عدم راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و سرقت اطلاعات مردم

عدم راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و سرقت اطلاعات مردم
  • 1396/3/23
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

برخلاف ادعای دولت شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی نشده و دولت برای پایان دادن انتقادها به خود، صرفا در مقام کلام این شبکه را راه اندازی نموده است.

گویا آی تی – «نفوذ باج افزارهای بین‌المللی از خلأ زیرساخت‌های سایبری. چند روزی است که از ورود رنسامور یا باج‌ افزارهایی در سطح بین‌المللی کاربران اینترنت به ویژه سازمان‌ها و شرکت‌ها را با ترس و وحشت مواجه کرده است. این بد افزار با رمزگشایی اطلاعات آنها را در اختیار خود گرفته و برای باز پس گرفتن این اطلاعات از شما درخواست باج می‌کند. معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات سجادی، در واکنش به این رخداد اظهار داشت:»

«وجه تمایز اصلی این باج افزار که سیستم‌های عامل ویندوز را در بیشتر نسخه هایش مورد دستبرد قرار می‌دهد، بحث خود انتشاری این باج افزار است و فراگیری زیاد آن در سراسر جهان هم به دلیل این موضوع است. در دو سه روز گذشته به محض اینکه این موضوع در دنیا انتشار یافت، در کشور ما هم مشاهده شد. »

طراحان باج افزار مبالغ اخاذی شده را از راه پول‌های مجازی یا دیجیتالی مانند ویتکوین دریافت می‌کنند که یکی از ویژگی‌های تبادل این پول‌ها غیرقابل پیگیری بودن آنهاست. البته نا گفته نماند که با انتشار وسیع این باج‌گیران در کشورمان، برخی سایت‌ها هم اقدام به فروش این بد افزار کردند که به گفته سرهنگ نیک‌نفس رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا این هم نوعی کلاهبرداری است و پلیس فتا پیش از این درباره این باج افزارها و کلاهبرداری‌های این چنینی هشدار داده بودند:

« در دو سال گذشته با وجود اینکه ما به دفعات موضوع باج افزارها را اطلاع رسانی همگانی کردیم و در موردش هشدار دادیم اما این میزان بالای آلودگی که در حال حاضر شاهد آن هستیم، متاسفانه نشان‌دهنده کم توجهی نسبت اقداماتی است که باید در حوزه امنیتی انجام شود. توصیه موکد ما این است که به سایت‌هایی که ادعا می‌کنند می‌توانند رمزگشایی اطلاعات انجام دهند اعتماد نکنند، چون موارد گوناگونی که همکاران من بررسی کردند، هیچ کدام حقیقت ندارد و خودش نوعی کلاهبرداری مجدد است که ممکن است بعد از آنها اتفاق بیفتد. سایت پلیس فتا اگر راه حلی برای رمزگشایی اطلاعات پیدا شود، همین طور که شیوه پاک کردن این باج افزار را از سیستم اطلاع‌رسانی کردیم، آن موضوع را هم به سرعت اطلاع رسانی خواهیم کرد. »

امروزه که بهره گیری از فضای مجازی و خدمات الکترونیک فراگیر ‌شده، توجه به امنیت در این فضا بسیار حائز اهمیت است. موضوعی که کارشناسان بر این باورند تا شبکه ملی اطلاعات در دسترس نباشد، هیچ وقت از آسیب این باج افزارها یا بد افزارهای مختلف در امان نخواهیم بود. کارشناس فضای مجازی مهندس سرامی از مجزا بودن بستر دولت الکترونیک از سامانه‌های عمومی می گوید:

«براساس پروتکل‌های امنیتی باید سامانه‌هایی که اطلاعات همگانی مردم در آن نگهداری می‌شود و بستر اصلی دولت الکترونیک می‌خواهد باشد، از سامانه‌های عمومی مجزا باشد. این استانداردها متاسفانه در کشور ما پیاده‌سازی نشده است و این دولت الکترونیکی که ما داریم از این لحاظ بسیار آسیب‌پذیر است و نقص ها و ضعف‌های اساسی دارد. همچنین بحث‌هایی که است خود شبکه اطلاعات تک تک مردم یک کشور، یک نوع مصونیتی را می‌دهد که در بعضی از لایه‌ها مانع نفوذ چنین ویروس‌ها یا باج افزارهایی می‌شود و در سطوح شبکه بخشی از مصونیت را برای مردم تامین می‌نماید. »

هشتم شهریور ۹۵ بود که با حضور معاون اول رئیس جمهور از قسمت اول شبکه ملی اطلاعات رونمایی شد. معاون اول رئیس جمهور اسحاق جهانگیری در آن روز گفته بود:

«خوشحال هستیم که در واپسین روزهای هفته دولت، فاز اول شبکه ملی اطلاعات کشور به بهره‌برداری رسید. ما در این هفته طرح های زیادی افتتاح کردیم. فکر نمی‌کنم که هیچ کدام از آن طرح‌ها به این اهمیت و برای ملت و برای مسئولین کشور انقدر قابل توجه و تاثیرگذار بوده باشد. »

در صورتی که شبکه ملی اطلاعات در دسترس است پس چرا در حال حاضر چنین آسیب هایی از باج افزارها می‌بینیم. کارشناس حوزه IT مومن‌نصب به این پرسش پاسخ می‌دهد:

«باید مدل مفهومی توسط وزارت ارتباطات به شورای عالی فضای مجازی فرستاده شود و بعد از تصویب مدل مفهومی در شورای عالی فضای مجازی طرح اجرایی آن ارسال شود و سپس تقسیم کار ملی صورت گیرد و بعد از طریق تقسیم کار ملی، هر کدام از قسمت‌های حاکمیت وظیفه خودشان را انجام دهند تا شبکه ملی اطلاعات راه بیفتد. که همه اینها نادیده گرفته شده است. »

برخلاف ادعای دولت شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی نشده و دولت برای پایان دادن به انتقادهایی که متوجه اوست، صرفا در مقام کلام این شبکه را راه اندازی نموده است.

حالا که هنوز شبکه ملی اطلاعات آثارش به بار ننشسته است و زیرساخت‌های لازم برای حفاظت از اطلاعات وجود ندارد، دست کم بهتر است بدانید با به روز کردن مرتب سیستم‌ عامل رایانه و نصب آنتی‌ویروس‌های بروز می‌توانید ریسک ورود این بد افزارها را که هر روز به شکل و ساختار جدیدی در حال پیشروی هستند را به اطلاعات خودتان بگیرید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *