چگونه در مک از چندین میزکار Desktops استفاده کنیم؟

چگونه در مک از چندین میزکار  Desktops  استفاده کنیم؟
  • 1396/3/13
  • زهرا معبودی
  • 0

اگر معمولاً بر روی سیستم خود نرم‌افزارهای زیادی باز می‌کنید و همیشه در مدیریت کردن آن‌ها مشکل دارید، بهتر است در مورد بخش Mission Control بیشتر بدانید. این بخش همه‌ی پنجره‌های باز جاری را به شما نشان می‌دهد و سپس روش‌های مرتب کردن آن‌ها را در اختیارتان می‌گذارد.

 چندین میزکار Desktopsدر مک

Mission Control یکی از قابلیت‌هایی است که به راحتی می‌توان آن را نادیده گرفت، اما اگر روش استفاده از آن را به خصوص برای استفاده از چندین میزکار بدانید، همه چیز خیلی بهتر می‌شود. اگر یاد بگیرید که چطور از این قابلیت‌ها استفاده کنید و روش جابجایی سریع بین میزکار را بیاموزید، بعدها تعجب می‌کنید که قبلاً چطور از کامپیوتر خود استفاده می‌کردید.

 

چگونه Mission Control را باز کنیم؟

 

به روش‌های مختلفی می‌توان از قابلیت میزکارهای متعدد استفاده کرد. ابتدا با سه یا چهار انگشت از روی ترک‌پد به سمت بالا سوایپ کنید (تعداد دقیق انگشت‌ها به تنظیماتی که بر روی ترک‌پد خود اعمال کردید بستگی دارد). یا به سادگی کلید F3 را از روی کیبورد فشار دهید. یا آیکن Mission Control را از روی داک انتخاب کنید، یا دکمه‌های ترکیبی Control+Up را بفشارید.

 چندین میزکار Desktopsدر مک

 

در Touch Bar مکبوک پروهای جدید دکمه‌ای برای دسترسی به این بخش قرار داده نشده، اما اگر بخواهید خودتان می‌توانید این دکمه را اضافه کنید.

 

زمانی که Mission Control را باز کردید، در این بخش می‌توانید همه‌ی پنجره‌های باز خود را ببینید، پس جابجا شدن بین پنجره‌ها ساده‌تر می‌شود. این ویژگی مشابه قابلیتی موسوم به Expose است که در نسخه‌های قدیمی‌تر macOS وجود داشت، اما امروز می‌خواهیم بیشتر در مورد امکان استفاده از چندین میزکار صحبت کنیم.

 

 چندین میزکار Desktopsدر مک

 

استفاده از چندین میزکار در Mission Control

 

موس خود را به بالای صفحه یعنی جایی که نوشته Desktop 1 و Desktop 2 ببرید. همان طور که می‌بینید دو میزکار نمایان می‌شود.

 چندین میزکار Desktopsدر مک

 

اگر بخواهید می‌توانید پنجره‌ها را به درون یکی از این میزکارها بکشید، سپس با کلیک روی میزکار مربوطه به آن صفحه منتقل شوید.

 

 چندین میزکار Desktopsدر مک

 

با استفاده از میزکارهای متعدد می‌توانید کارهای خود را دسته‌بندی کنید، مثلاً چیزهای مربوط به تحقیقات را در یک میزکار، و چیزهای مربوط به نوشتن را در میزکار دیگری قرار دهید. با کلیک بر روی دکمه‌ی + که در سمت راست قرار دارد هم می‌توانید به هر تعداد که خواستید میزکار جدید اضافه کنید.

 

 چندین میزکار Desktopsدر مک

 

برای جابجا شدن بین میزکارها، کافی است Mission Control را باز کرده و روی میزکار مورد نظر خود کلیک کنید. البته با استفاده از کلیدهای ترکیبی Control+Right و Control+Left یا سوایپ کردن سه انگشت به چپ یا راست سریع‌تر می‌توانید به میزکار مورد نظر خود برسید. با استفاده از هر دو روشی که گفته شد خیلی سریع می‌توانید به میزکاری که می‌خواهید برسید، و این روش در واقع مکملی برای میانبرهای کیبورد و موس به حساب می‌آید.

 

اگر می‌خواهید یک اپلیکیشن خاص همیشه روی یک میزکار خاص نشان داده شود، یا حتی روی همه‌ی میزکارها وجود داشته باشد، کافی است از داک روی آیکن آن کلیک راست کنید، سپس آن را به زیرمنوی Options منتقل نمایید.

 

 چندین میزکار Desktopsدر مک

 

از این جا می‌توانید کاری کنید که یک اپلیکیشن روی یک میزکار خاص یا روی همه‌ی میزکارها به نمایش درآید.

 

اپلیکیشن‌های تمام صفحه

 

اما صبر کنید…هنوز مانده. آیا تا به حال چیزی در مورد دکمه‌ی تمام صفحه شنیده‌اید؟ این دکمه همان دکمه‌ی سبز رنگی است که در گوشه‌ی بالای چپ تقریباً همه پنجره‌ها دیده می‌شود.

 

 چندین میزکار Desktopsدر مک

 

روی این دکمه کلیک کنید تا اپلیکیشن فعلی شما وارد حالت تمام صفحه شود، یعنی داک و منو غیب شود و پنجره‌ی فعلی تمام صفحه را بپوشاند.

 

شاید تصور کنید که وقتی حالت تمام صفحه فعال باشد نمی‌توانید از برنامه‌ّهای دیگر استفاده کنید، یا از دو برنامه به صورت همزمان در حالت تمام صفحه استفاده نمایید، اما Mission Control امکان انجام چنین کاری را فراهم کرده است. زمانی که به بخش Mission Control می‌روید، هر اپلیکیشن تمام صفحه مثل یک میزکار عمل می‌کند؛ این برنامه در سمت راست همه‌ی میزکارهای موجود قرار می‌گیرد.

 چندین میزکار Desktopsدر مک

 

شما می‌توانید پنجره‌های دیگر را هم به فضایی که توسط یک اپلیکیشن به صورت تمام صفحه به تسخیر درآمده بکشید.

 

 چندین میزکار Desktopsدر مک

 

این کار به شما اجازه می‌دهد تا دو اپلیکیشن تمام صفحه را در کنار یکدیگر اجرا کنید. به این حالت Split View Mode می‌گویند.

 

 چندین میزکار Desktopsدر مک

 

این روش برای زمانی که می‌خواهید از حداکثر فضا فقط برای دو اپلیکیشن استفاده کنید عالی است؛ مثلاً زمانی که در حال گشت و گذار در یک سایت باکیفیت هستید و همزمان می‌خواهید از روی آن یادداشت بنویسید.

 

چگونه Mission Control را پیکربندی کنیم؟

 

Mission Control معمولاً بدون انجام پیکربندی هم کار می‌کند، ولی ممکن است برخی از چیزهای پیشفرض آن شما را آزار بدهد. به بخش System Preferences بروید و وارد قسمت Mission Control شوید.

 

 چندین میزکار Desktopsدر مک

 

از آن جا می‌توانید گزینه‌های اصلی Mission Control را ببینید.

 

 چندین میزکار Desktopsدر مک

 

در ادامه می‌توانید توضیحات مربوط به تعدادی از این گزینه‌ها را ببینید:

 

  • Mission Control به صورت پیشفرض و خودکار فضاهای شما را بر اساس آنچه تصور می‌کند مطابق خواست شماست دسته‌بندی می‌کند. این مسئله می‌تواند بیش از اندازه گیج‌کننده باشد، پس اگر می‌خواهید هر دفعه جای پنجره‌ها عوض نشود گزینه‌ی Automatically rearrange Spaces based on most recent use را غیرفعال کنید.
  • وقتی برای جابجا شدن بین اپلیکیشن‌ها از دکمه‌های ترکیبی Command+Tab استفاده می‌کنید، احتمالاً دوست دارید به یک پنجره‌ی فعال منتقل شوید. این گزینه یعنی When switching to an application, switch to a Space with open windows for the application مطمئن می‌شود که پنجره‌ی فعال حتی اگر در میزکار دیگری قرار دارد باز شود.
  • اگر گزینه‌ی Group windows by application را تیک زده باشید، باعث می‌شود که پنجره‌های متعدد از یک اپلیکیشن در بخش Mission Control در کنار یکدیگر نشان داده شود.
  • گزینه‌ی Displays have separate Spaces مربوط به مک‌هایی می‌شود که از چندین نمایشگر استفاده می‌کنند. به طور پیشفرض، جابجا کردن میزکارها در یک نمایشگر باعث جابجا شدن آن در نمایشگرهای دیگر هم می‌شود، اما با فعال سازی این گزینه هر نمایشگر میزکار خودش را خواهد داشت.
  • در نهایت، می‌توانید بخش بی‌کاربرد Dashboard را هم خواه به عنوان یک فضای جداگانه یا صرفاً به صورت یک لایه‌ی بالایی فعال کنید.

 

در قسمت پایین این گزینه‌ها با تنظیم میانبرهای شخصی کیبورد و موس هم می‌توانید راهی برای دسترسی به Mission Control ایجاد کنید. بدین صورت می توانید چندین دسکتاپ یا همان میز کار را در سیستم عامل مک مدیریت کنید و از مزایای آن بهره مند شوید. در صورتی که برای انجام این کار روش دیگری می شناسید یا اینکه در حین تنظیمات این مورد، تجربیاتی دارید دیدگاه خود را با ما در گویا آی تی در میان بگذارید و برای اطلاع عموم این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *