تکنولوژی های مورد استفاده در جنگ‌های آینده

تکنولوژی های مورد استفاده در جنگ‌های آینده
  • 1396/3/6
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

پژوهشگران معتقدند که با توجه به سرعت روزافزون پیشرفت و گسترش تجهیزات نظامی در دهه گذشته، در آینده نه چندان دور مفهوم جنگ و نبرد زمینی درست مانند سده گذشته و در جریان جنگ جهانی دوم دگرگون خواهد گردید.

گویا آی تی – در قرنی که گذشت جهان شاهد رخ دادن دو جنگ جهانی عظیم و ویرانگر بود که در هر کدام از این جنگ ها صورت جدیدی از تسلیحات و ادوات نظامی معرفی شدند. برای نمونه در جنگ جهانی اول برای اولین‌بار تانک وارد میدان نبرد شد و همچنین در جنگ جهانی دوم برای اولین‌بار سلاح هسته ای مورد استفاده قرار گرفت.
عضو سابق ارتش ایالات متحده و نیروی فعال در دوران جنگ جهانی دوم و جنگ سرد ، سرهنگ دوم رابرت ریگ، در مورد پیشرفت‌های احتمالی تسلیحات در جنگ‌های آینده اینگونه اظهار کرد: بیش از ۸۰ تکنولوژی نوین در حوزه نظامی در حال حاضر بعد از جنگ جهانی دوم ساخته شده‌ است. این پیشرفت قابل توجه در وسایل نقلیه نظامی، تسلیحات، مدیریت تامین غذا و انرژی سربازان و زره‌های نظامی نوین کاملا قابل مشاهده است.

رابرت ریگ در ادامه گفت: در آینده سربازان به کلاه ضدگلوله هوشمند با قابلیت دید در شب و مسافت سنج مجهز خواهند گردید. همچنین برخی از امکانات اضافی مفید و بااهمیت مانند دستگاه حفر کننده سنگر و پوشش استتار هوشمند در برابر رادیواکتیو نیز به صورت انفرادی در اختیار آنان گذاشته خواهد شد.
سرهنگ رابرت ریگ بر این باور است که مهمترین و البته خطرناک‌ترین سلاح آینده ظهور سلاح‌های هسته ای انفرادی برای نیروهای زمینی است. با توجه به سیاست ارتش ایالات متحده مبنی بر کوچک سازی تسلیحات اتمی از زمان اولین استفاده در جنگ جهانی دوم علیه دولت ژاپن، در آینده سلاح‌ اتمی قابل پرتاب توسط یک تیم کوچک معرفی خواهد شد.
با ظهور تکنولوژِی پهپادهای هوشمند به عرصه فناوری، متخصصان نظامی نیز در حال طراحی سامانه هوشمند تشخیص نیروهای دشمن در شب و روز و در اوج درگیری و جنگ هستند. این سامانه هوشمند اطلاعات هوایی موجود در منطقه را با کیفیت بالا و به صورت آنلاین در اختیار سربازان حاضر در میدان جنگ قرار می‌دهد.
هوشمند شدن وسایل و تجهیزات نظامی، مهمترین تکنولوژِی نوظهور در جنگ‌های آینده است. این ویژگی به نیروهای نظامی اجازه می‌دهد که ادوات نظامی را مطابق با میل خود و با استفاده از ارتباط بی‌سیم در میدان جنگ مدیریت نمایند. به عنوان مثال در نظر بگیرید که یک سرباز قادر است با قابلیت پوشش هوایی از طریق پهپاد اطلاعات لازم را برای کنترل ربات جنگی کوچک در حالی که در سنگر ایمن نشسته در اختیار داشته باشد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *