از پروژه تربل گوگل چه می دانید؟

از پروژه تربل گوگل چه می دانید؟
  • 1396/2/29
  • محمدرضا مرتضایی
  • 1

بالاخره گوگل در حال پاسخ گویی به یکی از بزرگترین مسائل اندروید و تولیدکنندگان امکانات اصلی (OEM)مربوط به آن است. بله، منظور ما چرخه نا منظم آپدیت یا به روز رسانی گوشی‌ها است، که بیشتر کاربران سیستم عامل اندوید را به شکایت وا داشته است. حالا، پیش از رونمایی I/O 2017، گوگل از Project Treble صحبت می‌کند که مسئول کمک به OEM ها، برای ارائه آپدیت به موقع، خواهد بود.

گویا آی تی – اندروید O، پایه‌ی این تغییر است، و این سیستم عامل، به شکلی در حال ساخت است که چرخه به روزرسانی را برای تولیدکنندگان، سریعتر و به صرف تر کند. ایده اصلی در پشت این پروژه، مجموعه تست‌های سازگاری یا CTS است، که به سازندکان اجازه می‌دهد برنامه‌هایی را بنویسند که برای میلیاردها گوشی اندروید سازگار باشد. این کار نیاز به ایجاد تغییرات برای هر نوع خاص از سیستم عامل و گوشی را از بین می برد.
گوگل به دنبال یک ساختار مدولار است که برنامه های تولیدکنندگان یا نرم افزارهای سطح پایینی را که توسط خود تولیدکنندگان نوشته می‌شوند، از قالب سیستم عامل اندروید جدا کنند. منظور از تولیدکنندگان، شرکت‌هایی است که تراشه‌های الکترونیکی را می‌سازند که در دستگاه‌های اندروید به کار می‌رود. این شرکت‌ها انتشار نرم افزارهای جدید را مطابق با سخت افزارهای خود اصلاح می‌کنند.
فرآیندی که توسط OEM ها، برای انتشار آپدیت‌ها طی می‌شود.
۱٫ تیم اندروید برنامه یا کد متن – باز جدید ترین محصول را منتشر می‌کند.
۲٫ تولیدکنندگان قطعات سیلیکونی، یعنی همان شرکت‌هایی که تراشه‌های دستگاه‌های اندروید را می‌سازند، نرم افزار جدید منتشر شده را برای سخت افزارهای مخصوص خود، اصلاح می‌کنند.
۳٫ تولیدکنندگان قطعات سیلیکونی، برنامه جدی اصلاح شده را به سازندگان دستگاه ها (گوشی و تبلت و …) انتقال می‌دهند – یعنی همان شرکت‌هایی که دستگاه های اندروید را طراحی کرده و تولید می‌کنند. این شرکت‌ها، مجددا برنامه اصلاح شده، را با توجه به دستگاه‌های خود تغییر می‌دهند.
۴٫ سازندگان دستگاه‌های اندروید برای آزمایش و تأیید محصول جدید منتشر شده، با حاملان در ارتباط هستند.
هن سازندگان دستگاه‌های اندروید و حاملان، برنامه جدید را در دسترس کاربران قرار می‌دهند.
با پروژه Treble گوگل، ما در حال بازسازی ساختار اندروید هستیم، به گونه‌ای که به روزرسانی دستگاه‌ها را به نسخه‌ی جدید اندروید، برای تولیدکنندگان، سریع تر، آسان تر و هم هزینه تر کنیم.

با Project Treble ما با معرفی یک رابط برای تولیدکنندگان، که به صورت یک پل بین سیستم عامل اندروید و نرم افزارهای تولیدکنندگان عمل خواهد کرد، قادر به حذف عوامل نامطلوب خواهیم بود. این رابط جدید بر اساس مجموعه تست‌های تولیدکنندگان (VTS) است، که مشابه مجموعه تست های سازگاری (CST) خواهد بود. VTS از سازگاری بهتر برنامه های تولیدکنندگان، با سیستم عامل اندروید اطمینان حاصل می شود.
در گذشته، باید بیشتر کدهای اندروید، با آخرین نسخه این سیستم عامل، هماهنگ بودند. اما با Project Treble، تولیدکنندگان آزاد خواهند بود تا از تولیدکنندگان خاصی از تراشه ها، دوری کننند. در این روش، تنها لازم است تولیدکنندگان سیستم عامل اندروید را به روز رسانی کنند تا بتوانند آپدیت جدید خود را، بدون نیاز به کدهای تولیدکنندگان تراشه ها، منتشر کنند. این پروژه، یکی مرحله از فرآیند به روز رسانی را از میان بر می‌دارد، و با این کار به تولیدکنندگان اصلی (OEM ها) اجازه می‌دهد تا آپدیت های خود را به موقع منتشر کنند.
به نظر نمی‌رسد که به روز رسانی در پروژه Treble، برای دستگاه‌های قدیمی تر هم تدارک دیده شده باشد. گوگل می‌گوید این پروژه برای ” دستگاه‌هایی که با سیستم عامل اندروید O و جدیدتر از آن کار می‌کنند” فعال خواهد بود. اما دستگاه‌های Pixel که اکنون در لیست گوشی‌های اندروید O هستند، دارای ساختار Project Treble خواهند بود.
تا کنون، ما اطلاعات محدودی در این زمینه داشته ایم. گوگل اسناد کامل مربوط به Project Treble را با رونمایی از اندروید O منتشر خواهد کرد.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *