۲۰ سوال رفتاری برای طرح در مصاحبه های شغلی

۲۰ سوال رفتاری برای طرح در مصاحبه های شغلی
  • 1396/3/19
  • مهدی پیوندی
  • 0

انتخاب سوالات مناسب برای مصاحبه، نقش موثری در استخدام افراد مناسب و حذف متقاضیان نامتناسب دارد

 

مدیران و مسئولان استخدام، ساعتهای بیشماری از وقت خود را برای پرسیدن سوالات استخدامی از متقاضیان شغلی تلف می کنند و در نهایت، بسیاری از افرادی که استخدام می شوند تو زرد از آب در می آیند و به شرکت لطمه می زنند.

کاری که غالب مدیران انجام نمی دهند این است که از پرسیدن سوالاتی مانند «چرا باید شما را استخدام کنیم» به سوی سوالات رفتاری که ابهام را حذف می کنند و به ریشه پاسخی که به دنبال آن هستند می پردازند هجرت نمی کنند. پیچیده بود؟ توضیح می دهیم.

 

مصاحبه های رفتاری

مصاحبه های رفتاری روی عملکرد گذشته به عنوان بهترین پیش بینی کننده عملکرد آینده تاکید می کنند. اساساً، هنگامی که سوالات رفتاری می پرسید، دیگر بر پایه مفروضات سوال نمی کنید، بلکه سوالاتی می پرسید که باید بر اساس واقعیات به آنها پاسخ داده شود.

تفاوت اینجا است: به جای آنکه مسئول استخدام از متقاضی بپرسد که اگر فلان شرایط رخ می داد چکار می کرد، از او سوال می کند که در فلان شرایط چه رفتاری از خود نشان داده است.

مصاحبه کننده سوال می پرسد و کندوکاو می کند (مثل پیاز، لایه به لایه جلو می رود)، درباره جزئیات می پرسد، و به متقاضی اجازه نمی دهد که کلی صحبت کند یا به نظریه پردازی بپردازد.

این مزیتی را برای مسئول مصاحبه فراهم می کند؛ متقاضی فرصتی برای بیان داستان هایی که احتمالا از قبل آماده کرده یا پاسخ های متداول پیدا نمی کند.

 

۲۰ سوال برای ارزیابی انگیزه

اگر شرکت شما برای کارکنانی که طبیعت و نگرش کارآفرینانه ای دارند ارزش قائل است، دست به کار شوید و زاویه دید خود را از نظری به عملی تغییر بدهید. موارد زیر ۲۰ سوال رفتاری هستند که استفاده از آنها می تواند پاسخ های روشنگرانه ای را در اختیار شما قرار بدهد و شما را در مسیر پیداکردن کارکنانی که انگیزه بی نظیری برای جایگاه شغلی مورد نظر دارند قرار دهد:

 

  1. گاهی امکان دارد که حجم کاری شما غیرقابل مدیریت شود. موقعیتی را توصیف کنید که متوجه شدید که نمی توانید چند پروژه را به موقع تحویل بدهید. در این رابطه چه کاری انجام دادید؟
  2. درباره یکی از ایده های خود صحبت کنید که مستلزم مشارکت همکارانتان بود و باعث بهبود کسب و کار شد.
  3. هنگامی که در شغل قبلی خود وقت اضافی داشتید، چگونه از این زمان برای کارآمدتر کردن و افزایش بازده خود استفاده می کردید؟
  4. گاهی از شما خواسته خواهد شد که کارهای متعددی را به طور همزمان انجام بدهید. چگونه تصمیم می گیریدکه کدام از همه مهتر است و چرا؟
  5. درباره موقعیتی صحبت کنید که متوجه یک مشکل در یک فرآیند شدید و توضیح بدهید که چه گام هایی را برای حل مشکل برداشتید؟
  6. چه فرآیندها یا تکنیک هایی را برای آسانتر کردن یا کارآمدتر کردن کار یاد گرفته اید؟ چگونه آنها را کشف کردید و چگونه ایده های خود را به مرحله اجرا در آوردید؟
  7. یک نمونه از ایده های تازه که در طول شش ماه گذشته به رئیس خود ارائه کرده اید را بیان کنید. مراحلی که برای اجرای آن ایده پشت سر گذاشتید را توضیح بدهید.
  8. موقعیتی را شرح بدهید که طی آن برای انجام کار از انتظارات رئیس خود هم فراتر رفته اید.
  9. در مورد زمانی صحبت کنید که یک رویکرد جدید، نامتعارف یا متفاوت برای رسیدگی به یک مساله یا مسئولیت پیدا کردید.
  10. در مورد پروژه یا ایده ای صحبت کنید که عمدتاً به خاطر تلاش های شما با موفقیت پیاده یا اجرا شده است.
  11. هنگامی که برای دستیابی به یک هدف با موانع زیادی روبرو می شوید، چه واکنشی نشان می دهید؟ چگونه بر موانع غلبه می کنید؟
  12. همه در محل کار، روزهای خوب و بدی دارند. یک روز واقعا خوب را به خاطر بیاورید و توضیح بدهید که چرا آن روز، روز خوبی بود.
  13. هنگامی که با مانعی بر سر راه رسیدن به اهداف روبرو می شوید، چگونه انگیزه خود را حفظ می کنید؟ روش تان را توضیح بدهید.
  14. اگر متوجه شوید که با تیمی همکاری می کنید که انگیزه ای ندارند، شما چطور انگیزه خودتان را حفظ می کنید و به بقیه انگیزه می دهید؟
  15. محیط یا فرهنگ کاری که در آن بیشتر راحت و کارآمد هستید را توصیف کنید.
  16. درباره شغلی صحبت کنید که بیش از همه رضایت شما را برآورده می کرد. عکس آن چطور؟ دلیل اینکه این مشاغل را دوست داشتید یا از آنها بیزار بودید چه بود؟
  17. برای زندگی خود چه اهدافی -و از جمله اهداف شغلی- را تعیین کرده اید؟
  18. موقعیتی را توصیف کنید که طی آن روی کسی تاثیر مثبتی گذاشته اید. چه کاری انجام دادید؟ واکنش طرف مقابل چه بود؟ به نظر شما چرا چیزی که رخ داد، رخ داد؟
  19. سبک کاری مورد علاقه شما چیست؟ ترجیح می دهید که به تنهایی یا به عنوان عضوی از یک تیم کار کنید؟ اگر بتوانید انتخاب کنید، چند درصد از وقت خود را به هر یک اختصاص می دهید؟
  20. اعمال و رفتاری از رئیس یا ناظر قبلی/فعلی خود را شرح بدهید که واکنش شما نسبت به آنها کارامدی و بازده بیشتر بوده است؟

هنگامی که پاسخ هایی که دریافت می کنید را مد نظر قرار می دهید، باید به چندین مولفه توجه کنید: چه چیزی به متقاضی انگیزه می دهد؟ کدام محیط کار انگیزه او را تقویت می کند؟ آیا محیط کاری شما با نیازهای متقاضی برای اینکه خودانگیخته باشد و خودش در کارها پیشگام شود هماهنگ است؟

تمایلات، انگیزه ها و سرسختی متقاضی باید با شغل مورد نظر مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال، استخدام فردی که بیشتر از کار انفرادی لذت می برد برای شغلی که انجام آن مستلزم همکاری موثر با دیگران است منطقی نخواهد بود.

غالبا بهتر است به سرنخ هایی در پاسخ های متقاضی دقت کنید که به وضوح نشان می دهند که همّ و غمّ او کمک به دیگران، خلاقیت، آغاز و به سرانجام رساندن و انجام هر کاری است که برای موفقیت و بهترشدن تیم لازم است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *