چگونه روی صفحات وب در Microsoft Edge یادداشت نویسی کنیم؟

چگونه روی صفحات وب در  Microsoft Edge یادداشت نویسی کنیم؟
  • 1396/3/21
  • زهرا معبودی
  • 0

تا پیش از این وقتی ویندوزی نصب می کردید، به همراه آن یک مرورگر مخصووص مایکروسافت به نام اینترنت اکسپلورر مشهور به IE نیز نصب و ارائه می شد اما از زمانی که ویندوز ۱۰ روی کار آمده، این مرورگر تقریبا بد نام به Microsoft Edge تغییر پیدا کرده تا بتواند جایگزین خوبی برای برادر بزرگتر خود باشد. امکاناتی که مایکروسافت برای این مرورگر در نظر گرفته تقریبا آن را نسبت به اکسپلورر مفید تر و امن تر کرده است. در این مقاله گویا آی تی قصد دارد به امکان ایجاد نوت و یادداشت روی مرورگر بپردازد. پس با ما همراهی کنید.

در این مرورگر به طور ویژه امکانی به نام ابزارهای نشانه گذاری یا Markup Tools وجود دارد که می توانید از طریق تنظیمات مرورگر آن را فعال کنید. بدین منظور ابتدا Microsoft Edge خود را باز کنید. بعد از این یک صفحه اینترنتی را باز کنید و در سمت راست و بالا روی گزینه Make a web note کلیک کنید. با این کار به مرورگر می فهمانید که قصد دارید از ابزارهای نشانه گذاری موجود استفاده کنید.

با این کار، یک نوار ابزار از نشانه گذاری ها نمایش داده می شود که این گزینه در واقع به جای آدرس بار قرار می گیرد. با این کار، نوار ابزار باید به صورت پس زمینه بنفش تبدیل شود و این یعنی شما در مورد درستی هستید که بخواهید روی وب پیج یک ویرایش و نوت قرار دهید.

در این جا همانطور که در عکس مشاهده می کنید دو نوع خودکار وجود دارد! یکی خودکاری که می توانید با آن ریز بنویسید و دیگری هم برای هایلایت کردن نوشته ها بکار می آید. در واقع اگر قصد نوت نویسی داشته باشید می توانید از قلم اول و اگر قصد های لایت کردن و بولد کردن داشته باشید می توانید از گزینه دوم استفاده کنید.

فرض می کنیم که قصد دارید که از قلم ها استفاده کنید. روی یکی را کلیک کنید تا باکس رنگ های پیشنهادی به شما نمایش داده شود. یک رنگ را انتخاب کنید و در نهایت سایز را هم مشخص کنید. به تناسب اینکه سایت مورد نظر چه رنگی است، مایکروسافت این امکان را ایجاد کرده که شما بتوانید رنگ متضاد را انتخاب کنید تا نوتی که می نویسید کاملا واضح باشد.

اما نکته جالب این است که اگر شما یک نوت نوشتید یا اینکه بخشی از متن را هایلایت کردید و بعد از کرده خود پشیمان شوید، می توانید با استفاده از پاک کن یا Erase تغییرات را پاک کنید. بدین ترتیب می توانید از میان امکاناتی که در جعبه ابزار وجود دارد پاک کن را از کنار قلم بردارید و انتخاب کنید دقت کنید که اگر گزینه Clear all ink را انتخاب کنید می توانید یکباره با یک ضربه تمام آن چه که ایجاد کرده اید را پاک کنید.

اما بعد از این آیکون دیگری وجود دارد به نام Type که اگر روی آن کلیک کنید باکسی در اختیار شما قرار می گیرد که می توانید یک نوت از طریق کیبرد ایجاد کنید و روی صفحه قرار دهید:

دقت کنید که به هر میزان که بخواهید می توانید نوت روی صفحه ایجاد کنید. در کنار هر نوت یک علامت سطل زباله قرار دارد که در صورتی که بخواهید نوت را حذف کنید کافی است که این آیکون را کلیک کنید.

اما بخش اخر Clip است که آخرین آیکون در این ابزار است. شما می توانید بخشی از صفحه را در حافظه سیستم ذخیره کرده، و آن را در جایی دیگر پیست نمایید. برای این منظور روی آیکون Clip کلیک کنید تا پس زمینه تار شود و باکس انتخاب نمایش داده شود:

شما با کمک ماوس یا صفحه لمسی یا هر امکانی می توانید جایگاه کادر وسایز آن را کاملا مشخص کنید و آن را ذخیره کنید و در ادامه هر جا که بخواهید استفاده کنید.

اما زمانی که شما گزینه خروج یا EXIT را بزنید، می توانید به راحتی از مود کنونی به حالت مرورگر برگردید. اما بهترین کار این است که تغییرات را ذخیره کنید و یا آن را به اشتراک بگذارید.

با استفاده از دکمه هایی که در تصویر نشان داده شده شما می توانید تغییرات را ثبت کنید و محل ثبت وب پیج را روی صفحه مشخص کرده و در نهایت آپدیت را کلیک کنید. از طرفی شما می توانید با استفاده از OneNote Clipper هر آنچه را که ایجاد کرده اید را در وان نوت به طور مستقیم ذخیره کنید. این یکی از بزرگترین تغییرات در ویندوز ۱۰ بوده که قابلیتی در مرورگر را با اپلیکیشن معروف OneNote مرتبط می سازد. به راستی که نوت نویسی و هایلایت کردن با استفاده از این سرویس واقعا راحت است.

آیا شما تا کنون در این باره اطلاعی داشته اید یا حداقل چند بار از آن استفاده کرده اید؟ از هر نوع مرورگری که استفاده می کنید به ما بگویید که آیا واقعا از این قابلیت در آن استفاده کرده اید؟ روش هایی که بکار گرفته اید چه بوده است؟ در این باره دیدگاه های خود را با گویا آی تی در میان بگذارید و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *