ماموریت غیرممکن انیشتین ممکن شد

ماموریت غیرممکن انیشتین ممکن شد
  • 1396/3/24
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

پژوهشگران، به تازگی نظریه ای را تأیید کرده اند که برای اولین بار حدود یک قرن پیش توسط آلبرت انیشتین پیشنهاد شده بود، و در مورد موضوعی است که حتی این فیزیکدان معروف نیز آن را غیر ممکن تصور می کرد. گروهی از دانشمندان، به رهبری کایلاش ساهو، پدیده ای گرانشی را شاهد بوده اند که در آن مسیر نور متصاعد شده از ستاره ها، با عبور از ستاره های مجاور، دچار انحنا می شود و قرار است گزارش خود را در این رابطه، در تاریخ ۹ ژوئن در مجله ساینس، منتشر کنند.

گویا آی تی – ایده انیشتین – که جاذبه گرانشی ستاره ها می تواند از فواصل بسیار دور بر نور عبوری تأثیر بگذارد- معمولا با عنوان “ریزهمگرایی گرانشی” شناخته می شود. این دانشمند معروف هرگز این اثر را ندیده بود، و هیچ مدرکی از وجود چنین پدیده ای پیدا نکرده بود، اما دانش او از تأثیرات گرانشی، باعث شده بود که چنین پدیده ای را امکان پذیر دانسته و احتمال آن را نیز زیاد بداند. او در سال ۱۹۶۳ در مجله ساینس نوشت که به دلیل فاصله موجود بین ستاره ها ” هیچ امیدی برای مشاهده این پدیده به صورت مستقیم وجود ندارد.”
امروز، فناورهای مدرن، امکان مشاهده این پدیده را فراهم کرده است، و محققان به تازگی تأیید کرده اند که حق با انیشتین بوده است. البته نمی توان گفت که پیش از این کشف، تردیدی در این رابطه وجود داشته است – پیش تر نیز نمونه هایی از همگرایی گرانشی در فضا شناسایی شده بود، اما این نمونه ها هیچ گاه تا این حد مطابق با پیش بینی های انیشتین نبوده و هیچ گاه نیز به این صورت مورد مطالعه و اندازه گیری قرار نگرفته بود.
تری اوزوالت، یکی ازمتخصصان علوم فضایی در دانشگاه هوانوردی Embry-Riddle و رئیس دپارتمان علوم فیزیک می گوید:” زمانی که یک ستاره از جلو زمین و دقیقا از بین ما و یک ستاره دیگر می گذرد، پدیده ریزهمگرایی گرانشی به صورت یک حلقه دایره ای از نور خود را نشان می دهد، که “حلقه انیشتین” نامیده می شود. او می افزاید: ” این حلقه و درخشندگی آن به اندازه ای کوچک است که قابل اندازه گیری نیست، اما عدم تقارن آن موجب می شود که با اندکی فاصله از موقعیت دقیق آن، دیده شود. این موضوع، بخشی از پیش بینی انیشتین بوده و “همگرایی اخترسنجی” یا “Astrometric lensing” نامیده می شود، و تیم تحقیقاتی ساهو، اولین تیمی است که این پدیده را در ستاره ای به جز خورشید، مشاهده کرده اند.”
“فکر می کنید انیشتین راجع به این موضوع، چه دیدگاهی خواهد داشت؟ قطعا او به این دستاورد افتخار خواهد کرد. چرا که یکی از پیش بینی های اصلی او، توانسته است از یک آزمون مشاهده ای، سربلند بیرون بیاید.”

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *