۷۸ درصد صفحات نمایش لپ‌تاپ به درد نخورند

۷۸ درصد صفحات نمایش لپ‌تاپ به درد نخورند
  • 1396/3/12
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

در چند سال گذشته شاهد سریع‌تر، سبک‌تر و ارزان‌تر شدن لپ‌تاپ‌ها بوده‌ایم اما متاسفانه اکثر آنها همچنان از یک صفحه نمایش زشت با وضوح بسیار پایین استفاده می‌کنند. طبق اعلام تحلیلگران موسسه‌ی NPD در سال ۲۰۱۵، ۷۸ درصد از تمام لپ‌تاپ‌های فروخته شده در سطح دنیا دارای صفحه نمایشی با وضوح ۷۶۸×۱۳۶۶ یا کمتر بوده‌اند. در عصر حاضر تولیدکنندگان حتی نباید اقدم به ساخت لپ‌تاپی با وضوحی کمتر از ۱۰۸۰×۱۹۲۰ نمایند و شما هم به عنوان یک مشتری نباید به کمتر از این وضوح راضی باشید.

گویا آی تی – متاسفانه شرکت‌های سازنده‌ کامپیوتر از عدم آگاهی شما سو استفاده می‌کنند. آنها صفحات دانه درشت ۷۶۸×۱۳۶۶ را با نام HD عرضه می‌کنند که هر چند از نظر فنی اشکالی بر این کار وارد نیست اما در عملا بسیار گیج کننده است. شما به یک منزل یک طبقه نمی‌گویید برج و به همین دلیل ما نباید از صفحات نمایش با وضوح ۱۳۶۶ که در حقیقت کمترین وضوح قابل ارائه است با نام HD یاد کنیم. در زمان خرید بهتر است به دنبال مدلی باشید که در توصیف صفحه‌ نمایش از عبارت Full HD (وضوحی معادل ۱۰۸۰×۱۹۲۰) استفاده کرده باشد. صفحه‌ نمایش‌های با کیفیت‌تر هم با نام‌هایی مثل ۴K/Ultra HD یا ۲K/QHD در بازار موجودند؛ وضوح این صفحات به ترتیب عبارت است از ۲۱۶۰×۳۸۴۰ و ۱۴۴۰×۲۵۶۰٫

وضوح ۱۳۶۶ جوکی بیش نیست
هر صفحه نمایش مسطح شبیه تابلوهای روان نورانی است با این تفاوت که به جای استفاده از لامپ‌های بزرگ LED، از پیکسل استفاده می‌کند. هر چه تعداد پیکسل‌ها کمتر باشد تصاویر نمایش داده شده در آن حالت نقطه مانند پیدا می‌کنند؛ حسی که لذت تماشای همه چیز را از بین می‌برد، از نوشتن یا خواندن متن‌های نرم‌افزار Word تا تماشای ویدئوهای یوتیوب.
طبق اظهارات «ریموند سانیرا» رئیس شرکت DisplayMate که در زمینه‌ی تست صفحه نمایش فعالیت می‌کند، کاربران نیازمند پنلی هستند که در هر اینچ حداقل دارای ۱۷۲ پیکسل باشد تا به این ترتیب در فاصله‌ی ۵۰ سانتی (فاصله‌ی معمول از لپ‌تاپ) خبری از مشاهده‌ی نقطه‌های صفحه نمایش نباشد. لپ‌تاپ‌های ۱۵٫۶ اینچی دارای تراکم ۱۰۰ پیکسل در هر اینج (PPI) هستند؛ به این معنی که تصاویر شبیه نقاشی‌های نقطه‌مانند به نظر خواهد رسید و شیوه‌ی نمایش متن در آنها هم تعریفی نخواهد داشت. لپ‌تاپ‌های ۱۴٫۱، ۱۳٫۳ و ۱۱٫۶ اینچی در این وضوح اندکی وضعیت بهتری داشته و به ترتیب دارای تراکم پیکسل ۱۱۱، ۱۱۸ و ۱۱۳۵ هستند.
یکی دیگر از معایب اصلی صفحات نمایش ۷۶۸×۱۳۶۶ عدم وجود فضای کافی برای مطالعه صفحات وب، ویرایش اسناد یا انجام همزمان چندین کار است. در بعضی از صفحات با وضوح پایین هنگام مطالعه مقالات آنلاین حتی قادر به مشاهده‌ی تیترهای قبلی هم نیستید. هنگام مشاهده‌ی صفحه‌ی اصلی وب‌سایت نیویورک تایمز در این دو وضوح، خواهید دید که در صفحه نمایش ۱۰۸۰×۱۹۲۰ قادر به مطالعه‌ی ۱۰ خط بیشتر هستید. اگر قرار است لپ‌تاپی با وضوح پایین صفحه نمایش تهیه کنید بهتر است از همین الان تمرین پیمایش دو انگشتی صفحه نمایش به بالا و پایین با استفاده از تاچ‌پد را شروع کنید!

بیشتر نرم‌افزارها و صفحات وب به حدود ۱۰۰۰ پیکسل فضای افقی برای نشان دادن محتوای خود نیاز دارند. اگر تنها ۱۳۶۶ پیکسل در اختیار داشته باشید حتی قادر به قرار دادن همزمان دو نرم‌افزار با پنجره‌ی کامل نخواهید بود. هر چند در صورت استفاده از ۱۹۲۰ پیکسل فضای کافی برای قرار دادن دو پنجره‌ی کامل در کنار یکدیگر وجود خواهد داشت (اگر از ۲۰۴۸ یا ۲۵۶۰ پیکسل استفاده کنید که شرایط بسیار بهتر خواهد بود). تنها زمانی می‌توان از انجام همزمان چند کار (مولتی تسکینگ) صحبت کرد که به راحتی بتوان در یک پنجره اقدام به نوشتن ایمیل کرد و همزمان به مطالعه صفحات وب در پنجره‌ای دیگر پرداخت.

پیشرفت‌ها کافی نیست
طبق آمار و اطلاعات موسسه‌ی NPD، ۸۲ درصد از لپ‌تاپ‌های فروخته شده در سال ۲۰۱۲ از صفحات نمایش با وضوح پایین استفاده می‌کرده‌اند، تنها ۴ درصد بیشتر از میزان فروش فعلی. البته بخش قابل توجهی از این رشد جزئی ناشی از گروه محصولاتی است که دارای ۲ دو صفحه نمایش هستند؛ بازاری که تا ۴ سال گذشته وجود نداشت. در سال ۲۰۱۵، ۸۳ درصد از لپ‌تاپ‌های قدیمی همچنان از صفحات نمایش با وضوح پایین استفاده می‌کردند یعنی تنها ۱ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۲؛ ضمنا میانگین هزینه‌ی خرید یک لپ‌تاپ با صفحه نمایش با کیفیت از ۶۲۵ به ۷۵۴ دلار رسیده بود.
به نظر «استفان بیکر» از تحلیلگران موسسه‌ی NPD علت استفاده‌ی گسترده از صفحات نمایش با وضوح ۷۶۸×۱۳۶۶ از طرف تولیدکنندگان، صرفه‌جویی در هزینه‌‌ها و متعاقبا سود بیشتر است. در بازار رایانه‌های شخصی که از ویندوز استفاده می‌کنند هنوز هم قیمت پایین، فاکتور فوق‌العاده مهمی محسوب می‌شود. در بازار نوت‌بوک‌های ویندوزی بخشی که سریع‌ترین رشد را دارد، محصولاتی است که قیمتی زیر ۳۰۰ دلار دارند و طبیعی است که در این محدوده‌ی قیمت‌ها باید بعضی چیزها را قربانی کرد.
ما اطلاع دقیقی از تفاوت هزینه‌ی بین یک پنل ۱۳۶۶ پیکسلی و یک نمونه‌ی ۱۰۸۰ پیکسلی نداریم اما زمانی که صحبت از تولید چند ده یا صد هزار کامپیوتر/لپ‌تاپ می‌شود حتی اختلاف ناچیز ۱۰ دلاری در صورتحساب تولید، عدد بزرگی خواهد شد. هر چند خوشبختانه اکثر تلفن‌های هوشمند پیشرفته و مانیتورهای مستقل در حال حاضر از وضوح ۱۰۸۰ پیکسل یا بالاتر استفاده می‌کنند.

ارزان‌ترین لپ‌تاپ‌های ۱۰۸۰ پیکسلی
اگر چه لپ‌تاپ‌های ۱۰۸۰ پیکسلی در حال حاضر قیمت نسبتا بالایی دارند اما اگر به خوبی جستجو کنید نمونه‌هایی ارزان‌قیمتی پیدا خواهید کرد. برای مثال توشیبا کروم‌بوک ۲ و اچ‌پی کروم‌بوک ۱۴ با قیمتی کمتر از ۳۰۰ دلار دارای وضوح ۱۰۸۰×۱۹۲۰ هستند؛ البته بعضی از رقبای این دو که از چنین مزیتی بهره می‌برند قیمتی کمتر از ۴۰۰ دلار دارند.
لپ‌تاپ‌های ویندوزی ارزان‌ قیمت که وضوحی ۱۰۸۰ پیکسلی داشته باشند را به سختی می‌توان پیدا کرد. شرکت اسوس با عرضه‌ی مدل ۱۵ اینچی F555LA که از پردازنده‌ی Core i3 بهره برده و قیمتی معادل ۳۷۵ دلار دارد وارد این بازار شده است. مدل‌های IdeaPad 500 و IdeaPad 300 با قیمتی کمتر از ۵۰۰ دلار هم از صفحات نمایش ۱۰۸۰ پیکسلی بهره می‌برند. شرکت اچ‌پی در مدل Pavilion 15z با قیمت ۴۳۹ دلار این وضوح را فراهم کرده و ایسر هم این مزیت را در مدل Aspire E 15 با قیمت ۵۵۰ دلار عرضه می‌کند.

چاره چیست؟
در گذشته‌ای نه چندان دور برای داشتن لپ‌تاپی با قابلیت وای‌فای مجبور به پرداخت هزینه‌ای اضافی بودید. اما این روزها نمی‌توان محصول جدیدی را پیدا کرد که فاقد چیپ ارتباطی ۸۰۲٫۱۱n باشد و البته در مدل‌های پیشرفته‌تر از استاندارد قوی‌تر ۸۰۲٫۱۱ac استفاده می‌شود. اگر امروزه شرکت دل یا لنوو سعی در فروش لپ‌تاپی کنند که تنها پورت اترنت (کابل شبکه‌ی LAN) داشته باشد، حتی یک دستگاه از آن هم فروش نخواهد رفت.
همان طور که انتظار داریم لپ‌تاپ‌ها بدون استثنا وای‌فای داشته باشند باید استفاده از صفحات نمایش با وضوح بالا هم یکی از مطالبات ما باشد. اگر قصد خرید لپ‌تاپ را در آینده داشته باشید، تهیه‌ی مدلی که دارای وضوح ۱۰۸۰ پیکسل یا بیشتر است باید در ابتدای لیست اولویت‌های شما باشد. اگر مجبور به پرداخت اندکی پول بیشتر یا صرفنظر کردن از قدرتمند بودن قطعه‌ای دیگر شوید، بهتر است این کار را انجام دهید. صفحه‌ نمایش لپ‌تاپ همواره پیش‌ روی شماست پس بهتر است انتخابی کنید که پشیمانی در آن نباشد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *