کشف مکان GPS مغز

کشف مکان GPS مغز
  • 1396/3/13
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

یک گروه بین‌المللی از محققان به رهبری پژوهشگران دانشگاه آمستردام موفق شده اند تا ثابت کنند نورونی (سلول عصبی) در مغز انسان وجود دارد که وظیفه جی پی اس را اجرا می کند.

گویا آی تی – به نقل از نیچر، روزانه میلیون ها نفر با استفاده از نورون های مغزی و تحلیل مغز خود برون کوچکتزین مشکلی محل کار، زندگی و آدرس های مختلف را پیدا می کنند. قسمت اعظم این توانایی به صورت ناخوداگاه و توسط مغز انجام می‌شود. این قابلیت مسیریابی و تحلیل محیط و مناطق اطراف مربوط به هیپوکامپوس مغز و در لوب تمپورال می شود درست مثل اسب دریایی که از این قابلیت برخوردار است. مطالعات نشان می دهد که سلول‌های مکانی هیپوکامپوس وظیفه مکانیسم دقیق مسیریابی و ناوبری مغز را انجام می دهند که فعالیت الکتریکی آن برمبنای موقعیت مکانی فرد، کم و زیاد می‌شود.
دانشمندان با بررسی این توانایی در موجودات و حیوانات دیگر به نحوه رمز گشایی دانش محیطی و مسیریابی مغز دست پیدا کردند. به طور مثال در طی یک آزمایش یک معمای مسیریابی برای موش تهیه کردند و در طی مسیریابی موش ارتباطات الکتریکی مغز وی را بررسی کردند. به طور همزمان فعالیت نورون‌های هیپوکامپوس، قشر پریرهینال (واقع در لوب تمپورال) و دو منطقه حسی دیگر نیز اندازه‌گیری شد.
این بررسی ها نشان می دهد در هنگام مسیریابی، تفاوت چشمگیری بین فعالیت های قشرپریرهینال و نواحی دیگر مغز وجود دارد گه این خود نشان دهنده این است که این بخش وظیفه مسیریابی را بر عهده دارد. این مطالعه نشان می‌دهد سلول‌های جدیدی در این ناحیه از مغز وجود دارند که محققان آن را اصطلاحا ‘neighbourhood cell’ نامیده‌اند. فعالیت این نورون ها باعث می شود افراد محل های مختلف را از هم تفکیک و تفاوت محله های مختلف را تشخیص دهند. این مطالعات برای اولین بار ثابت کرده است که نحوه رمزگذاری مغز برای اطلاعات وسیع جغرافیایی چگونه عمل می کند و امید است در پی پیشرفت این تحقیقات بتوان درمان موثری برای اختلالات حافظه کشف کرد.
جزییات این تحقیقات و آزمایشات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *