۶ درس مهمی که باید به کودکان خود بیاموزید

۶ درس مهمی که باید به کودکان خود بیاموزید
  • 1396/2/30
  • مهدی پیوندی
  • 0

همه ما بهترین ها را برای فرزندان مان می خواهیم؛ می خواهیم که یک عمر طولانی و زندگی پررونق و شادی داشته باشند، اما متاسفانه هیچ راهی برای تضمین این اهداف وجود ندارد. با این وجود، کارآفرینی بهترین مسیر برای تحقق آنها است.

راه اندازی کسب و کار خودتان یک راه برای ثروتمند شدن را در پیش پای شما می گذارد. با انجام یک کار ارزشمند شادمانی و رضایت درونی کسب می کنید و با کسب استقلال می توانید تصمیمات زندگی تان را خودتان بگیرید و سرنوشت تان را خودتان رقم بزنید.

حتی اگر کودکان شما کارآفرین نشوند، داشتن طرزفکر کارآفرینی می تواند باعث پیشرفت آنها در زندگی شود.

اما چطور می توانید فرزندان خود را مقید کنید تا چنین مسیری را دنبال کنند و به نحوی کارآفرین شوند؟

موارد زیر شش درس هستن که باید به کودکان خود بیاموزید:

 

  1. «پتانسیل تو محدودیتی ندارد.»

چه به دنبال کسب درآمد باشید یا فقط بخواهید دنبال کنندگان خود را در رسانه های اجتماعی افزایش بدهید، در هر صورت اگر مصمم باشید، هیچ محدودیتی برای دستاوردهای شما وجود ندارد. این درسی است که باید به کودکان خود انتقال بدهید. داشتن ایده های بزرگ و اهداف بلندپروازانه شما را مجبور می کند تا بیشتر تلاش کنید و بالاخره باعث کسب دستاوردهای بیشتری در زندگی تان خواهد شد. اگر تصور کنید که محدودیت دارید، شایسته برخی از موفقیت ها نیستید یا اینکه دنبال کردن رویاهایتان غیرممکن است، در اینصورت همین پیش بینی به حقیقت خواهد پیوست. به کودکان خود یاد بدهید که اگر به اندازه کافی تلاش کنند، از پس انجام هر کاری که بخواهند بر می آیند.

 

  1. «شکست ایرادی ندارد.»

یک تحقیق که توسط محققان فرانسوی انجام شد نشان داد که کودکانی که این جمله را می شنوند عملکرد بهتری پیدا می کنند. شکست یکی از اجزای لاینفک کارآفرینی است. اغلب کارآفرینان در ابتدای کار خود با شکست روبرو می شوند و گذشتن از این مرحله برای شروع حرکت بعدی ضروری است.

اگر از شکست می ترسید اصلا نباید به کارآفرینی فکر کنید. متاسفانه در فرهنگ ما شکست ننگ به حساب می آید. به کودکان خود بگویید که هر شکست فقط یک درس است؛ یک تجربه آموزشی که می تواند برای پیشرفت بیشتر در زندگی از آن استفاده کند.

  1. «ایده های تو مهم هستند.»

ایده پردازی در کارآفرینی حرف اول را می زند. واضح است که پیش از آنکه بتوانید کسب و کار خود را آغاز کنید به یک ایده درخشان نیاز دارید، اما برای رشد و حل مشکلات و شرایط دشواری که در روند کار نیز پیش می آیند به ایده های خوب و خلاقانه نیاز خواهید داشت. مخصوصا اگر به ایده پردازی عادت نداشته باشید یا ذهن خلاقی نداشته باشید، تولید ایده بسیار دشوار خواهد بود. به کودکان خود بیاموزید که ایده هایشان اهمیت دارد، و به هر ایده ای که به ذهنشان می رسد با توجه و علاقه گوش کنید. این کار باعث می شود که با خیال راحت تری ایده پردازی کنند و به افزایش اعتماد به نفس شان در توضیح و اجرای آن ایده ها کمک می کند.

 

  1. «پیش بینی زندگی دشوار است.»

اگر کسب و کاری را با یک برنامه انعطاف ناپذیر و طرز فکر توأم با یکدندگی آغاز کنید، احتمالا با مواجهه با اولین مشکل به زمین خواهید خورد. حقیقت این است که پیش بینی همه چیز غیرممکن است. شاید تحقیقات شما درباره بازار آنطور که فکر می کردید دقیق نبوده باشد، یا شاید ناگهان یک رقیب جدید ظاهر شود یا بازار بی ثبات شود.

جلب توجه کودکان به غیرقابل پیش بینی بودن زندگی به آنها کمک می کند تا از تمرکز بیش از حد روی یک ایده یا یک مسیر خاص خودداری کنند. علاوه بر این، چنین نگرشی به آنها کمک می کند تا مهارتهای سازگاری و انعطاف پذیری -که برای راه اندازی و مدیریت کسب و کار حیاتی هستند- را در خود تقویت کنند.

  1. «تصمیم گیری درست، زمانبر است.»

گاهی تصمیم گیری آسان است، اما در بیشتر اوقات با ابهام و تردید روبرو می شویم. در هر دو حالت، روشهای درست و غلطی برای تصمیم گیری وجود دارند. تصمیمات فرزند شما در کودکی شاید در حد انتخاب کفش و کیف مدرسه اش باشد، اما یادگرفتن قواعد تصمیم گیری صحیح باعث می شود که در هر شرایطی تصمیمات بهتری بگیرد، حتی هنگامی که یک سازمان چندمیلیاردی را مدیریت می کند.

به کودکان خود کمک کنید تا تفاوت بین حس درونی و اطلاعات ملموس را درک کنند و روش بررسی مزایا و معایب گزینه های مختلف را یاد بگیرند. مهارت تصمیم گیری در موقعیت های بیشماری برای آنها کارساز خواهد بود.

 

  1. «گوش دادن اهمیت دارد.»

مهارت گوش دادن (شنیدن همراه با توجه) یکی از مهم ترین مهارتهای ارتباطی است که کودکان باید کسب کنند. فرزندان شما از این طریق می توانند شراکت ها و دوستی های بهتری را شکل بدهند و ارتباطات موثرتری را ایجاد کنند، توجه توأم با احترام بیشتری را دریافت کرده و درک بهتری نسبت به آنچه که در مردم تاثیر می گذارد پیدا می کنند؛ و همین باعث می شود که فروشندگان و بازاریاب های بهتری شوند.

آموزش گوش دادن به عنوان یک مهارت دشوار است، اما یکی از بهترین کارهایی که در همین راستا می توانید انجام بدهید این است که نشان بدهید که خودتان یک شنونده فعال هستید و در واقع، این مهارت را عملاً به آنها آموزش بدهید.

البته تضمینی وجود ندارد که آموختن این درسها به شکل سحرآمیزی فرزند شما را به یک کارآفرین تبدیل کند؛ برخی از انسانها از مادر زاده شده اند تا کارآفرین شوند و شاید برای بقیه اینطور نباشد. اما در هر صورت، این درسهای ارزشمند باعث می شوند که فرزند شما تصمیمات خود را با اعتماد به نفس بیشتری بگیرد، با تمرکز بیشتری به دنبال چیزی که در وجودش چراغ شادی را روشن می کند برود و در نهایت از زندگی خود راضی تر باشد.

بنابراین، سعی کنید که ریسمان این درسها را در میان تار و پود زندگی روزمره خود ببافید و به کودکان خود یادآوری کنید که واقعا چه چیزهایی در زندگی اهمیت دارند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *