عواقب وخیم ممنوعیت گسترده حمل لپتاپ در پروازهای امریکا

عواقب وخیم ممنوعیت گسترده حمل لپتاپ در پروازهای امریکا
  • 1396/2/29
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

در چند روز اخیر، مسافران بسیاری در هراسی بدتر از گیرافتادن در صندلی میانی هواپیما به سر می‌بردند: چک کردن لپ‌تاپ ها و تبلت‌ها پیش از پروازها، از مقصد اروپا به سمت آمریکا.

گویا آی تی – این ترسی که با توجه به گزارش‌های خبری منتشر شده به جان مسافران افتاده است، که در آن‌ها اعلام می‌شد سازمان امنیت کشور آمریکا، ممنوعیت کنونی خود را در مورد وسایل الکترونیکی بزرگ در کابین‌های هوایی، در پروازهایی که از ۱۰ فرودگاه مشخص شده در آفریقا و خاور میانه و هم چنین تمام پروازهایی که از سرتاسر اروپا به مقصد ایالت متحده انجام می‌شوند، گسترش خواهد داد.
تا زمانی که جزئیات و چگونگی اجرای این برنامه مشخص نشده است، ما باید منتظر بمانیم و پرسش‌های خود را در مورد سیاستی که تقریبا دیگر هیچ کشوری آن را انجام نمی‌دهد، برای خود نگاه داریم.
با این وجود، ممکن است شما بخواهید بدانید که کدام خطوط هواپیمایی با ممنوعیتی چنینی موافقت خواهند کرد، و این ممنوعیت، چه تأثیری بر ایمنی و ایمنی داده ها و اطلاعات شما دارد.
ممنوعیت لپتاپ
کنترل لپ‌تاپ ها
قانون اصلی بررسی و کنترل وسایل و چمدان مسافران، به معنای قرار دادن اشیاء ارزشمند در دسترس افراد غریبه ای که حتی برای خطوط هوایی هم کار نمی کنند نیست.
این کاری است که خطوط هوایی امارات، اتحاد (بزرگترین خط هوایی امارات متحده عربی، پس از خط امارات) قطر و ترکیه انجام داده اند. سه مورد اول، برای مسافران تجاری یا پرواز های درجه یک (first Class)، دستگاه هایی جایگزینی در نظر گرفته اند – در خطوط هوایی امارات و قطر، لپ‌تاپ و در خط اتحاد آیپد در اختیار آن ها قرار می دهند.
افرادی که از خدمات بررسی لپ‌تاپ این خطوط هوایی استفاده کرده اند –برای مثال گزارش های وبلاگ‌های مسافرتی در پروازهای امارات، اتحاد، قطر و ترکیه – معمولا نظراتی مثبتی نسبت به این خدمات داشته اند.
توجه کنید که این سرویس ممکن است خطر آتش سوزی که به دلیل باتری های لیتیوم –یونی آن ها ایجاد می شود، و انتقال آن به عنوان محموله هواپیماهای مسافربری ممنوع شده است را کم نکند.

باب مان، تحلیلگر و مدیر شرکت مشاوره هوایی Rw Mann & Company، هشدار داده است که محول کردن این کار به مسافران می تواند عواقب به مراتب بدتر را به همراه داشته باشد. ” با توجه به این که نمی توانیم تصور کنیم که مسافران خودشان باتری ها و دستگاه های اضافه و مصرفی را بسته بندی کنند، این دستور پیشنهادی پیامدهای جدی برای ایمنی هر پروازی دارد که این قانون در آن اعمال شود.
طبق بیانیات سازمان آمار حمل و نقل آمریکا، پروازهایی که از ایالات متحده آمریکا به سمت خاورمیانه حرکت می کنند، مسافران کمتری دارند: ۹۷۵۳۱۷۲ نفر در ۱۲ ماه منتهی به ژوئن سال گذشته، در برابر ۵۹۴۰۱۵۰۵ مسافری که در همان دوره، بین ایالات متحده و اروپا جا به جا شده اند.
اگر نمی توانید از دستگاه خود محافظت کنید، داده های خود را حفظ کنید. اگر این ممنوعیت در اروپا اجرا شود، مسافرانی که گجتهایی همراه خود دارند، باید امیدوار باشند که خطوط هوایی اروپا نیز محافظانی به خوبی خطوط هوایی خاورمیانه برای گجت ها تدارک ببینند.
اما خطوط هوایی امریکا – که هیچ کدام از آن ها از ۱۰ خط هوایی تحت پوشش این ممنوعیت جدا نیستند – باید اعلام کنند که چگونه می خواهند با یک ممنوعیت گسترده تر در دستگاه های الکترونیکی داخل کابین، مواجه شوند.
هیچ کدام از خطوط هوایی یونایتد (UAL) یا دلتا (DAL) به درخواست مردم برای اظهار نظر در این رابطه، پاسخی نداده اند. یک نماینده از خطوط هوایی آمریکا (AAL)، من را به یک خط هوایی تجاری، ارجاع داد که سیاستی برای چمدان و اسباب سفر اشخاص ندارد.
اگر خط هوایی مورد استفاده شما، در گیت ورودی لپ‌تاپ شما را چک می کند، نباید نگرانی در مورد دزدیده شدن آن توسط افراد منتقل کننده باشید. اما، باید برای پیامدهای بدتر آماده باشید، ماندد نه ساعت اتلاف وقت بیهوده بین فرانکفورت و واشنگتن.

هزینه ی لپ‌تاپ یا تبلت گم شده ، در مورد دستگاه هایی که قیمت آن ها از حداقل خسارت پرداختی است، (که در حال حاضر در حدود ۱۵۵۰ دلار است) نباید مسئله مهمی باشد. اما داده های موجود در آن لپ‌تاپ موضوع مهم دیگر است.
ژوزف لورنزو هال، کارشناس ارشد فناوری در مرکز دموکراسی و فناوری، می‌گوید:”توصیه ما به مردم آن است که در صورت امکان با یک کروم‌بوک مسافرت کنند.” این لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت، به طور اتوماتیک یک نسخه پشتیبان از داد‌ه‌های شما در گوگل تهیه می‌کند، و این امکان را در اختیار شما می‌گذارد که پیش از تحویل دادن آن، داده ها را پاک کنید. و پس از رسیدن به مقصد و دریافت لپ‌تاپ مجددا آن را بازیابی کنید.
اگر لازم است که شما حتما یک لپ‌تاپ درست و حسابی به همراه داشته باشید، هال توصیه می کند که روی آن یک رمز عبور قابل قبول گذاشته و پیش از چک شدن در گیت، آن را خاموش کنید.
یک کارشناس سیاست های تکنولوژی دیگر هم توصیه مشابهی را در مورد سخت افزارهایی دارد که نمی توانید آن را به سرعت ریست کنید و به محض رسیدن به مقصد این کار را می کنید.

امی استپانویچ، یک مدیر سیاست گذاری و مشاور در Access Now می گوید:” با این مقررات جدید، مسافران باید در مورد دستگاه هایی که همراه خود به فراتر از مرزها می‌برند، احتیاط کنند. در بسیاری از موارد، بهترین توصیه، همراه نبردن لپ تاپ و گذاشتن آن در خانه است.”

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *