نسل بعدی لباسهای فضایی نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار هزینه برای ناسا به همراه داشته، اما این آژانس فضایی همچنان با لحظه تولید لباسی که بتواند جایگزین EMU شود یا برای استفاده در ماموریت های اکتشافی آینده مناسب باشد، چندین سال فاصله دارد”.
ماموریت های مختلف، به انواع متفاوتی از لباسهای فضایی نیاز دارند و ناسا روی ساخت سه لباس مختلف کار می کند تا فضانوردان آینده را به آنها تجهیز کند: یک لباس برای ماموریت های ISS، یک لباس برای ماموریت های پایگاه ماه، و یک لباس برای ماموریت های احتمالی روی مریخ.

لباسهای ISS باید در گرانش صفر کار کنند، در حالی که لباسهای مربوط به ماموریت روی مریخ، باید اتمسفری سخت و زمینی ناهموار را تحمل کنند. ناسا سخت مشغول کار روی ساخت این لباسهاست، اما زمان به سرعت می گذرد. خصوصا اگر ناسا تصمیم بگیرد آنها را در ISS برای اولین بار آزمایش کند.
لباس های نسل بعدی Starliner در اوایل امسال رونمایی شدند، اما این لباسها فقط برای استفاده در داخل فضاپیما مناسب هستند و برای فعالیت های خارجی از فضاپیما مناسب نمی باشند.
به گفته OIG، بخشی از پول هایی که ناسا برای ساخت این لباسها هزینه کرده، بیهوده بوده است: خصوصا، زمانی که بعد از لغو شدن ماموریت اکتشاف در ماه، ناسا پروژه تهیه لباس برای این ماموریت را متوقف نکرد.
ناسا نیز به نوبه خود اعلام کرد تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده، در توسعه لباسهای فضایی برای هر ماموریتی که در آینده انجام بگیرد، مفید خواهند بود.
OIG می گوید ناسا هنوز تا پایان کار روی پیدا کردن جایگزین مناسب برای EMUها هنوز “چندین سال فاصله دارد”. در حال حاضر فقط چهار لباس فضایی برای کار در ISS آماده است و هفت لباس دیگر تعمیر شده یا در خود ایستگاه نگهداری می شوند.

ما مجبوریم تا یک دهه ی آینده با همین ۱۱ لباس قدیمی و مستعمل ماموریت های خود را انجام دهیم. با توجه به اینکه از امروز تا مارس ۲۰۲۰ قرار است ۱۷ پیاده روی فضایی انجام شود، چگونه می توان مشکل کمبود لباس را حل کرد؟
لباسهای فعلی نیز مشکلات خودشان را دارند. به همین دلیل است که پیدا کردن جایگزین برای آنها ضروری به نظر می رسد: آنها می توانند باعث خستگی و آسیب دیدگی دست فضانورد شوند، نمی توانند برای پیاده روی های فضایی طولانی به اندازه کافی غذا و آب ذخیره کنند، آنها به اندازه کافی انعطاف پذیر نیستند، و ابعاد آنها به اندازه کافی بزرگ نیست که برای همه فضانوردان ما مناسب باشد.
حتی اگر ناسا بگوید به مجموعه لباسهای فعلی اش اعتماد دارد و مطمئن است این لباسها می توانند تا زمانی که نیاز است در ایستگاه فضایی بین المللی مورد استفاده قرار بگیرند، باز هم تصویر تاریکی از این لباسها در ذهن ما وجود دارد.
OIG از ناسا خواسته که یک برنامه رسمی تر برای تهیه لباسهای جدید و حفظ لباسهای قدیمی ارائه کند. ناسا هم قول داده که در طی چند ماه آینده این کار را انجام دهد.
OIG نتیجه گرفت: “ناسا به توصیه های ما توجه کرده و این پروژه را با تایید و تکمیل اقدامات اصلاحی پیشنهاد ما به پایان خواهد رساند”.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *