راه اندازی فروشگاه اینترنتی: چه کنیم و چگونه؟

راه اندازی فروشگاه اینترنتی: چه کنیم و چگونه؟
  • 1396/3/3
  • مهدی پیوندی
  • 0

بر اساس آمارهای توسعه و بازرگانی سازمان ملل متحد، ارزش کنونی تجارت الکترونیکی چیزی بالغ بر ۲۲ تریلیون (۲۲۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰) دلار است و این رقم همچنان به رشد خود ادامه می دهد. به همین دلیل است که امروزه شاهد افزایش فروشگاه های آنلاین هستیم.

مصرف کنندگان، سرعت، آسانی و راحتی سفارش آنلاین را ترجیح می دهند؛ چنین به نظر می رسد که دوست دارند راحت بنشینند و منتظر رسیدن محصول خود باشند. جالب اینجا است که به نظر نمی رسد هزینه ای که برای ارسال کالا پرداخت می کنند آنچنان برایشان اهمیت داشته باشد؛ استرس کمتر در برابر اندکی هزینه، معامله بدی برای آنها به نظر نمی رسد.

بنابراین، بله؛ برای هر کارآفرین بلندپروازی که بخواهد یک فروشگاه آنلاین را راه اندازی کند، فرصت کسب درآمد هنگفتی وجود دارد. اما چگونه شروع کنیم؟

بهترین نقطه برای شروع

خوشبختانه همینطور که افراد بیشتر و بیشتری به دنیای تجارت الکترونیکی قدم می گذارند، منابع بیشتری برای کمک در این زمینه در دسترس علاقمندان قرار می گیرد. متاسفانه:

  • بسیاری از اطلاعاتی که ارائه می شود بی فایده است
  • شاید حجم زیاد اطلاعاتی که چه بسا متناقض هم باشند شما را گیج کند
  • احتمالا با بررسی این منابع، بیشتر دچار تردید می شوید.

بنابراین، بیایید در ابتدا واضحات را توضیح بدهیم. یک فروشگاه آنلاین اساساً از سه مولفه تشکیل می شود:

 

  1. پلتفورم یا نرم افزار

پلتفورم های تجارت الکترونیکی متعددی وجود دارند که از آن جمله می توان به پرستاشاپ، ووکامرس، اُپن کارت و مَجِنتو اشاره کرد. پلتفورمی را انتخاب کنید که راه اندازی و کاربری آسانی داشته باشد و خودتان با آن راحت باشید. ترجیحا از پلتفورم های شناخته شده، مانند نمونه های بالا استفاده کنید تا از نظر پشتیبانی، امنیت و توسعه امکانات آن محدودیتی نداشته باشید.

  1. درگاه پرداخت

برای انتخاب درگاه پرداخت، به دنبال بانک یا شرکتی باشید که امنیت بالایی داشته باشد، پنل فروشندگان کاملی را در اختیار شما قرار بدهد و سریع ترین و بهترین پشتیبانی ممکن را ارائه کند.

 

  1. ساز و کار ارسال

چه در فروش محصولات فیزیکی و چه محصولات مجازی، باید اطمینان پیدا کنید که مشتری آن چیزی که به خاطرش هزینه می کند را دریافت می کند، و البته آن را به موقع هم دریافت می کند. بر اساس یک نظرسنجی، هشتاد و هفت درصد از خریداران آنلاین، سرعت ارسال محصول را به عنوان یکی از مولفه های اصلی برای خرید مجدد از برند ذکر می کنند. بنابراین، برای بیشتر مشتریان، سرعت از قیمت مهم تر است.

پس از عبور از مرحله اول، باید آماده افتتاح فروشگاه خود باشید. اما پیش از افتتاح، به سه مورد زیر توجه کنید:

 

یک قیف فروش برای خود ترسیم کنید: ما قبلا به طور مفصل در گویا آی تی قیف فروش را شرح داده ایم. هدف از ترسیم قیف فروش این است که در کل فرآیند تبدیل مشتری راغب به مشتری بالفعل، راهنمای شما باشد. برای تولید مشتری راغب، کار خود را با تبلیغ در رسانه های اجتماعی آغاز کنید. این کار، آگاهی مردم نسبت به فروشگاه و محصولاتی که می فروشید را افزایش می دهد.

البته کاربرانی هم وجود خواهند داشت که از فروشگاه شما بازدید می کنند، اما چیزی را خریداری نمی کنند. برای جذب مجدد این مشتریان احتمالی، از هدفگیری مجدد استفاده کنید (در این مطلب به توضیح موجز و کامل هدفگیری مجدد پرداخته ایم). هدف، یادآوری خدمات و محصولایت که ارائه می کنید به این افراد است. تجربه نشان می دهد که این افراد بالاخره دیر یا زود تسلیم می شوند و محصولات شما را خریداری خواهند کرد.

 

حفظ ارتباط: بر اساس مطالعات، حفظ مشتری فعلی نسبت به جذب مشتری جدید ارزانتر تمام می شود. بنابراین، صِرف اینکه سئوی سایت خود را تقویت کنید و انبوهی از بازدیدکنندگان را به آن سرازیر کنید کافی نیست. باید آن بازدیدکنندگان را به مشتریانی تبدیل کنید که باز هم به شما مراجعه می کنند. کلید این قفل، حفظ ارتباط با آنها است.

می توانید این کار را از طریق افزایش و تقویت تعامل در کانال های خود در رسانه های اجتماعی انجام بدهید. مردم برای رابطه های خود اهمیت قائل هستند و اگر با آنها تعامل داشته باشید، احتمال اینکه باز هم از شما خرید کنند به شکل قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت. علاوه بر این، می توانید خبرنامه های هفتگی ارسال کنید و درباره آخرین محصولات تان بنویسید یا نکات مفیدی را با آنها در میان بگذارید. هرچه ایمیل های شما جالب تر و مفیدتر باشند، نتایج بهتری را کسب خواهید کرد.

 

استفاده از نظرات و نقد و بررسی های آنلاین

با آگاهی از این نکته که ۸۸ درصد از مصرف کنندگان برای نقد و نظرات آنلاین به اندازه توصیه های مستقیم دیگران اهمیت قائل هستند، نظرات مشتریان و نقد و بررسی های اینترنتی را جدی تر خواهید گرفت. در واقع، هنگامی که امکان ثبت نظر را در سایت خود فراهم نمی کنید یا نظرات مشتریان را در معرض دید مشتریان بالقوه قرار نمی دهید، فرصت های زیادی را از دست خواهید داد.

متاسفانه بیشتر مردم نظر خود را ثبت نمی کنند، مگر اینکه شکایتی داشته باشند. اما این نباید شما را دلسرد کند. اگر بدانید که چه تعداد از مشتریان فقط با درخواست شما حاضرند که نظر خود را ثبت کنند -به خصوص اگر از محصول یا سرعت ارسال آن راضی باشند- انگشت به دهان خواهید ماند. تنها کاری که باید انجام بدهید این است که از آنها بخواهید.


در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی کار آسانی نیست، اما به سختی فرستادن موشک به فضا هم نیست. با استفاده از نکات بالا می توانید با حرکت در مسیر درست، کار خود را آغاز کنید.

 

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *