راهنمای خرید لپتاپ مناسب و ۸ نکته ضروری که باید به آنها توجه کرد

راهنمای خرید لپتاپ مناسب و ۸ نکته ضروری که باید به آنها توجه کرد
  • 1396/3/13
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

اکثر لپ‌تاپ‌ها برای حمل و نقل آسان به اندازه‌ی کافی جمع و جور هستند و از نظر قدر ت هم معمولا توان کافی برای اجرای اکثر نرم‌افزارهای حرفه‌ای را دارند و هر جا باشید، در منزل، محل کار یا در جاده‌ها، نیازهای شما را مرتفع خواهند کرد. اگر چه تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند محبوبیت بیشتری دارند اما همه تصدیق می‌کنند که هر کاری از جمله آماده کردن یک سند سنگین، ویرایش ویدئو، بازی و … روی لپ‌تاپ‌ها بهتر انجام می‌شود. اما چه لپ‌تاپی انتخاب کنیم بهتر است؟

گویا آی تی – از نظر اندازه، ویژگی‌ها و قیمت مدل‌های بسیار متنوعی در بازار موجود است و به همین خاطر انتخاب یک گزینه‌ی مناسب کار نسبتا دشواری است. به همین خاطر قبل از خرید ابتدا بهتر است نیازهای خود را دقیقا مشخص کنید. با ما همراه باشید تا ۸ نکته ضروری که قبل از خرید لپ‌تاپ حتما باید مد نظرتان باشد را بررسی کنیم.

راهنمای خرید لپتاپ مناسب
۱- کدام پلتفرم: مک، ویندوز یا کروم؟
پاسخ به این سوال آسان نیست خصوصا اگر تازه کار باشید و آشنایی چندانی با خصوصیات این سیستم‌ عامل‌ها نداشته باشید. اما بررسی اجمالی نقاط ضعف و قوت هر کدام از این پلتفرم‌ها کمک شایانی به شما خواهد کرد.
اکثر لپ‌تاپ‌ها با یکی از این سه سیستم‌ عامل ارائه می‌شوند: ویندوز، کروم یا مک او‌اس اکس (صرفا برای مک‌بوک‌ها). انتخاب هر کدام یک سلیقه‌ی شخصی است اما بهتر است از ویژگی‌های هر کدام اطلاع مختصری داشته باشید:

ویندوز ۱۰
انعطاف‌پذیرترین سیستم عامل یعنی ویندوز در مقایسه با کروم و مک‌ او‌اس اکس روی تعداد بسیار بیشتری از لپ‌تاپ‌ها نصب است. قیمت نوت‌بوک‌های ویندوزی از زیر ۱۵۰ دلار شروع شده و تا چند هزار دلار هم می رسد. این مدل‌های ویژگی‌های متعدد و متنوعی مثل استفاده از صفحات نمایش لمسی، حسگر اثر انگشت، دو چیپ گرافیکی و … هستند. جدیدترین نگارش سیستم‌ عامل پرچمدار مایکروسافت یعنی ویندوز ۱۰ در مقایسه با نسخه‌های قبلی یعنی ۷ و ۸ بهبودهای قابل ملاحظه‌ای داشته از جمله امکان جا‌به‌جایی ساده بین حالت تبلت و دسکتاپ، منوی استارت قوی‌تر با کاشی‌های زنده و اضافه شدن دستیار دیجیتالی کورتانا. از زمان ورود این سیستم عامل به بازار یعنی جولای ۲۰۱۵ مایکروسافت در به‌روزرسانی‌های ارائه شده ویژگی‌هایی جدیدی مثل امکان جستجو در متن ایمیل‌ها با استفاده از زبان طبیعی کاربر، امکان نوشتن با قلم دیجیتالی در هر جایی از صفحه نمایش و قابلیت پرسیدن سوالات پیوسته از کورتانا را هم به آن اضافه کرده است.

مک ‌او‌اس سی‌‌یِرا (Sierra)
تمام مک‌بوک‌ها با جدیدترین نگارش سیستم عامل دسکتاپ اپل یعنی مک‌او‌اس سی‌‌یِرا عرضه می‌شوند. روی هم رفته این سیستم عامل دارای قابلیت‌های شبیه ویندوز ۱۰ است اما از نظر رابط کاربری تفاوت‌هایی با آن دارد. برای مثال به جای نوار وظیفه و منوی استارت ویندوز در سیستم‌ عامل اپل شاهد به کارگیری یک به اصطلاح ”داک“ برای قرارگیری آیکن نرم‌افزارها و پنجره‌های باز شده در آنها هستیم. معادل کورتانا در پرچمدار اپل، دستیار صوتی دیجیتال Siri است. امکان تراکنش مالی با استفاده از سرویس Apple Pay، برقراری تماس یا ارسال پیام متنی از تلفن‌همراه و باز کردن لپ‌تاپ با ساعت مچی هوشمند Apple Watch از دیگر ویژگی‌های جالب این سیستم‌ عامل هستند. البته مک‌‌ا‌و‌اس برای لمس ساخته نشده زیرا تا به این لحظه اپل هیچ کدام از مک‌بوک‌های خود را مجهز به صفحات نمایش لمسی نکرده است.

سیستم عامل کروم گوگل
سیستم‌ عامل ساده، امن و البته محدود گوگل را در لپ‌تاپ‌های مختلفی که به کروم‌بوک موسوم‌اند از جمله مدل ۱۰۰S Chromebook شرکت لنوو می‌توان دید. رابط کاربری این سیستم عامل شباهت زیادی با ویندوز داشته و شاهد یک منوی برای اپلیکیشن‌ها، یک دسکتاپ و قابلیت جابه‌جایی پنجره‌ها هستید اما نرم‌افزار اصلی که همه‌ی کارها را با آن انجام می‌دهید، مرورگر کروم است. نقطه‌ ضعف اصلی این مدل‌ها عدم قابلیت استفاده‌ی آفلاین از اکثر اپلیکیشن‌ها و خدمات مبتنی بر وب است.
اگر به دنبال ابزاری برای وب‌گردی و چک کردن ایمیل‌ها، گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی و گفتگوی آنلاین هستید، کروم‌بوک‌ها به خاطر قیمت پایین، وزن بسیار کم و ماندگاری بالای باتری بهترین گزینه هستند. گوگل رفته رفته پشتیبانی از اپلیکیشن‌های اندروید را هم به این لپ‌تاپ‌ها اضافه خواهد کرد. در حال حاضر چند نمونه از این دستگاه‌ها قادر به استفاده از امکانات فروشگاه گوگلی پلی هستند.

۲- آیا به دنبال یک دستگاه دو در یک (۱×۲) هستید؟
این روزها بسیاری از لپ‌تاپ‌ها در طبقه‌ی ابزارهای ۱×۲ قرار می‌گیرند؛ ابزارهایی که امکان استفاده از آنها در حالت عادی، حالت تبلت یا سایر موقعیت‌ها مثل خیمه و ایستاده وجود دارد. ابزارهای ۱×۲ معمولا در قالب دو سبک عرضه می‌شوند: ۱) جدا شدنی‌ها که صفحات نمایش آنها به طور کامل از صفحه کلید جدا می‌شود و لپ‌تا‌پ‌های انعطاف‌پذیر که با خم شدن لولا و رفتن به حالت ۳۶۰ درجه، تغییر حالت می‌دهند. اکثر این سیستم‌ها در انجام یک کار بهتر عمل کرده و نمی‌توانند دو هدفی که برای آنها طراحی شده‌اند را به خوبی انجام دهند. نمونه‌هایی که رو به عقب خم می‌شوند از نظر کارکرد شباهت بیشتری با لپ‌تاپ‌ها دارند و نمونه‌های جدا شدنی در قالب تبلت عملکرد بهتری دارند. هر چند اگر نیازی نمی‌بینید که از لپ‌تاپ به عنوان تبلت استفاده کنید بهتر است بودجه‌ی در نظر گرفته شده را صرف تهیه یک نمونه‌ی معمولی کنید چرا که بدون شک سرعت و پایداری عملکرد بهتری را تجربه خواهید کرد.
اگر فکر می‌کنید نمونه‌ی ۱×۲ مناسب‌ حال شماست این نکته را فراموش نکنید که مدل‌های خمیدنی در مقایسه با همتاهای جداشدنی، ماندگاری باتری بالاتری دارند.
راهنمای خرید لپتاپ مناسب
۳- انتخاب اندازه‌ی مناسب
قبل از بررسی ویژگی‌ها و قیمت‌ها ابتدا دقیقا مشخص کنید که قابلیت حمل و نقل و جا‌به‌جایی آسان تا چه اندازه اهمیت دارد. لپ‌تاپ‌ها را از نظر انداز‌های صفحه‌ نمایش می‌توان در چند دسته گروه‌بندی کرد:
۱۱ تا ۱۲ اینچ: باریک‌ترین و سبک‌ترین مدل‌ها که از صفحات نمایش ۱۱ تا ۱۲ اینچی بهره برده و وزنی بین ۱٫۱۴۰ تا ۱٫۴۰۰ کیلوگرم دارند.
۱۳ تا ۱۴ اینچ: این مدل‌ها توازن بسیار خوبی بین قابلیت جا‌به‌جایی و عملکرد ارائه می‌دهند خصوصا اگر موفق به تهیه مدلی با وزن ۱٫۸۰۰ کیلوگرم شوید.
۱۵ اینچ: محبوب‌ترین اندازه لپ‌تاپ‌های ۱۵ اینچی هستند که وزنی بین ۲ تا ۳ کیلوگرم دارم. اگر به دنبال صفحه نمایش بزرگ هستید و لپ‌تاپ را هم زیاد جابه‌جا نمی‌کنید این مدل‌ها، بهترین گزینه‌اند.
۱۷ تا ۱۸ اینچ: اگر لپ‌تاپ‌ را هرگز از میز جدا نمی‌کنید یک نمونه‌ی ۱۷ یا ۱۸ اینچی، قدرت عملکرد بسیار عالی داشته و امکان اجرای محاسبات پیچیده‌‌ی گرافیکی/مهندسی یا اجرای روان بازی‌‌ها را بهتر از مدل دیگری برای شما فراهم می‌کند.
راهنمای خرید لپتاپ مناسب
۴- صفحه‌کلید و تاچ‌پد را حتما بررسی کنید
در صورت عدم ارگونومیک مناسب لپ‌تاپ حتی اگر بهترین و به‌روزترین قطعات هم روی آن نصب باشند، پشیزی ارزش نخواهند داشت. اگر قرار است روزانه ساعات بسیار زیادی را صرف کار با لپ‌تاپ کنید، اطمینان حاصل نمایید که صفحه‌کلید آن دارای بازخورد لمسی بوده و بین کلیدهای آن به اندازه‌ی کافی فاصله وجود داشته باشد (۱ تا ۲ میلی‌متر).
به دنبال یک تاچ‌پد دقیق باشید؛ نمونه‌ای که مکان‌نمای سیستم‌ عامل را بازی نداده و به حرکات انگشتان را به خوبی درک کرده و عمل مورد نظر (مثل بزرگنمایی، پیمایش صفحه و …) را به خوبی انجام دهد. اگر به دنبال لپ‌تاپی برای انجام امور کسب و کار هستید بهتر است برای حرکت راحت‌تر در فضای سیستم‌عامل و بدون جدا کردن انگشتان از صفحه‌کلید، مدلی انتخاب کنید که ترک پوینت (دکمه نارنجی یا قرمز رنگی که بین کلیدهای G و H تعبیه می‌شود) هم داشته باشد.

۵- مشخصات سخت‌افزاری
گاهی اوقات حتی حرفه‌ای هنگام انتخاب قطعات لپ‌تاپ مثل پردازنده، هارددیسک، RAM و کارت گرافیک و … سردرگم می‌شوند. اما در حال حاضر مناسب‌ترین گزینه‌هایی که می‌توان انتخاب کنیم کدام‌ها هستند؟
پردازنده: مغز کامپیوتر یعنی پردازنده تاثیر بسزایی روی سرعت آن دارد اما بسته به کارهایی که می‌خواهید انجام دهید حتی ارزان‌ترین مدل‌ها هم شاید عملکردی رضایت‌بخش داشته باشند. در ادامه با مدل‌های مختلف پردازنده‌ها آشنا خواهید شد:
Intel Core i5: اگر در جستجوی لپ‌تاپی با ترکیب مناسبی از قیمت و عملکرد هستید، نمونه‌ای انتخاب کنید که پردازنده‌ی Core i5 شرکت اینتل در آن تعبیه شده است. مدل‌هایی که نام آنها به حرف U ختم می‌شود (مثل: Core i5-7200U) رایج‌ترین نمونه‌ها هستند. مدل‌هایی که در نام آنها حرف Y وجود دارد مصرف انرژی پایینی داشته و عملکرد ضعیفی دارند در حالی که مدل‌های HQ دارای ۴ هسته هستند. نام جدیدترین نسل چیپ‌های اینتل یعنی پردازنده‌های Kaby Lake با عدد ۷ شروع می‌شود (مثل: Core i5-7300U)؛ اگر سرعت برای شما اهمیت بسیار زیادی دارد بهتر است چنین مدل‌هایی انتخاب کنید.

Intel Core i7: این پردازنده مناسب کارهای سنگین/حرفه‌ای و بازی‌های کامپیوتری سنگین است. مدل‌هایی که در نام آنها اعداد به عبارت‌های HQیا K ختم می‌شوند از وات بالاتری برخوردار بوده و ۴ هسته‌ای هستند. چیپ‌های Core i7 سری Y مصرف انرژی کمتر و در نتیجه سرعت پایین‌تری دارند. برای سرعت بیشتر به دنبال پردازنده‌هایی باشید که در نام مدل آنها از عدد ۷ استفاده شده ( مثل: Core 77 7820HQ) زیرا متعلق به جدیدترین نسل چیپ‌های اینتل هستند.
Intel Core i3: این سری پردازنده‌ها سرعت کمتر و مصرف انرژی پایین‌تری داشته و طبیعتا ارزان‌تر هم هستند. البته توصیه‌ی ما انتخاب سری Core i5 است.
پردازنده‌های A, FX یا E شرکت AMD: پردازنده‌های شرکت AMD معممولا در لپ‌تاپ‌های ارزان‌ قیمت دیده می‌شوند. شرکت AMD به جای عبارت CPU از APU برای این محصولات استفاده می‌کند. عملکرد این پردازنده‌ها مناسب کارهایی مثل وب‌گردی، تماشای فایل‌های چند رسانه‌ای و بهره‌وری سبک است.
Intel Atom: این پردازنده‌ها در لپ‌تاپ‌های بسیار ارزان قیمت دیده می‌شوند مثلا مد‌ل‌های ۲۵۰ دلاری یا کمتر. پردازنده‌های Atom عملکرد متوسطی داشته ولی از نظر ماندگاری باتری از نمونه‌های سلرون و پنتیوم بهتر هستند.

Intel Pentium/Celeron: این سری پردازنده‌ها معمولا در لپ‌تاپ‌های کمتر از ۴۰۰ دلار دیده شده و علی‌رغم سرعت نسبتا بالاتر از Atom، ماندگاری باتری ضعیف‌تری دارند. اگر توان مالی کافی برای خرید پردازنده‌های Core i3/i5 دارید بهتر است در خرید آنها شک نکنید.
Intel Core m/Core i5/i7 و سری Y: مصرف انرژی پایین و عدم تولید گرما در این پردازنده‌ها موجب می‌شود که شرکت‌های تولید کننده لپ‌تاپ‌ آنها را بدون فن طراحی کنند. عملکرد این پردازنده‌ها بهتر از چیپ‌های سلرون و بهتر از سری Core i5 U است.

Intel Xeon: پردازنده‌های بسیار قدرتمند و البته گران‌قیمت که برای ایستگاه‌های کاری سیار طراحی و ساخته می‌شوند. اگر فعالیت‌های مهندسی حرفه‌ای، مدل‌سازی ۳بعدی یا ویرایش ویدئو انجام می‌دهید احتمالا نیازمند پردازنده‌های Xeonهستید اما در این راه باید ماندگاری باتری و سبکی لپ‌تاپ را قربانی کنید.
حافظه‌ی RAM: لپ‌تاپ‌هایی که کمتر از ۲۵۰ دلار قیمت دارند تنها دارای ۲ گیگابایت RAM بوده اما در حالت ایده‌آل شما نیازمند حداقل ۴ گیگابایت RAMهستید و اگر قادر به صرف هزینه‌ی بیشتر هستید بهتر است ۸ گیگابایت را انتخاب کنید. ۱۶ گیگابایت یا بیشتر تنها مناسب کاربران حرفه‌ای است.
فضای ذخیره‌سازی (هارد درایو): مهم‌تر از سرعت پردازنده عملکرد ابزار ذخیره‌سازی دستگاه است. اگر جیب پری دارید و نیازمند فضای بسیار زیادی برای ذخیره فایل‌ها نیستید بهتر است لپ‌تاپی انتخاب کنید که از هاردهای SSD استفاده می‌کند و نه هارددیسک‌های معمولی (با رابط SATA)؛ با این کار سرعتی سه برابری را تجربه خواهید کرد.
صفحه‌ نمایش: هر چه میزان پیکسل‌ها بیشتر باشد امکان نمایش محتوای بیشتری روی صفحه‌ نمایش میسر شده و تصویر کیفیت بالاتری خواهد داشت. اکثر لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت دارای صفحه نمایش با وضوح ۷۶۸×۱۳۶۶ هستند اما اگر توان مالی دارید توصیه می‌کنیم هزینه‌ی بیشتری برای تهیه‌ی صفحه نمایش با وضوح ۱۰۸۰×۱۹۲۰ یا به اصطلاح Full HD تهیه نمایید. بعضی از صفحات نمایش لپ‌تاپ‌های پیشرفته و البته گران‌قیمت دارای وضوح‌‌های بالایی مثل ۱۶۰۰×۲۵۶۰، ۱۸۰۰×۳۲۰۰ و یا حتی ۲۱۶۰×۳۸۴۰ هستند؛ این صفحات نمایش علی‌رغم کیفیت بالا مصرف انرژی بالایی داشته و طول عمر باتری را کاهش می‌دهند.

صفحات نمایش لمسی: اگر قصد تهیه‌ی یک لپ‌تاپ معمولی و نه یک نمونه‌ی ۱×۲ را دارید پس لمسی بودن صفحه نمایش مزیت خاصی برای شما به ارمغان نخواهد آورد و در صورت انتخاب چنین مدلی، ۱ تا ۳ ساعت ماندگاری بیشتر باتری را هم از دست خواهید داد. در مدل‌های ۱×۲ وجود صفحات نمایش لمسی یک استاندارد پذیرفته شده است.
چیپ گرافیکی: اگر بازی‌خور نیستید، قصد ساخت مدل‌های ۳بعدی پیشرفته را ندارید و بعید است نیازمند ویرایش حرفه‌ای ویدئوها شوید، وجود یک چیپ گرافیکی مجتمع (آن‌بورد) جوابگوی نیازهای مختلف شما خواهد بود. در غیر این صورت بهتر است به فکر انتخاب یک کارت گرافیک مستقل از محصولات AMD یا Nvidia باشید. در این حوزه هم مثل پردازنده‌ها، مدل‌های ارزان و گران قیمت مختلفی وجود دارد.
درایوهای نوری بلوری/دی‌وی‌دی: آمار لپ‌تاپ‌هایی که درایو نوری دارند روز به رو کمتر و کمتر می‌شود چرا که این روزها می‌توان تمام نرم‌افزارها، فیلم‌ها و … را به راحتی از اینترنت دانلود کرد. اگر مدل انتخابی شما فاقد درایو نوری است هم نباید نگران بود چرا که با خرید درایوهای نوری اکسترنال با رابط USB به راحتی می‌توان این قابلیت را به لپ‌تاپ‌ها اضافه کرد.
راهنمای خرید لپتاپ مناسب
۶- ماندگاری باتری را فراموش نکنید.
اگر تمایل به خرید یک لپ‌تاپ بزرگ را دارید که همیشه روی میز قرار دارد و پیوسته هم به جریان برق متصل است قاعدتا نیازی به نگرانی درباره‌ی ماندگاری باتری ندارید. اما زمانی که لپ‌تاپ را اینجا و آنجا یدک بکشید، حتی در گوشه و کنار منزل یا محل کار، نیاز به ماندگاری حداقل ۶ ساعته‌ی باتری دارید؛ البته ماندگاری ۸ ساعت یا بیشتر که ایده‌آل بهتری است. برای ارزیابی ماندگاری باتری ادعای شرکت سازنده را به راحتی قبول نکنید و به جای آن قبل از خرید به وب‌سایت‌های معتبر نقد و بررسی لپ‌تاپ‌ها مراجعه کنید و نتایج آزمایش‌های انجام شده روی مدل‌های مختلف را مطالعه کنید.

۷- تصمیم‌گیری بر اساس بودجه
این روزها حتی با ۲۰۰ دلار هم می‌توان لپ‌تاپ نسبتا مناسبی تهیه کرد اما در صورتی که بودجه‌ی بیشتری صرف کنید مدلی با کیفیت‌تر، قدرتمند‌تر و با صفحه نمایشی عالی نصیب‌تان خواهد شد. با توجه به بودجه می‌توانید یکی از مدل‌های پیشنهادی زیر را خریداری نمایید:
۱۵۰ تا ۲۵۰ دلار:ارزان‌قیمت‌ترین نوت‌بوک‌ها معمولا کروم‌بوک‌ها هستند که سیستم عامل کروم گوگل یا نگارش‌های قدیمی ویندوز روی آنها نصب بوده، فضای ذخیره‌سازی چندانی نداشته و از پردازنده‌های ضعیفی هم بهره‌ می‌برند. مدل Stream 11 شرکت اچ‌پی و Ideapad 100S لنوو در این طبقه قرار می‌گیرند. بهتر است از این لپ‌تاپ‌ها تنها به عنوان ابزارهای یدکی استفاده کرده یا آنها را در اختیار کودکان قرار دهید.
۳۵۰ تا ۶۰۰ دلار: احتمالا با صرف چنین بودجه‌ای موفق به خرید مدلی با پردازنده‌ی Core i5 اینتل یا AMD A8، ۴ تا ۸ گیگابایت RAM و یک هارددیسک ۵۰۰ گیگابایتی خواهید بود. در این محدوده‌ی قیمت خبری از SSD، صفحه‌ نمایش Full HD یا باتری بسیار قوی نیست. البته چند مدل از این قاعده استثنا هستند که عبارتند از VivoBook E403Sa شرکت اسوس و ThinkPad 13 لنوو.
۶۰۰ تا ۹۰۰ دلار: با عبور از مرز ۶۰۰ دلار شاهد طراحی‌های زیبا از جمله بدنه‌های فلزی صیقلی خواهید بود. اگر باز هم اوج بگیرید شرکت‌های تولید کننده ویژگی‌های جذاب دیگری مثل صفحات نمایش با وضوح بسیار بالا، SSD، کارت گرافیک‌ قوی و … را لحاظ خواهند کرد.
بالاتر از ۹۰۰ دلار: در این محدوده‌ی قیمت شاهد مدل‌های سبک وزن و قدرتمند هستیم. صفحات نمایش کیفیت و وضوح بسیار خوبی داشته، پردازنده‌ها پر سرعت بوده و معمولا چیپ گرافیکی مستقل به کار گرفته می‌شود. لپ‌تاپ‌های فوق سبک با ماندگاری باتری بسیار بالا مثل مک‌بوک‌های اپل و XPS 13 شرکت دل قیمتی بالاتر از ۱۰۰۰ دلار دارند. سیستم‌هایی پیشرفته که برای انجام بازی‌ها و ایستگاه‌های کاری سیار ساخته شده‌اند اغلب قیمتی بالاتر از ۱۵۰۰ دلار داشته و گاهی اوقات قیمت آنها به ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار هم می رسد.

۸- اهمیت برند را دست کم نگیرید
کیفیت لپ‌تاپ شما رابطه‌ی مستقیمی با خوشنامی و اعتبار شرکت سازنده‌ی آن دارد. گارانتی و پشتیبانی پاسخگو را هم نباید فراموش کرد. هنگام انتخاب باید اهمیتی که شرکت سازنده برای طراحی ظاهری، کیفیت داخلی قطعات و سرعت کلی لپ‌تاپ قائل است را هم بررسی نمایید. در آخرین گزارش بهترین و بدترین برندهای لپ‌تاپ که وب‌سایت معروف و محبوب Laptopmag آن را منتشر کرده است لنوو در جایگاه اول ایستاده و اسوس و دل رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *