ریزترین و کوچکترین هولوگرام دنیا ساخته شد

ریزترین و کوچکترین هولوگرام دنیا ساخته شد
  • 1396/3/1
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

گروهی از محققان و دانشمندان چینی به همکاری با متخصصان استرالیایی کوچکترین هولوگرام جهان را ساختند.

گویا آی تی – به گزارش ساینس دیلی، در دنیای امروز پیشرفت تجهیزات الکترونیکی، اندازه حرف اول را می زند. در قرن ۲۱، شرط اول حضور یک فناوری در تجهیزات کوچک بودن این تجهیزات است.
اما متخصصان تاکنون موفقیت چشمگیری در کوچک کردن فناوری هولوگرافی نداشتند و با چالش های جدی رو برو بوده اند. اما اکنون محققان موفق شده اند، با استفاده از فناوری لیز هولوگرامی با ضخامت تنها چند نانومتر و ۱۰۰۰ بار نازک تر از موی انسان بسازند.
هولوگرام هایی که تصاویر سه بعدی را تولید می کنند، باید بتوانند تغیر طول موج نور های مختلف را انجام دهند که برای این منظور باید ضخامت کافی داشته باشند. مخترعان این حوزه موفق شده اند که یک عایق منحصر به فرد را شناسایی کنند که مانند یک تشدید گر نوری طبعی عمل کرده و انتقال فاز پرتوهای بازتابی نور را بهبود می‌دهد و در نتیجه امکان تولید تصاویر هولوگرافیک را حتی با استفاده از یک لایه بسیار نازک هولوگرام فراهم می‌کند.
با استفاده از این فناوری در زمینه هولوگرافیک، اندازه نمایشگر دیگر حائز اهمیت نبوده و نمایشگر سه بعدی هولوگرافیک از قابلیت هایی برخوردار است که هیچ ساعت و گوشی هوشمندی توان نمایش آن را ندارد. هولو گرافی سه بعدی از کاربردهای بالقوه ای برخوردار است به طور مثال از این فناوری می توان در تشخیص بیماری ها و آموزش یا ذخیره سازی اطلاعات و امنیت سایبری بهره برد. این تحقیقات انجام شده می تواند کمک شایانی برای تحقق این اهداف داشته باشد و با این وجود یک گام به دستیابی به چنین قابلیت هایی نزدیک تر کرده است.
گزارش کامل این تحقیقات را می توانید در نشریه Nature دنبال کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *