۴ خواسته ساده هر گروه از رهبر تیم

۴ خواسته ساده هر گروه از رهبر تیم
  • 1396/3/9
  • مهدی پیوندی
  • 0

با وجود اینکه تبدیل شدن به یک رهبر فوق العاده و تحقق دستاوردهای بزرگ می تواند دشوار باشد، اما رهبری درست آنقدرها سخت و غیرممکن نیست. معمولا مردم تمایل دارند که رهبری را بیش از حد پیچیده جلوه بدهند، اما در حقیقت رهبری را می توان به سادگی هرچه تمام تر انجام داد. در واقع، اگر سه مورد ساده زیر را انجام بدهید، اعضای تیم تان قدردان شما خواهند بود، از شما پیروی می کنند و در کنار یکدیگر دستاوردهای بزرگی را محقق خواهید کرد.

 

  1. دستورالعمل های واضح

این وظیفه شماره یک رهبر گروه است. اگر فقط بخواهید یک کار را انجام بدهید، آن کار باید ارائه راهنمایی ها و دستورات واضح به تیم تان باشد. اجازه بدهید که تک تک اعضای گروه از اهداف و برنامه ها آگاهی داشته باشند. در موارد متعددی شاهد ابهام در دستورات هستیم که به سردرگمی، ناهماهنگی، دلسردی و دل بریدن از کار منجر می شود. گاهی همه آن چیزی که یک گروه نیاز دارد، دستورات واضح است.

 

  1. حمایت و پشتیبانی

اعضای گروه شما بخش اعظم کار را بر عهده گرفته اند، و شما به عنوان رهبر وظیفه دارید که هر چیزی که برای موفقیت نیاز دارند را در اختیارشان قرار بدهید. اگر شرایط موفقیت را فراهم کنید، در غالب موارد، بیشتر گروه ها فرصت فراهم شده را غنیمت می شمارند و موفق می شوند. رهبری یعنی به تیم خود خدمت کنید، نه اینکه گوشه ای بنشینید و دستور بدهید. البته این به معنی آن نیست که کار را برای آنها انجام بدهید؛ بلکه به این معنی است که محیط و فضای مناسبی را فراهم کنید و در صورت نیاز برای کمک در دسترس باشید.

 

 

  1. آزادی عمل

به تیم خود فضای کافی بدهید تا بتوانند کارشان را انجام بدهند. از آنها پشتیبانی کنید اما سعی نکنید در هر کاری دخالت کنید. این کار، مدیریت ذره بینی یا خُرد (Micromanagement) است. مدیریت ذره بینی نه تنها آزاردهنده است و انگیزه ها را از بین می برد، بلکه از آنجایی که تیم شما را تحت فشارهای غیرضروری می گذارد، می تواند درصد خطا را نیز افزایش بدهد. مدیریت ذره بینی نه برای شما و نه برای اعضای تیم تان هیچ مزیتی ندارد. اگر به چنین نوعی از مدیریت معروف بشوید، بهترین استعدادها کار در شرکتهای رقیب را انتخاب خواهند کرد و با مسائل عمده ای در حوزه استخدام و حفظ افراد مستعد مواجه خواهید شد. اینکه روی تیم خود نظارت داشته باشید، ببینید روند کار چگونه است و چه کمکی از دست تان بر می آید خوب است، اما باید در محدوده منطق انجام شود.

 

  1. تحسین و قدردانی

بازخورد مثبت، کلید شکل دادن به یک تیم موفق است. جای تعجب دارد که چرا بسیاری از رهبران و مدیران در برابر تشویق و تحسین کارکنان خود مقاومت می کنند. شما باید فرهنگ تحسین را در شرکت خود جا بیندازید و این فرهنگ سازی با تقدیر از تلاش کارکنان توسط خودتان شروع می شود. هیچ کس فورا به موفقیت نمی رسد، بنابراین باید از تلاش هایی که کارکنان شما برای کسب موفقیت انجام می دهند تقدیر کنید. چیزی که مورد تحسین قرار می گیرد تکرار می شود و ما می خواهیم که کارکنان مان بارها و بارها تلاش کنند، چرا که همین به موفقیت منجر خواهد شد. اگر برای تحسین تیم خود منتظر موفقیت آنها باشید، در اینصورت احتمالا باید بیشتر از آنچه که تصور می کنید صبر کنید.


اگر می خواهید رهبر بهتری باشید، یا تمایل دارید که اعضای تیم شما به نتایج بهتری دست پیدا کنند، توجه به چهار مورد بالا تاثیر قابل توجهی در افزایش انگیزه و سعی و تلاش آنها خواهد داشت.

رهبری از آن چیزی که فکر می کنید بسیار ساده تر است؛ بی دلیل آن را پیچیده نکنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *