چگونه در مک روی درایوهای NTFS بنویسیم؟

چگونه در مک روی درایوهای NTFS بنویسیم؟
  • 1396/2/20
  • زهرا معبودی
  • 0

در سیستم عامل OS X امکان خواندن از روی درایوهای NTFS وجود دارد، ولی امکان نوشتن روی آن‌ها وجود ندارد، مگر این که از ترفندهای خاصی استفاده کنید. اگر به این قابلیت نیاز مبرم دارید و حوصله‌ی کافی برای سر و کله زدن با سیستم را ندارید، شدیداً توصیه می‌کنیم از درایورهای NTFS شخص ثالث استفاده کنید، چون استفاده از آن‌ها خیلی راحت است و راه‌اندازی‌شان خیلی سخت نیست.

 

اگر می‌خواهید در یک پارتیشن Boot Camp روی مک داده بنویسید، این روش کاربردی است، چون پارتیشن‌های سیستمی ویندوز باید از سیستم فایل NTFS استفاده کنند. اما در درایوهای اکسترنال می‌توانید از فرمت exFAT استفاده نمایید. OS X درست مثل ویندوز می‌تواند بر روی درایوهای exFAT بنویسد و اطلاعات آن را بخواند.

 

سه روش موجود

برای نیل به این هدف روش‌های مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید:

  • درایورهای پولی شخص ثالث: درایوهای شخص ثالثی که برای استفاده از NTFS در مک ساخته شده عملکرد بسیار خوبی دارند. این درایورها پولی هستند، اما نصبشان ساده‌تر و عملکردشان بر طبق گزارشات نسبت به راه‌حل‌های رایگان بهتر است.
  • درایورهای رایگان شخص ثالث: علاوه بر مورد قبلی، درایورهای NTFS رایگان و منبع باز هم وجود دارد. متاسفانه، نصب این برنامه‌ها به خصوص بر روی OS X 10.11 El Capitan، با قابلیت System Integrity Protection جدید کمی بیشتر کار می‌برد. توان این برنامه‌ها به اندازه‌ی نسخه‌های پولی نیست و معمولاً کندتر می‌باشد.
  • پشتیبانی تجربی اپل از نوشتن روی NTFS: در مک OS X به صورت تجربی از نوشتن در درایوهای NTFS پشتیبانی می‌شود. اما این قابلیت به صورت پیشفرض غیر فعال است و برای فعال سازی آن باید در ترمینال کمی سیستم را دستکاری کنید. هیچ تضمینی برای عملکرد صحیح این ویژگی وجود ندارد و فعال سازی آن ممکن است مشکلاتی را برای سیستم فایل NTFS به وجود آورد. ما استفاده از این روش را توصیه نمی‌کنیم.

درایورهای پولی شخص ثالث – ساده‌ترین روش، اما مستلزم هزینه

قیمت نرم‌افزار Paragon NTFS چیزی حدود ۲۰ دلار است و ۱۰ روز امکان استفاده‌ی رایگان دارد. نصب این برنامه راحت و ساده است، و «صرفاً کار می‌کند». پس اگر این ویژگی برای شما مهم است، گزینه‌ی مذکور همان گزینه‌ی مورد نظر شماست.

اگر می‌خواهید بر روی درایو Seagate بنویسید، باید بدانید که این شرکت نسخه‌ی رایگانی از Paragon NTFS را برای مشتریانش ارائه می‌کند، پس نیازی به خرید آن ندارید. علاوه بر این می‌توانید از برنامه‌ی Tuxera NTFS هم استفاده کنید که قیمت آن ۳۱ دلار است و امکان استفاده‌ی رایگان چهارده روزه دارد.

how-to-write-to-ntfs-drives-on-a-mac

درایورهای رایگان شخص ثالث – رایگان، اما مستلزم کار بیشتر

 

این روش رایگان است، اما مستلزم کمی کار اضافه می‌باشد. برای استفاده از این روش باید قابلیت System Integrity Protection را غیر فعال کنید.

 

ابتدا osxfuse را دانلود و نصب کنید.

 

how-to-write-to-ntfs-drives-on-a-mac

 

در وهله‌ی دوم، اگر تا به حال homebrew را نصب نکرده‌اید، آن را دانلود و نصب کنید. homebrew مدیر بسته‌ای برای مک است.

 

برای ادامه دادن کار به ابزارهای خط فرمان نیاز دارید. اگر هنوز این ابزارها را نصب نکرده‌اید، از مسیر Applications > Utilities یک پنجره‌ی ترمینال باز کنید و سپس دستور زیر را وارد نمایید:

 

xcode-select –install

 

how-to-write-to-ntfs-drives-on-a-mac

 

بعد از این که کار تمام شد، برای نصب ntfs-3g از طریق homebrew دستور زیر را تایپ کنید:

 

brew install homebrew/fuse/ntfs-3g

how-to-write-to-ntfs-drives-on-a-mac

 

سپس باید قابلیت System Integrity Protection را غیر فعال کنید. مک خود را ریبوت کرده و زمانی که سیستم در حال بالا آمدن است دکمه‌های Command + R را فشار دهید. با این کار سیستم به درون محیط ریکاوری خاصی بوت می‌شود.

 

از منوی Utilities محیط ریکاوری یک پنجره‌ی ترمینال باز کرده و دستور زیر را وارد کنید:

 

csrutil disable

 

سپس مک خود را به صورت معمولی ریبوت نمایید.

 

how-to-write-to-ntfs-drives-on-a-mac

 

حالا از محیط دسکتاپ مک، دوباره یک پنجره‌ی ترمینال باز کرده و برای فعال سازی ntfs-3g دستورات زیر را وارد کنید:

 

sudo mv /sbin/mount_ntfs /sbin/mount_ntfs.original
sudo ln -s /usr/local/sbin/mount_ntfs /sbin/mount_ntfs

 

how-to-write-to-ntfs-drives-on-a-mac

 

در انتها دوباره قابلیت System Integrity Protection را فعال کنید. مک خود را ریبوت نموده و برای وارد شدن به حالت ریکاوری دکمه‌های Command + R را نگه دارید. در محیط ریکاوری یک پنجره‌ی ترمینال باز کرده و دستور زیر را وارد کنید:

 

csrutil enable

 

سپس دوباره دستگاه را ریبوت کنید. اکنون پشتیبانی از فرمت NTFS باید فعال شده باشد.

 

برای برگرداندن تغییرات صورت گرفته و حذف چیزهایی که نصب کردید، اول باید قابلیت System Integrity Protection را غیر فعال کنید. سپس دستورات زیر را اجرا نمایید:

 

sudo rm /sbin/mount_ntfs

sudo mv /sbin/mount_ntfs.original /sbin/mount_ntfs

brew uninstall ntfs-3g

 

آنگاه می‌توانید FUSE را از طریق پنلی که در System Preferences دارد حذف کنید و دوباره System Integrity Protection را فعال نمایید.

 

پشتیبانی تجربی اپل از نوشتن روی NTFS – ناپایدارترین روش، این کار را نکنید

 

ما روش زیر را توصیه نمی‌کنیم، چون به اندازه‌ی کافی بر روی آن آزمایش نشده و ممکن است به درستی کار نکند. اگر در استفاده از این روش با مشکل مواجه شدید، ما یا اپل را سرزنش نکنید.

 

ابتدا مطمئن شوید که درایوتان برچسب تک کلمه‌ای مناسبی گرفته باشد. اگر برچسب ندارید، یکی برای آن تعیین کنید. انجام این کار به ساده‌تر شدن فرآیند کار کمک می‌کند.

 

اول باید یک پنجره‌ی ترمینال باز کنید. به مسیر Applications > Utilities > Terminal بروید یا دکمه‌های Command + Space را فشار دهید، و عبارت Terminal را جستجو کنید.

 

دستور زیر را داخل ترمینال تایپ کنید تا فایل /etc/fstab برای ویرایش شدن با استفاده از ویرایشگر متن Nano باز شود:

 

sudo nano /etc/fstab

 

how-to-write-to-ntfs-drives-on-a-mac

 

خط زیر را به فایل مذکور اضافه کنید، اما به جای عبارت NAME برچسب مورد نظر خود را قرار دهید:

 

LABEL=NAME none ntfs rw,auto,nobrowse

 

بعد از این که کار ویرایش را انجام دادید، برای ذخیره‌سازی فایل دکمه‌های Ctrl+O را فشار داده و سپس برای بستن نانو Ctrl+X را فشار دهید.

 

(اگر می‌خواهید بر روی چندین درایو NTFS مختلف داده بنویسید، برای هر کدام یک خط جداگانه اضافه کنید.)

 

how-to-write-to-ntfs-drives-on-a-mac

 

درایو خود را به کامپیوتر وصل کنید – اگر از قبل وصل بوده، یک بار آن را جدا و مجدداً وصل کنید – تا نام آن را در بخش فهرست /Volumes ببینید. در پنجره‌ی Finder، برای دسترسی به این پوشه باید به مسیر Go > Go to Folder بروید و بعد عبارت /Volumes را تایپ کنید. چون این درایو به صورت خودکار ظاهر نمی‌شود و مثل درایوهای معمولی روی دسکتاپ شما نمی‌آید.

برای از بین بردن تغییرات صورت گرفته کافی است مراحل بالا را تکرار کنید تا فایل /etc/fstab درون ویرایشگر باز شود. سپس خط (یا خطوطی) که اضافه کردید را حذف نمایید و فایل را ذخیره کنید.

توصیه ما این است که اکثر کاربران مک درایوهای اکسترنال خود را به صورت exFAT قالب بندی کنند تا بدون زحمت اضافه بتوانند هم از روی مک و هم از روی ویندوز به فایل‌های خود دسترسی داشته باشند و بتوانند روی آن داده بنویسند. اگر لازم دارید که روی درایوهای NTFS بنویسید، بهترین گزینه برنامه‌های پولی شخص ثالث است که با کمترین زحمت کار شما را راه می‌اندازند.

در این باره اگر دیدگاهی دارید آن را با گویا آی تی  در میان بگذارید و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *