ایمیل و جوانان: آیا هنوز هم ایمیل برای جوانان کاربرد دارد؟

ایمیل و جوانان: آیا هنوز هم ایمیل برای جوانان کاربرد دارد؟
  • 1396/3/8
  • مهدی پیوندی
  • 0

از جوانان صحبت می کنیم. از نسلی که همه چیز برایش قابل گوگل کردن است و هیچ سوالی درباره اسرار کوچک و بزرگ زندگی برایش بی پاسخ نمی ماند. چیزی که این نسل را به شکل خاصی برای متخصصان بازاریابی جالب توجه می کند این است که به لطف رسانه های اجتماعی و کوکی ها (cookie)، خواندن افکار، درک و شناخت این نسل نسبت به نسل های گذشته آسانتر شده است. اما رابطه جوانان و ایمیل چطور است؟ آیا هنوز هم می توانیم از بازاریابی ایمیلی برای جوانان استفاده کنیم؟

 

جوانان و ایمیل

تحقیقات متعددی نشان داده اند که جوانان به ایمیل اعتقاد دارند، هر روز -شاید چند بار- ایمیلهای خود را چک می کنند و در ارتباطات اداری خود اولویت بالایی برای آن قائل هستند. در حالیکه غالباً استفاده از رسانه های اجتماعی در جهت سرگرمی و ارتباط با دوستان ترجیح داده می شود، ایمیل برای موضوعات رسمی تر یا دریافت اطلاعات بروز درباره محصولات جدید و تخفیف های برندهای مورد علاقه جوانان، نقش اصلی را ایفا می کند.

 

بازاریابی ایمیلی خود را با ذائقه جوانان تنظیم کنید

اگرچه وضعیت رابطه جوانان و بازاریابی ایمیلی مثبت به نظر می رسد، نباید تطبیق کمپین های خود با نسل مورد نظر را فراموش کنیم. موارد زیر پنج مورد اصلی از مواردی هستند که باید به آنها توجه کنید:

 

  1. شخصی سازی محتوا

از ارسال ایمیل های گروهی عام به جوانان پرهیز کنید. نه تنها باید به هر گروه محتوای مناسبی را ارسال کنید، بلکه در هر جایی که امکان دارد باید هر ایمیل را برای هر دریافت کننده نیز سفارشی کنید. منظور ما از شخصی سازی فقط این نیست که ایمیل خود را با «سلام [اسم کوچک] شروع کنید و کار را تمام شده فرض کنید؛ این ترفندی است که دیگر همه به آن عادت کرده ایم. فهرست ایمیل های خود را بخش بندی کنید و از هر اطلاعاتی که در اختیار دارید استفاده کنید: مشترک جوان ما دقیقا به چه دلیلی ثبت نام کرد؟ کجا و چه زمانی بود؟ چه محصولاتی را خریداری یا مشاهده کرده است؟ در چه زمانی از روز ایمیل خود را باز می کند؟ و مواردی از این قبیل. توجه داشته باشید که جوانان از شما انتظار دارند که نشان بدهید که آنها را می شناسید و درک شان می کنید.

 

  1. جوانان چند بعدی

جوانان خود را به یک روش محدود نمی کنند. وجود رسانه های اجتماعی، وبسایت و ایمیل در آنِ واحد برای ایمیل تهدیدی محسوب نمی شود، بلکه فرصتی است تا از هر کانال بهره برداری متناسب با آن را داشته باشید. اجازه بدهید که برای توضیح این مفهوم، فرض کنیم که برند شما تولیدکننده کالاهای الکترونیکی است:

  • تصاویر و ویدیوهای موقعیت هایی که در آنها از محصولات شما استفاده می شود را در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.
  • یک خبرنامه حاوی محصولات جدید، پیشنهادات تازه و لینک های مستقیم به بخش های مختلف فروشگاه آنلاین خود ارسال کنید. برای تطبیق با سلیقه هر یک از مشترکان از بخش بندی استفاده کنید.
  • از مشتریان خود دعوت کنید تا محصولاتی که دوست دارند یا از وبسایت شما خریداری کرده اند را در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارند و به آنها یادآوری کنید تا در خبرنامه شما عضو شوند (اگر عضو نیستند) و در نتیجه چرخه را تکمیل کنید.

 

  1. زمان مناسب

بر اساس یک تحقیق از ادوبی (Adobe)، ۷۰ درصد جوانان ایمیل های خود را در رختخواب مطالعه می کنند. این ممکن است ما را به این نتیجه برساند که برای افزایش نرخ بازشدن ایمیل ها، باید آنها را در اوایل صبح ارسال کنیم. به علاوه، ایمیل های صبحگاهی احتمالا تعامل بیشتری را نیز جذب خواهند کرد. استفاده از تست های دوبخشی (A/B) برای زمان و روزهای ارسال به شما نشان می دهد که آیا چنین چیزی برای مشترکان شما هم مصداق دارد یا خیر. آنقدر پیشنهادات جذابی ارائه کنید که حتی در صورتی که مشترک در همان لحظه نتواند اقدام کند، بعدا در شرایط مناسب دوباره به ایمیل شما مراجعه کند.

 

  1. واکنشگرایی (Responsive)

همان تحقیق از ادوبی نشان داد که ۸۸ درصد از جوانان ایمیل های خود را از طریق گوشی های هوشمندشان چک می کنند. بنابراین، دیگر طراحی مختص رایانه های دسکتاپ کافی نیست. طراحی خبرنامه باید با در نظر گرفتن موبایل انجام شود و واکنشگرا باشد. به این فکر کنید که چطور می توانید پیام خود را از طریق دستگاه های همراه و صفحات اکثرا کوچکتر آنها بهتر انتقال دهید و آنقدر طرح را جرح و تعدیل کنید تا متناسب شود.

علاوه بر این، از محتوای دقیق و تعاملی استفاده کنید. شما برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطب و انتقال پیام تان اندکی بیشتر از یک ثانیه وقت دارید. لینک به وبسایت و رسانه های اجتماعی را فراموش نکنید.

 

  1. ایجاز

روشهای ارتباطی در طول این سالها دستخوش تغییراتی شده اند. برای ایجاد تحول در متن و عنوان ایمیل های تان به خود ترس راه ندهید. عموما «کمتر، غنی تر است»، و این سیاستی است که سالها در پیامک از آن استفاده کرده ایم.

امروزه استفاده از اِموجی، هشتگ و حتی علامت های اِموجی شکل، مثل : ) به بخشی از روال گفتگوی روزمره جوانان تبدیل شده و دیگر عجیب به نظر نمی رسند. با این وجود، اگر برای استفاده از این موارد ۱۰۰ درصد مطمئن نیستید بیشتر احتیاط کنید، زیرا زیاده روی یا استفاده نامناسب می تواند آزاردهنده و غیرحرفه ای به نظر برسد. علاوه بر این، به خاطر داشته باشید که استفاده از کاراکترهای خاص در عنوان می تواند فیلترهای ضد هرزنامه (اسپم) را فعال کند، و یک تحقیق نشان داده است که استفاده از هشتگ در عنوان، نرخ بازشدن را پایین می آورد. به علاوه، اگر لازم است که از متن طولانی استفاده کنید، حتما خلاصه ای از آن را به شکل بارز در ابتدا یا انتهای مطلب قرار دهید. برای درک اینکه چه مواردی برای شما و مخاطبان تان تاثیرگذار است، موارد مختلف را امتحان کنید.


جوانان هنوز هم -مخصوصا برای امور رسمی و ارتباط با برندها- از ایمیل استفاده می کنند. با این حال، اطمینان پیدا کنید که کمپین های خود را با گروه های هدف مختلف هماهنگ می کنید و نکات بالا را نیز مد نظر قرار دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *