آشنایی با موتورهای جستجوی امن برای بچه ها

آشنایی با موتورهای جستجوی امن برای بچه ها
  • 1396/3/23
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

در زندگی روزمره کنونی می توانیم ادعا کنیم که فرزندان ما اطلاعات لازم از وب و اینترنت دارند و با ویژگی های این فضا تا حدودی آشنا هستند. آنها به سادگی با کمک اندکی از پدر و مادر ، قادر هستند اصول اولیه جستجو را درک کرده و یاد بگیرند. موتورهای جستجوی رایج و متداول وب به کودکان کم سن و سال همچون بزرگسالان سرویس می دهند. اما حتی در موتورهای جستجویی که فیلترهای میانه رو اعمال می شود، ممکن است برای این ذهن های راحت تاثیر پذیر، بعضی از مطالب و تصاویر و محتوا مناسب نباشد.

گویا آی تی – بررسی و نمایش محتوای مفید و متناسب با اصول و شئونات اخلاقی شاید اصلی ترین دلیل برای استفاده از موتور های جستجویی است که به طور ویژه برای بچه ها طراحی شده باشد. دلیل دیگر استفاده از این موتور های جستجو شکل ظاهری آنهاست که با روحیات کودکان یا نوجوانان بیشتر مطابقت دارد. بدون تردید اجازه دادن به بچه ها برای استفاده و اجرای نتایج جستجو در وب با استفاده از یک موتور جستجو ویژه بچه ها به کاهش بار نگرانی ذهنی پدر و مادر در مورد امنیت روانی فرزندان در فضای مجازی کمک به سزایی می کنند.
البته ، هیچ تضمینی وجود ندارد که انجام هر جستجویی برای کودک امن باشد، اما در وب سایت هایی که اکنون در زیر آنها را معرفی می کنیم احتمال اینکه محتوای نمایش داده شده به کودک از مطالب ضد اخلاقی یا جاسوسی و هرزه نگاری دور تر باشد بیشتر است. افزون از این، شما قادر خواهید بود با دستکاری تنظیمات هر موتور جستجو که هر ابزار جستجویی دارای آن است به این امر کمک بیشتری کنید. از سوی دیگر قادر خواهید بود از منابع جستجوی این ۱۰ پایگاه برای آموزش بیشتر در مورد مسائل امنیتی گشت و گذار و تفریح کودکان و نوجوانان در فضای مجازی بهره بگیرید.

قرار نیست کودکان و نوجوانان استفاده از عملگرهای بولی (Boolean operators) در جستجو را بدانند. سایت Boolify با فراهم آوردن اپراتورها به صورت قطعات پازل مانند رنگارنگ انجام عمل جستجو را راحت تر کرده. کار عمده ای که کودک شما قرار است انجام دهد این است که آنها را به مرکز صفحه کشیده و جمله مورد جستجو را با این قطعات بسازد.
برای نمونه ، برای وارد کردن کلمه کلیدی جستجو کشیدن قطعه‘Word’ ، و سپس اصلاح آن توسط کشیدن قطعات دیگر مثل ‘And’, ‘Or’, ‘Not’ و غیره به آن ترکیب جستجو را می سازد.
Quintura for Kids توسط یاهو پشتیبانی و اداره می گردد. این سایت، جستجوی تصویری جالبی را با بهره گیری از کلمه کلیدی به کاربر نشان میدهد. برای این کار لازم است کودک شما کار جستجو را با وارد کردن کلمه کلیدی در جعبه متن شروع کرده و سپس آن را با هر یک از کلمات کلیدی که موتور جستجو به او نمایش می دهد تغییر یا اصلاح نماید. Quintura در هر صفحه ۵ نتیجه نمایش می دهد. امکان دارد تا به حال به این موضوع دقت نکرده باشید اما کلیک کردن بر روی آیکون های اطراف، شما را به ۵ دسته جستجو از پیش تعیین شده هدایت می کند: موسیقی ، تاریخ ، حیوانات ، ورزشی ( تفریح و سرگرمی) و بازی.

وب سایتKidRex در حقیقت موتور جستجوی سفارشی گوگل برای بچه ها است. محیط صفحه اصلی درست مانند نقاشی مداد رنگی یا مدادشمعی کودکانه است (با یک دایناسور محافظ!).این موتور جستجو از شیوه های جستجوی اخلاقی و امن بهره برده و تلاش میکند در نمایش حتی المقدور تمام نتایج به شکلی فاقد مطالب نامناسب برای کودک ارائه خدمات دهد.
همچنین KidRex دارای یک پایگاه داده ویژه حاوی وب سایت های نامناسب و کلمات کلیدی هرزه است که به نمایش نتایج تمیز و عاری از آلودگی بیشتر کمک می کند.
وب سایت Ask Kids یک موتور جستجو برای بچه ها و کاری از دیگر موتور جستجوی معروف یعنی Ask.com که از منابع وب می باشد است. صفحه جستجو به دفتر چه مشق مدرسه کودکان شبیه است. به غیر از کادر جستجو ، پنج رده جستجو از پیش تعیین شده در نظر گرفته شده است: مدرسه ، فیلم ، بازی ، فیلم ها و تصاویر ، که به کودکان در تحقیق تمام چیزهایی که با آن سر و کار دارند کمک می کند.

کودکان قادر خواهند بود از نتایج متنی جستجو به نتایج تصویری پرش کنند، یا کلمه مورد جستجو را کوتاه تر کرده یا توسعه دهند ، نام های مشهور در یک زمینه خاص و اطلاعات مرتبط دیگر را مشاهده کنند. این ویژگی ها ازخود سایت Ask.com و شیوه متداول جستجوی آن به عاریت گرفته شده است ، اما در این سایت آن ها را برای بچه ها ساده و راحت کرده اند.
همانگونه که در صفحه «درباره ما» موتور جستجوی KidsClick به روشنی آمده هدف از ایجاد این سایت فیلترینگ اینترنت نیست. این سایت تنها شاخه هایی از منابع خوب را (۶۰۰ و بیشتر لیست قوی از موضوعات متنوع) جمع آوری کرده که کودکان قادر هستند برای کسب اطلاعات و یا انجام پژوهش های درسی از آن استفاده نمایند. KidsClick هم متعلق به دانشکده علوم کتابداری و اطلاع رسانی (SLIS) در دانشگاه ایالتی کنت می باشد. همانگونه که لینک های منابع وب این موتور جستجو از مجموعه ای جامع از محتوای خوب و سایت های پاک تشکیل شده، رابط KidsClick هم بدون هیچ گونه تبلیغات بازرگانی می باشد.

یاهو کیدز به عنوان راهرویی به سمت دایرکتوری یاهو از وب سایت ها و آدرس های ارائه شده منحصرا برای بچه ها است. صفحه اصلی رنگین ، هیجان انگیز ، و پر از مطالب و تصاویر جذاب و جالب است که فرزند شما را تا مدت ها به خود مشغول می کند. به اندازه ای که خیلی راحت جعبه جستجو در گوشه بالای صفحه را از یاد می برد. نتایج جستجو تحت سه بخش ارائه می شود: نتیجه در یاهو! کیدز ، نتیجه در دایرکتوری یاهو! کیدز و نتایج بر روی وب.
سایت Study Search در حقیقت از جمله موتور های جستجوی سفارشی گوگل (با جستجوی پاک) برای مدارس استرالیا به شمار می رود. اما دلیل نمی شود بقیه جهان مایل نباشد از آن استفاده کند. اطلاعات پایگاه داده سایت برای برطرف کردن نیازهای جستجوی دانش آموزان مدارس ابتدایی و دبیرستان استرالیایی ساخته شده است. بانک اطلاعاتی شامل لینک هایی از سراسر جهان وب می باشد. این سایت به همت معلمان استرالیا ، کتابداران و داوطلبان سایت جمع اوری شده است.
سایت Aga-Kids یک موتور جستجوی تصویری برای کودکان و یکی از پر زرق و برق ترین های در این حیطه است. فرد جستجو کننده می تواند میان جستجو بصری و متنی یکی را انتخاب کند. نتایج جستجو برای کودک به شکل تصاویر تعاملی و متحرک نمایش داده می شود.

نتایج جستجو ممکن است محدود باشد و این به این خاطر است که موتور جستجو فقط وب سایت هایی را جستجو کرده و نمایش می دهد که برای کودکان طراحی شده است.
اگر در سراسر وب یک نام دامنه باشد که فریاد بزند و اعلام کند که موتور جستجوی مخصوص بچه هاست ، همین سایت است! موتور جستجوی این سایت نیز بر اساس جستجوی سفارشی گوگل بنیان گذاشته شده و کوشش سازندگان بر این بوده است که تا انجا که ممکن است محتوای کودکانه به کاربران خود ارائه دهند.
جستجوی سفارشی به کودک امکان می دهد تا از بسیاری لینک های نامناسب دور شود ، اما قطعا این امر صد درصد و در همه موارد نیست. بسیاری از موتورهای جستجو برای بچه ها نیز تبلیغاتی نمایش می دهند که برخی از آنها نامطلوب و نامناسب و برخی نیز غیر اخلاقی است. بهره گیری از نرم افزار های کنترل والدین در ترکیب با استفاده از موتورهای ویژه جستجوی کودکان می تواند به حفظ کودکان و در امان ماندن این ذهن های پاک از جنبه های بد وب کمک بزرگی کند. این یک نبرد طاقت فرساست ، اما با استفاده از این روش ها پدر و مادرها می توانند کمی کمتر نگران باشند. این موتورهای جستجو برای کودکان فقط ابزارهای جستجو برای در امان ماندن کودکان دلبندمان از مشاهده وب سایت های غیر مرتبط می باشند و باید به دیگر جنبه های محافظت از کودک در فضای انلاین نیز توجه کافی نمود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *