چگونه یک برند استارتاپ متمایز بسازیم

چگونه یک برند استارتاپ متمایز بسازیم
  • 1396/3/23
  • مهدی پیوندی
  • 0

هفت استراتژی مهم برای شروع موفقیت آمیز استارتاپ شما

 

این روزها فرصت های فراوانی در بازار برای استارتاپ ها مهیا است، اما در عین حال این به آن معنی است که رقابت هم به همان اندازه سنگین است.

در بازاری که اینچنین پرازدحام و شلوغ است، متمایز بودن استارتاپ برای نجات و موفقیت آن ضروری است.

چیزی که برندها را برند می کند، شهرت است. بنابراین ضرورت دارد که یک تاثیر اولیه ماندگار و درک مثبتی را در ذهن کاربران ثبت کنید.

در حالیکه طراحی فوق العاده، یک لوگوی جذاب و ارائه محصولات و خدمات باکیفیت به رشد برند شما کمک می کنند، اما این تصویر مثبت کسب و کار شما است که به خلق یک استارتاپ قوی و متمایز کمک می کند.

هنگامی که تصویر برند شما به مذاق کاربران خوش می آید، حس وفاداری آنها نسبت به کسب و کار شما تقویت می شود و بین شما با سایر برندها تفاوت قائل می شوند. بنابراین، هنگامی که نوبت به تقویت و توسعه ثبت برند در ذهن عموم مردم، جذب کاربران و توسعه کسب و کار می رسد، یک شروع خوب از هر چیزی مهم تر به حساب می آید.

موارد زیر، ۷ نکته برای خلق یک برند استارتاپی قوی هستند که باید همیشه در خاطر داشته باشید:

 

  1. فقط وعده ندهید، هدف برند خود را تعریف کنید

همه برندها وعده و وعید می دهند، اما در بازاری که مصرف کننده به آن اعتماد زیادی ندارد، وعده دادن مهم نیست، تعریف دقیق هدف تان اهمیت دارد.

دلایل راه اندازی کسب و کار خود را ذکر کنید، روی عواملی که شما را از بقیه گزینه های مشتری متمایز می کند و هر چیزی که باعث می شود محصولات یا خدمات شما خاص و منحصر به فرد باشد تاکید کنید.

 

  1. انسجام و یکپارچگی برند را حفظ کنید

پس از آنکه تصویری از برند خود ایجاد کردید، باید آن را در ذهن کاربران هدف حک کنید و اطمینان پیدا کنید که همانجا باقی می ماند. حفظ انسجام و یکپارچگی پیام ها در همه پلتفرم های دیجیتال از گیج شدن کاربر جلوگیری می کند و اعتماد وی را به شما افزایش می دهد.

همه مولفه های بازاریابی شما باید به اتفاق برای تقویت و تداعی شخصیت برندتان در همه پلتفرم ها همکاری کنند.

 

  1. از طریق زبان عواطف، پیوند برقرار کنید

برندها به منظور کسب موفقیت، به ایجاد یک پیوند عاطفی و رابطه سازی با مخاطب خود نیاز دارند. بسیاری از کاربران به این دلیل از یک محصول خاص استفاده می کنند که عواطف خاصی را در وجود آنها بر می انگیزد. بسیاری از آنها درباره خرید خود نیز بر اساس احساسات شان تصمیم گیری می کنند. با استفاده از این استراتژی و ایجاد رابطه عاطفی، مشتری از درون احساس می کند که عضوی از یک گروه بزرگتر است.

فقط به در میان گذاشتن تلاش های ماشینی و بی روح سازمانی خود با مخاطبان بسنده نکنید؛ در عوض، پیام هایی را به آنها انتقال بدهید که به مذاق احساسات شان خوش می آیند.

 

  1. محتوای خلاقانه و بکر تولید کنید

محتوا و بازاریابی محتوایی به یکدیگر وابسته هستند. جهت برندسازی برای یک استارتاپ، باید با محتوای خوب، سودمند، تازه و بکر بازاریابی کنید.

وبلاگ، یک پلتفرم فوق العاده برای جذب ترافیک به وبسایت، افزایش رتبه شما در نتایج موتورهای جستجو و تثبیت جایگاه برند است؛ به علاوه، امروزه یکی از مهم ترین ابزارها در برندسازی برای استارتاپ ها، بازاریابی رسانه های اجتماعی است. چنان محتوای فوق العاده ای بنویسید که مخاطب هدف شما چاره ای جز به اشتراک گذاری آن در رسانه های اجتماعی نداشته باشد.

یک ابزار دیگر برای برندسازی که در مسیر رشد روزافزون قرار دارد، بازاریابی ویدیویی است. ویدیو به شما امکان می دهد تا محتوای ارزشمند و جالب خود را در یک قالب جذاب و به یادماندنی در اختیار کاربر قرار دهید.

 

  1. وفاداری ماندگار مشتری را به دست بیاورید

مشتری، اساس هر کسب و کار است، و مشتریان وفادار همان افرادی هستند که باعث می شوند که بتوانید به کار خود ادامه دهید. بنابراین، اطمینان پیدا کنید که برای ایجاد حس وفاداری در دنبال کنندگان و مشتریان خود برنامه ریزی دارید.

شما از طریق ارتباط و صحبت با آنها می توانید وفاداری ایجاد کنید؛ مثلا می توانید یک یادداشت تشکرآمیز شخصی سازی شده ارسال کنید، یا اینکه در قالب نقد و نظر یا پیام های پشتیبانی از آنها بخواهید که تجربه خود را با شما در میان بگذارند. به علاوه، امکان ارتباط و گفتگو در رسانه های اجتماعی را مهیا و تسهیل کنید. ارائه خدمات با کیفیت نیز روش دیگری برای ایجاد وفاداری در مشتریان است.

علاوه بر این، می توانید روش های مشخصی برای اهدای پاداش به مشتریان داشته باشید و از این طریق، مراتب قدردانی خود را ابراز کنید.

 

  1. انعطاف پذیری خود را حفظ کنید

آیا شرکت شما در صورت لزوم می تواند با تغییرات مهم کنار بیاید؟ آیا می توانید با شرایط جدید سازگاری پیدا کنید؟ آیا می توانید ایده استارتاپ رویایی خود را تغییر دهید تا انتظارات جدید را برآورده کند؟

همه این موارد، سوالات مهمی در ارتباط با انعطاف پذیری هستند. استارتاپ ها با انبوهی از چالش های مختلف روبرو می شوند و انعطاف پذیری یک مزیت مهم و حتی یک ضرورت است. انعطاف پذیری به شما امکان می دهد تا تغییرات لازم و منطبق با انتظارات نسل جدید و گرایشات متغیر را پیاده کنید و از دنیای پرشتاب و سرشار از تحولات تکنولوژی عقب نمانید.

 

  1. بشنوید و شنیده شوید: خدمات مشتریان بی نظیری را ارائه بدهید

آموزش های لازم برای ارتباط و ارائه بهترین خدمات به مشتریان را برای همه کارکنان خود الزامی کنید. یک ارتباط درست با کاربران می تواند تاثیر قابل توجهی در جلب اعتماد و وفاداری آنها داشته باشد.

با عمل بر طبق این نکات می توانید استارتاپ رویایی خود را راه بیندازید و به نظاره حرکت پرشتاب آن بنشینید (البته اصطلاحاً؛ چرا که در این فرآیند نشستنی در کار نیست!). همیشه به خاطر داشته باشید که کمال در توجه به جزئیات نهفته است، بنابراین اطمینان پیدا کنید که پیش از شروع، به تک تک جزئیات توجه کافی و وافی را مبذول داشته اید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *