دلایلی بر نامناسب بودن گوشی های شیائومی برای کاربران ایرانی

دلایلی بر نامناسب بودن گوشی های شیائومی برای کاربران ایرانی
  • 1396/2/22
  • محمدرضا مرتضایی
  • 1

کمپانی شیائومی یک شرکت نو ظهور است که برخی این کمپانی را یکی از پدیده دهه اخیر می دانند که با تولید محصولات متنوع در رده ها و رنج های مختلف می تواند بازار را به نفع خود قبضه کند.

گویا آی تی – کمپانی شیائومی یک شرکت چینی است که بیشترین فروش و شهرت او در بازار بزرگ چین است. این شرکت حتی برای مدت کوتاهی موفق شد رتبه نخست فروش در این کشور را نیز به دست آورد اما دیری نپایید که این مقام را از دست داد. این شرکت چینی تمام تلاش خود را کرد تا بتواند در خارج از چین نیز فروش داشته و یکی از گزینه های مطرح گوشی های همراه در دنیا باشد حتی در کشورمان با نمایندگی آسوشید تجارت وارد بازار شد.
البته لازم به ذکر است که مهمترین عامل پیشرفت محصولات شیائومی، حمایت بزرگترین اپراتور همراه کشور است که باعث شد کاربران زیادی به واسطه طرح های فروش همراه اول، با آن آشنا شوند. محصولات شیائومی در نگاه اول نسبت به ارزش کالا بسیار مقرون به صرفه به نظر آمده و به نوعی با ارزش بالا در مقابل بهای پرداختی مناسب،توانستند در ایران نیز موفقیت هایی کسب کنند.این در حالی ست که گوشی های شیائونی چندان هم خالی از عیب نبوده و ایرادات زیادی به عنلکرد و کیفیت این گوشی ها وارد شده که دور از واقعیت هم نیست در ادامه با ۵ دلیل به شما ثابت خواهیم کرد که گوشی های شیائونی ، چندان هم در ایران خوب نبودند.
دلایل خوب نبودن شیائومی
۱٫هیچ ارزانی بی دلیل نیست
وقتی یک از گوشی های شیائونی به خصوص گوشی های نسبتا سطح بالای آن را در دست می گیرید، در نگاه اول طراحی و جنس آن شما را جذب و متقاعد میکند تا آن گوشی را خریداری کنید. در واقع سازنده کارش را خوب بلد بوده، زیرا می داند که ۹۰ درصد افراد در همان نگاه اول و از روی ظاهر و فقط به واسطه دست گرفتن یک اسمارت فون تصمیم خود را راجع ب خریدن آن می گیرند. اما پس خرید این کیفیت یک گوشی است که باید نظر شما را به عنوان خریدار جذب کند و شما که فقط به خاطر ظاهر خرید کرده اید باید تاوان بدهید! ضعیف بودن بدنه و خسارت دیدن بیش از حد آن در مقابل کوچک ترین ضربه ها وارد شده باعث خواهد شد که خیلی زود از خرید خود پشیمان شوید.
خوب به خاطر دارم که بعد خرید یکی از پرچم دارن گوشی های شیائومی به خاطر خوش دست بودن، ظاهر زیبا و شیشه ای حسابی به آن می بالیدم. با خودم فکر می کردم که چگونه یک پرچم دار با چنین قیمت مناسبی عرضه شده است.طبق عادت همیشگی قاب و کاور برایش تهیه نکردم و برای همین چند باری گوشی از دستم یا از روی میز افتاد! پس از هر بار افتادن و وارسی گوشی، متوجه میشدم که ساختار گوشی بسیار ضعیف است و با کوچکترین ضربه ها صدمات زیادی می بیند و به سرعت دچار فرورفتگی و آسیب می شود حتی با ضربه ای نچندان محکم در پشتی از بدنه جدا می شد! از آنجا بود که فهمیدم هیچ ارزانی بی دلیل نیست.

۲. پشتیبانی نامناسب نمایندگی ها در ایران
گوشی های شیائومی در ایران از نمایندگی های خوبی برخوردار نیس. اولین نکته منفی این نمایندگی ها این است که زمان رسمی ورود رسمی محصولات این شرکت توسط نماینده هایش با زمان عرضه جهانی آن نامتقارن است و چه بسا که وقتی اخبار معرفی یک پرچم دار جدید شروع به درز شدن می کند، شما میتوانید تازه به گوشی قبلی که به تازگی وارد بازار ایران شده دست یابید. نکته منفی دوم این است که تفاوت قیمت محصولات گارانتی شده شرکت با محصولات بدون گارانتی بسیار زیاد است در واقع گارانتی شرکت شیائومی در ایران بسیار گران است و شما به عنوان خریدار عطای گارانتی محصولات این شرکت را که کارنامه چندان روشن و درخشانی نیز ندارد، را به لقایش می بخشید و ترجیح می دهید نسخه بدون گارانتی آن را خریداری کنید.

در مورد شرکت آسوشید تجارت به عنوان نماینده اصلی شرکت شیائومی در ایران همین بس که بدانید، آخرین به روزرسانی سایت رسمی آن در ۱۷ مهر سال گذشته انجام داده و در بخش محصولات، تنها ۴ گوشی قدیمی معرفی شده است و حتی پرچم دار سال گذشته یعنی Mi 5 نیز ثبت نشده است.(Mi 6 که پیشکش!) با این حساب نمی توان از چنین شرکت که یک اپراتور ساده برای بروزرسانی سایتش ندارد، انتظار خدمات و پشتیبانی خاصی را داشت . این امر در بخش های روابط عمومی و فروش به خصوص در شهرستان ها کاملا مشهود است.

۳. رابط کاربری پایین و آپدیت های متناقض!
همه گوشی های تولیدی شیائومی، از سیستم عامل محبوب گوگل یعنی اندروید استفاده می کنند.رابط کاربری اختصاصی شیائومی که بر روی این گوشی ها نصب شده است طرفداران و منتقدان زیادی داشته است.مشکل از آنجایی شروع می شود که ظاهرا یک اینترفیس نسبتا سنگین باعث شده تا عملکرد آن مورد پسند همگان نباشد و همین طور باعث شده که شباهت بسیار زیادی به ios پیدا کند که این خود انتقادات زیادی را در بر داشته است. مشکل بعدی این است که آپدیت های ارائه شده شیائومی طبق منطقه های جغرافیایی متفاوت است و آشفتگی بازار داخلی ایران که گوشی های عرضه شده برای نقاط مختلفی از جهان طراحی شده اند، باعث شده است که یک گوشی به روزرسانی زیادی دریافت کند و همان مدل که کاربر از مکان دیگری خریداری کرده آپدیتی دریافت نکند!

۴. تقلید از کمپانی های مطرح
در محصولات شیائومی به وفور گوشی هایی می یابید که شباهت خیلی زیادی به گوش های موفق دیگر کمپانی ها است و به راحتی می توان فهمید که شرکت شیائومی تقلید را برای پیشرفت برگژیده است. به جز برخی کالا های خاص مثل می میکس، را پیشرفت و فروش بیشتر را بر این اصل استوار کرده که مردم چه چیزی را از سایر کمپانی پسندیده اند و کدام محصول فروش بیشتری داشته است تا همان را تقلید کنند و بسازند. نمونه های زیادی را می توان نام برد اما در این بین میتوان به سری نوت این کمپانی اشاره کرد که بعد از مشکلات گلکسی نوت ۷، نه تنها با اسمی مشابه بلکه با ظاهری مشابه چون وجود نمایشگر خمیده در دو طرف و سایز مشابه راهی بازار کرد. در همان ابتدای مطرح شدن نام شیائومی بسیاری محصولاتش را به تقلید از ظاهر اپل و حتی رابط کاربری ios متهم می کردند. جالب است بدانید این کمپانی در آخرین پرچم‌دار خودش یعنی Mi 6 با حذف جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون، بار دیگر به‌خوبی نشان داد که اپل را به‌عنوان یک الگوی تقلید همیشه مدنظرش قرار می‌دهد! همچنین نام‌گذاری لپ‌تاپ‌های اولترابوکش با نام Air خود به‌وضوح نشان‌گر اصالت کالاهای این کمپانی است!

۵. درصد بالای خرابی قطعات
به طور متوسط در کشور ما هر شخص، به مدت دو سال از یک گوشی استفاده می کند. در این بین به طور حتم انتظار میرود که در طی این مدت نه چندان زیاد، اسمارت فون هر شخص عمر مفیدی داشته باشد و تا حد ممکن خرابی نداشته و بتوان به طور کامل از همه امکانات آن در طی این دوسال بهره برد. این در حالی است که به ‌طور مثال مدلی از شیائومی که با آن کار می‌کردم، پس از مدتی دکمه‌های صدایش دچار ایراد شده و در زمان بالا بردن صدا، ناگهان گیر می‌کرد! و یا گوشی میان رده یکی دیگر از دوستانم، کلید پاور و همچنین ژیروسکوپش در عرض کم‌تر از ۶ ماه از کار افتاده بود. البته به‌طور حتم هستند کسانی که گوشی شیائومی آن‌ها دچار مشکل نشده و مشکلی با آن ندارد اما مشت نمونه خروار است و در حالت کلی، درصد خرابی و ایرادات این‌چنینی در محصولات شیائومی بیشتر است!

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. من ۹ ماهه که گوشی Redmi note 3 از محصولات شیائومی رو خریدم

    درباره ی مواردی که گفتین زیاد موافق نیستم, یه سری امکاناتی رو از روی آیفون کپی کرده که خب خیلیم کاربردیه واسه مخاطب(مث توپ سریع) , درباره ی ضعیف بودن جنس بدنه هم من چند بار گوشی از دستم افتاده ولی خوشبختانه هیچ کاری نشده, گارانتی و پشتیبانی هم که دیگه تو ایران حتی خودِ گوشی سامسونگ گارانتی درست حسابی و مشخصی نداره, اما در مورد خرابی که عرض کردین, من الان بعد از ۹ ماه استفاده, کلید قفل و خاموش کردن گوشی یکم بد کار میکنه و باید بیشتر از حد معمول فشارش بدی

    ولی همچنان به شدت از گوشیم راضیم چون با ۷۳۰ تومن اندازه ی گوشی سامسونگ s3 با قیمت یک میلیون و ششصد کارکرد داره و بعضا هم بیشتر از s3 امکانات داره( باتری ۴۰۵۰ روی شیائومی در مقابل باتری ۲۰۰۰ و خورده ای سامسونگ!!) و راضی کننده است(البته به جز دوربینش در فضای بسته که یکم کیفیتش کمه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *