شکست قهرمان بازی گو توسط برنامه آلفاگو گوگل

شکست قهرمان بازی گو توسط برنامه آلفاگو گوگل
  • 1396/3/10
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

بازی AlphaGo گوگل، که به هوش مصنوعی مجهز است، دوباره رکوردها را شکست؟: این بازی توانسته است Ke Jie قهرمان بازی گو در جهان را در اولین راند از یک مسابقه سه قسمتی شکست دهد. AlphaGo حدود یک سال پیش، پس از شکست دادن قهرمان کره‌ای Lee Se-dol ، در یکی از برجسته ترین نمایش های قدرت هوش مصنوعی در تاریخ، مشهور شد. شکست خوردن KE Jie، یک قهرمان دیگر در بازی گو، نشان می‌دهد که این راه تازه آغاز شده است.

گویا آی تی – مایکل ردموند، که در رتبه بندی بازی گو، موفق به کسب دان ۹ شده است، پیش از مسابقه نظر خود را اینگونه بیان کرده است: ” من فکر می کنم همه میدانند که Ke Jie قوی ترین و حرفه ای ترین بازیکن گو است.” علی رغم شکست او در بازی، استراتژی Ke Jie نشان داد که این بازیکن شگفتی ساز ۱۹ ساله چینی، واقعا از رویکرد غیر عادی AlphaGo درس‌هایی را آموخته است. پیش از یان، ردموند در مورد یکی از بازی های قدیمی تر Ke Jie، این گونه اظهار نظر کرده بود:” این حرکت، واقعا حرکت یک استاد است.”. منظور او، استفاده از نام مستعار، توسط AlphaGo است که در مجموعه ای از بازی های آنلاین اخیر به کار گرفته شده است و با استفاده از آن، رکورد ۶۰ بازی برده را به دست آورده است.

Demis Hassabis در ۲۳ می ۲۰۱۷، در اکانت توئیتر خود این پست را منتشر کرده است:
جالب است که Ke Jie تصمیم گرفته یک بازی سه مرحله ای ۳ امتیازی را با AlphaGo بازی کند، در حالی که می دانسته است که این برنامه در این بازی ها مهارت بسیاری دارد.
AlphaGo تنها با اختلاف نیم امتیاز، که کمترین اختلاف ممکن است، بازی را برده است، اما نوع و ویژگی بازی او بسیار خاص است. به نظر نمی رسد که هوش مصنوعی به اختلاف امتیاز در برد اهمیتی بدهد، و به جای آن حرکاتی را انتخاب می کند که بیشترین احتمال برای شکل دادن به برد را دارند. نتیجه از نظر فنی بین طرفین واقعا نزدیک بوده است، اما AlpaGo از مرحله‌ای نسبتا ابتدایی و اولیه در بازی، نشان می داد که قصد بردن دارد.

Demis Hassabis، مدیر عامل اجرایی شرکت Deepmind و یکی از بنایانگذاران این بازی، در کنفرانس خبری برگزار شده پس از بازی اینگونه اظهار نظر کرده است:” باید احترام زیادی را برای شرکت در این مسابقه عالی و تحت فشار قرار دادن AlphaGo، برای Ke Jie قائل باشیم.”
Ke Jie و AlphaGo قرار است در بخشی از همایش Future of Go summit در هفته آینده که در ووژن چین برگزار می‌شود، مجددا با یکدیگر رقابت کنند. دومین بازی بین این دو، پنجشنبه (چهارشنبه عصر در آمریکا) برگزار خواهد شد در حالی که بازی فینال، شنبه انجام می شود. در روز جمعه AlphaGo در دو مسابقه تعیین شده، در معرض آزمایش قرار خواهد گرفت: در یکی از این بازی ها، این برنامه به عنوان یک هم تیمی برای دو فرد چنین نقش ایفا خواهد کرد و در بازی دیگر، مقابل ۵ بازیکن حرفه ای چینی به رقابت خواهد پرداخت.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *