آزمایش جاده هوشمند برای اولین بار در آمریکا

آزمایش جاده هوشمند برای اولین بار در آمریکا
  • 1396/2/29
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

طبق اظهارات اداره آزادراه‌ های فدرال (FHWA)، در حال حاضر، ۴٫۱۲ میلیون مایل راه در ایالات متحده وجود دارد. بر اساس این داده ها، راه ها، کمتر از ۱ درصد مساحت زمین‌ها را در آمریکا اشغال می‌کنند، و با این حال، از تک جانبه بودن کاربرد آن ها انتقاد می شود. ظاهرا قرار نیست دیگر از این اتفاقات بیفتد.مسیر ۱۸ مایلی i-85 در جنوب غربی جرجیا، که آزادراه یادبود رِی سی. آندرسون، یا “The Ray” نامیده شده است، به صورت یک آزمایشگاه زنده برای کمک به ترویج ایده‌هایی ساخته می‌شود که بر اساس آن‌ها آزادراه ها می توانند فراتر از یک مسیر برای حمل و نقل، عمل کنند.

گویا آی تی – آلی کِلی، مدیر اجرایی آزادراه “The Ray” می‌گوید:” ما در نقطه عطفی از صنعت حمل و نقل قرار داریم. در ۵ تا ده سال آینده، ما حتی زمانی را که برای ساخت یک راه تک منظوره، بدون هیچ کاربرد دیگری، هزینه می‌کردیم، به خاطر نخواهیم آورد!”

زمان مشارکت فرارسیده است
با بحثی که در مورد برنامه‌های بلندپروازانه زیرساخت‌ها در واشنگتن مطرح شده است، اکنون زمان آن رسیده است که برای آینده در سیستم حمل و نقل آمریکا سرمایه گذاری کنیم. این همان چیزی است که The Ray برای آن تلاش می‌کند.
رانندگانی که از سمت آلاباما، از مرز ایالت عبور می‌کنند، سلول‌های فوتو ولتائیکی را مشاهده خواهند کرد که در بالای یک توقفگاه قرار دارد، و بخشی از یک ایستگاه شارژ الکتریکی وسیله نقلیه در این مسیر است.
بزرگراه i-85
هم چنین، رانندگان روسازی خورشیدی در زیر اتومبیل خود مواجه می‌شوند. پانل‌های خورشیدی وات وی، روکش‌های نازک، پر کار، و مقاوم در برابر ترمز اتومبیل هستند که می‌توان به طور مستقیم آن را به لایه روسازی اضافه کرد، و نیازی به مدلسازی مجدد یا ساخت زیرساخت‌های جدید برای راه ندارند.
پروژه The Ray، اداره حمل و نقل جورجیا، همراه با گروه COLAS ، شریک بین المللی که امتیاز این فناوری را دارد، با نصب قطعه‌ای به مساحت ۵۰ متر مربع از این روسازی، از اولین راه خورشیدی با قابلیت عبور ترافیک رونمایی کرده اند؛ فناوری که برای اولین بار در خارج از فرانسه استفاده شده است. انرژی پاکی که در این منطقه، توسط سیستم وات وِی تولید می‌شود، به عنوان یک پروژه نمایشی برای یک فناوری که پتانسیل تغییر شکل حمل و نقل را در سطح جهانی دارد، به تأمین برق مرکز بازدیدهای جورجیا کمک می‌کند.
در چند سال آینده، افزودن پانل‌های خورشیدی بیشتر، ایجاد مناظر پایدار، و به کارگیری فناوری به روز، این پروژه را به یک مسیر هوشمند، پایدار – و مهم تر از همه موارد، برای حامیان پروژه- سودآور به سوی آینده‌ای سبز تبدیل می‌کند.

تا جایی که کِلی می‌گوید، چشم انداز آینده باید بر حداقل یا حتی صفر رساندن آمار مرگ‌ و میر، کربن و پسماندها، متمرکز باشد. تنها در این مسیر ۱۸ مایلی ، هر سال بیش از ۵ میلیون تن کربن دی‌اکسید تولید می‌شود. کِلی امیدوار است که پروژه The Ray، بتواند به عنوان آزمایشگاهی عمل کند، که در آن ایده‌ها یجدید و مدل‌های سودآور امتحان شده، مورد آزمایش قرار بگیرند و ممکن بودن آن ها مشخص شود.

تاریخ ما را به سوی آینده هدایت می‌کند
منشأ اصلی پروژه The Ray، از این ایده ساده گرفته شده است که اگر راهی به عنوان یادبود نام گذاری می‌شود، باید طوری باشد که به آن افتخار کنیم. در مورد آزادراهی که به نام رِی آندرسون نام‌گذاری می‌شود، شخصی که یکی از صنعت‌گران پیشکسوت در ایالت جورجیا بوده است، این مفهوم مطرح می‌شود که این آزادراه باید هوشمند و پایدار باشد.
هِریِت آندرسون لانگفورد، دختر رِی و مدیر پروژه‌ی The Ray، که قسمت عمده‌ی بودجه‌ی آن توسط بنیاد ری سی. آندرسون تأمین شده است، می‌گوید:” ما نام یکی از صنعتگران سبز را روی یک آزادراه آلوده‌کننده محیط زیست، گذاشته ایم. این موضوع ما را به فکر وا می‌دارد که این پرسش را از خود بپرسیم: چگونه می‌توانیم در صنعت حمل و نقل تغییرات مثبت ایجاد کنیم؟”
در ابتدای کار، چشم انداز پروژه The Ray، به صورت افزودن یک قطعه خورشیدی در میانه راه، به همراه یک باغچه از گل‌های وحشی بود، تا هزینه‌هایی را که برای یک سیستم حمل و نقل پرداخته می‌شود، به یاد رانندگان بیاورد. از آن زمان به بعد، پروژه The Ray، همراه با اداره حمل و نقل جورجیا، به تدریج، چند ابتکار جدید را برای بهبود ایمنی و پایداری این پروژه مطرح کردند. در سال ۲۰۱۵، یک ایستگاه شارژ الکتریکی جدید، که بخشی از انرژی آن توسط پانل‌های فوتو ولتائیک تأمین می‌شد، به اولین پروژه از این نوع در ایالات جورجیا تبدیل شد، که پروژه ‍ای مشترک بوده و از سوی کیا موتورز نیز حمایت مالی شد.

در سال گذشته، پروژه The Ray، یک حسگر فشار چرخ با نام WheelWright را در یک توقفگاه در نزدیکی خط مرزی ایالات آلاباما، نصب کرد. این دستگاه جدید انگلیسی، به رانندگان کمک می‌کند تا به سرعت فشار چرخ‌های اتومبیل را بررسی کرده و آن را در حد مطلوب نگاه دارند، نکته‌ای که رعایت نشدن در بسیاری از تصادفات، دلیل اصلی بوده است.
در سال آینده، این بنیاد قصد دارد تست های جدیدی را به مجموعه اضافه کند که به ساخت یک راه جامع و چند منظوره کمک کنند. یک قطعه خورشیدی با قدرت یک مگاوات، در حریم راه، به عنوان تلاشی مشترک با شرکت Georgia Power نصب می‌شود تا آزادراه را به مکانی برای تولید برق تبدیل کند، و مجموعه ای از Biowale ها – حفرات زه کشی با زیبایی خاص، که به طور طبیعی آلودگی‌ها را فیلتر می‌کنند – مناطق اطراف آزادراه را، به مناظری پاک‌تر، پایدارتر، و طبیعی تر تبدیل خواهند کرد.
کِلی می‌گوید:” ما باید ثابت کنیم که برای سرمایه گذار در این پروژه، مزایایی وجود دارد. نقش ما، سرعت بخشیدن به تغییرات است، بنابراین برای رسیدن به این هدف، باید بر همه چیز تمرکز داشته باشیم. ما تنها در مورد انتشار کمتر یا عدم انتشار مواد آلوده در محیط صحبت نمی‌کنیم، و به دنبال سودآوری و منافع نیز هستیم. چرا باید با سرمایه گذاری، فرصتی برای به دست آوردن سود بیشتر ار از دست داد؟”

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *