کرمی که با یک سر به فضا رفت با دو سر برگشت!

کرمی که با یک سر به فضا رفت با دو سر برگشت!
  • 1396/3/24
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

فضا محل اکتشافات عجیب و غریب است، و (flatworm) سرخط خبرها را در این روزها دو عدد کرم پهن به خود اختصاص دادند. در سال ۲۰۱۵ یکی از این کرم ها قبل از سوار شدن به راکت اسپیس اکس و ارسال به فضا قطع عضو شده بود. اکنون این کرم پس از بازگشت به زمین به موجودی دوسر تبدیل شد.

گویا آی تی – کرم های پهن Planarian به دلیل توانایی شگفت انگیز در بازسازی اجزای بدنشان بعد از قطع عضو، مورد پژوهش های گسترده قرار می گیرند. دو کرم پهن مشهور به Planarian در سال ۲۰۱۵ به مدت ۵ هفته ، یکی کاملاً سالم و دیگری با قطع عضو، به ایستگاه فضایی بین المللی فرستاده شدند و سپس طی ۲۰ ماه روی زمین تحت بررسی و کنترل قرار گرفتند.
اکنون پژوهشگران دانشگاه تافتس (Tufts) در ایالات متحده آمریکا پس از انجام بررسی های انجام شده، اعلام کردند یکی از این کرم ها تبدیل به گونه ای نادر با دو سر شده است، موضوعی که در مدت ۱۸ سال پژوهش روی مجموعه ای مشتمل بر ۱۵ هزار کرم پهن، برای اولین بار اتفاق افتاده است و البته این تازه آغاز ماجرا بود.
دوباره پژوهشگران هر دو سرِ این کرم را قطع کردند، اما بخش میانی موجود بار دیگر دو سر تازه را به وجود آورد. در حقیقت رویدادهایی که برای این کرم در فضا اتفاق افتاده، موجب برنامه ریزی دوباره ساختار ژنتیکی بدنش شده تا تصور کند که همیشه باید دارای دو سر باشد.بازگشت کردم دو سر از فضا

از سوی دیگر، مشاهده شد کرم سالمی هم که به فضا فرستاده شده بود دستخوش تغییرات شگرفی شد؛ برای مثال به طور ناگهانی به دو یا چند کرم کوچک تر تقسیم می شد. البته دانشمندان بر این باورند که این تغییرات از تجربه دمای متفاوت در طول سفر فضایی شده است.
امروزه این پژوهش در مجله Regeneration انتشار یافته است و نتایج آن می تواند در سفرهای طولانی مدت فضایی انسان نقش شایانی داشته باشد. «جونجی موروکوما» پژوهشگر ارشد این پروژه می گوید:
با تبدیل شدن انسان به موجودی بین سیاره ای، باید اثر سفرهای فضایی طولانی را بر باززایی و روند بهبود سلامت بشناسیم، تا بتوانیم علم پزشکی و آزمایشگاه های پژوهشی را در آینده تشکیل دهیم.
امیدواریم البته تبدیل شدن به موجود دوسر، فقط محدود به کرم های پهن باشد و چنین شرایطی برای فضانوردان یا دیگر جانداران در حین سفرهای فضایی رخ ندهد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *