TAR: صفحه نمایش هوشمند بالای سر سربازان امریکایی

TAR: صفحه نمایش هوشمند بالای سر سربازان امریکایی
  • 1396/3/10
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

زمانی که یک سرباز در میدان آشفته‌ی جنگ قرار گرفته هیچ چیز برای وی ارزشمندتر از اطلاعات دقیق و موثق نیست. تشخیص دقیق مکان دوست و دشمن نقشی کلیدی در اجرای موفقیت‌آمیز عملیات‌ها و همچنین جلوگیری از دادن تلفات است.

گویا آی تی – به تازگی ارتش امریکا از جدیدترین ابتکارش برای سربازانش پرده برداشت: یک سیستم صفحه نمایش بالاسری (Headup) به نام Tactical Augmented Reality TAR یا واقعیت افزوده‌ی تاکتیکی.w

TAR که توسط شرکت CERDEC ساخته شده یک سیستم بسیار کوچک چشمی با اندازه‌ی ۵/۲ در ۵/۲ سانت است که روی کلاه جنگی سربازان نصب می‌شود. این سیستم اقدام به نمایش یک نقشه روی محدوده‌ی دیده سرباز کرده و سریعا اطلاعات هدف و داده‌های GPS مثل مکان دقیق سایر افراد تیم را در اختیار وی قرار می‌دهد.
این سیستم که در اصل به عنوان جایگزینی برای ابزارهای GPS دستی سربازان عرضه شده به صورت بی‌سیم با تبلتی که همراه سرباز است به صورت بی‌سیم ارتباط داشته و ضمنا با قسمت حرارتی نصب شده روی اسلحه‌ی آنها هم ارتباط دارد. به این ترتیب اطلاعات اضافی مثل تصویر هدف مورد نظر یا فاصله با یک هدف خاص را هم می‌توان روی این صفحه نمایش مشاهده کرد. ضمنا این اطلاعات گرافیکی را می‌توان به صورت بی‌سیم به صفحات نمایش سایر اعضای تیم هم ارسال کرد.
TAR شباهت زیادی با صفحه نمایش بالاسری دیگری به نام Q-Warrior محصول شرکت BAE Systems دارد. Q-Warrior که نظامیان ارتش امریکا قبلا در آزمایش‌های میدانی عملکرد آن را بررسی کرده‌اند در مقایسه با TAR، حجیم‌تر است.
بزرگ‌ترین چالش CERDEC طی پروسه‌ی توسعه‌ی TAR پیدا کردن راهی برای کوچک‌سازی یک تصاویر بسیار با کیفیت برای قرار گرفتن در صفحه نمایش بود؛ این امکان با استفاده از سخت‌افزارهای تجاری فعلی میسر نمی‌شد. این شرکت موفق به ساخت لنزهای سیاه و سفید بسیار با کیفیتی شد که روشنایی آنها برای استفاده در طول روز کاملا مناسب هستند؛ در حال حاضر این شرکت مشغول طراحی و توسعه نمونه‌ی تمام رنگی است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *