انتخاب عکس پروفایل را به غریبه‌ها واگذار کنید!

انتخاب عکس پروفایل را به غریبه‌ها واگذار کنید!
  • 1396/3/14
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

شاید تصور کنید با ۱۳ ساله شدن وب‌سایت‌هایی مثل فیس‌بوک و مای‌اسپیس و رد شدن لینکداین از ۱۴ سال، ما در هنر انتخاب تصویر مناسب برای پروفایل استاد شده‌ایم.

گویا آی تی – طبق تحقیقات جدید اکثر کاربران در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرده و احتمالا این مساله ناشی از جهت گیری های درونی نسبت به شیوه‌ی به نظر رسیدمان در نگاه دیگران باشد.
«دیوید وایت» روان‌شناس و یکی از پژوهشگران این تحقیق در این زمینه توضیح می‌دهد: ”مشکل به این بر می‌گردد که عموما ما تصور مثبت‌تری به خودمان داریم تا دیگران. این امر هنگام انتخاب تصویری خاص برای پروفایل که بیشترین حس مثبت را منتقل ‌کند مشکل‌ساز می‌شود. مطالعات ما برای اولین بار نشان داد که مردم برای کسانی که کاملا غریبه‌ هستند و نه برای خودشان، تصاویر بسیار بهتری انتخاب کردند.“
در این پژوهش که توسط پژوهشگران دانشگاه ولز جنوبی استرالیا، دانشگاه استرالیای غربی و دانشگاه سیدنی انجام شد ۱۲ تصویر از حساب کاربری فیس‌بوک ۱۰۲ دانشجو جمع‌آوری شد.
از این دانشجویان خواسته شد که تصاویر خود را ارزیابی کرده و به ویژگی‌هایی مثل جذاب بودن، مورد اعتماد بودن، اقتدار، اعتماد به نفس و شایستگی در هر تصویر امتیاز دهند.
علاوه بر این آنها باید تصویر مورد نظر برای استفاده در پروفایل فیس‌بوک، پروفایل شغلی و پروفایل دوست‌یابی را هم باید انتخاب می‌کردند.
بعد از این ۱۶۰ غریبه اقدام به ارزیابی ۱۲ تصویر به همان شیوه‌ی دانشجویان کردند تا تفاوت ارزیابی این دو گروه از یک مجموعه عکس مشترک مشخص شود.
پژوهشگران متوجه شدند ۱۶۰ کاربر غریبه به تصاویری که دانشجویان برای خود انتخاب کرده بودند علاقه‌ای نداشته و از نظر آنها تصاویری که خودشان (کاربران غریبه) گلچین کرده بودند از جذابیت و زیبایی بیشتری برخوردار بودند.
وایت این طور توضیح می‌دهد: ”انتخاب تصویر پروفایل برای شبکه‌های اجتماعی، دوست‌یابی و وب‌سایت‌های مرتبط با کسب و کار در عصر دیجیتال امری رایج است و البته انتخاب تصویر مناسب کار چندان ساده‌ای نیست. ما با مشاهده‌ی تصویر چهره‌ی یک شخص در کسری از ثانیه درباره‌ی ویژگی‌ها و شخصیت وی قضاوت و نتیجه‌گیری می‌کنیم. این برداشت‌های اولیه روی تصمیمات مهمی مثل انتخاب طرف مقابل به عنوان دوست، شریک زندگی، کارفرما یا کارمند، تاثیرات بسزایی خواهند داشت.“
توانایی افراد غریبه برای انتخاب تصاویر پروفایل بهتر برای پژوهشگران بسیار عجیب و البته جالب بود. چرا با وجود تجربه‌ی بسیار طولانی در زمینه انتخاب تصویر پروفایل، هنوز هم در انجام این کار آن چنان که باید و شاید حرفه‌ای نیستیم؟
اگر چه پژوهشگران از این مساله کاملا مطمئن نیستند اما فرضیه‌ی زیر را مطرح می‌کنند:
”اگر چه نتایج این پژوهش در زمینه‌ی تحقیقات مرتبط با خود-یاریگری ما را غافلگیر کرد اما شاید این مساله نشانگر این باشد که معمولا مردم صرفنظر از دیدگاه دیگران، تصویر مثبت‌تری نسبت به شخصیت خود دارند.“
با این اوصاف و تفاسیر بهتر است دفعه‌ی بعد اجازه دهید شخص دیگری تصویر پروفایل‌تان را انتخاب کنید؛ به این ترتیب شاید موفق به کسب شغل مورد درخواستی یا دوستی با شخص موردنظرتان شوید!
نتایج این تحقیق در ژورنال Cognitive Research و در این آدرس منتشر شده‌اند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *