حقایقی جالب در مورد مریخ که بیشتر مردم نمی دانند

حقایقی جالب در مورد مریخ که بیشتر مردم نمی دانند
  • 1396/3/25
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

مریخ به عنوان نزدیکترین سیاره به زمین همیشه قابل توجه بشر بوده است. ده ها سال است که بشر سعی دارد با ارسال ده ‌ها کاوشگر و فضا پیما راهی برای شناخت بیشتر آن پیدا کند و اسرار آن را بشکافد.‌ اما از حقایق مریخ چقدر می دانید؟

گویا آی تی – همیشه تصاویر خیره کننده ای از این سیاره مرموز و زیبا به زمین مخابره شده است که همیشه الهام بخش ساخت فیلم های علمی تخیلی مانند مریخی بوده است و افراد و شرکت های مختلف مانند ایلان ماسک را همواره ترغیب کرده است تا آرزوهای انسان را برای رسیدن به خاک مریخ با ساخت سکونتگاه‌ هایی مریخی به واقعیت تبدیل کند. براساس گزارش مجله علمی ساینس الرت،‌ اگرچه بشر هنوز چیز زیادی از مریخ نمی داند و معماهای بسیاری وجود دارد که هنوز در مورد مریخ حل نشده باقی مانده و تا آرزوی سکونت بر سیاره سرخ راه زیادی در پیش است،‌ اما دانشمندان تاکنون موفق به دست یافتن به اطلاعات بسیار ارزشمندی درباره سیاره مریخ شده‌ اند.
اطلاعات مختلفی از این سیاره مرموز کشف شده است مانند پیدا شدن آب در سطح مریخ که به نظر مهمترین نشانه زمینی سطح سیاره سرخ می تواند باشد گرفته تا کشف احتمال حضور یک اقیانوس در مریخ، اما تا شناخت کامل مریخ راه بسیاری در پیش است.‌ در ادامه گزارش ۱۲ ویژگی جالب درباره سیاره مریخ را بیان می کنیم:

مساحت سطح مریخ چقدر است؟
مساحت مریخ برابر با مساحت زمین است،‌ البته با این تفاوت که ۷۱ درصد از مساحت زمین را دریا ها و اقیانوس ها پوشانده اند . در واقع مریخ از زمین کوچک تر است و سطح کل مریخ با سطح کل خشکی ‌های زمین برابری می‌کند.

میانگین دمای سطح مریخ چقدر است؟
میانگین دمای سطحی مریخ ۶۳ درجه سانتیگراد زیر صفر ،است و این عدد نشان می دهد که این سیاره ۷۷ درجه با میانگیم دمایی زمین تفاوت دارد و سرد تر از سیاره زمین است.

اتمسفر مریخ از چه موادی تشکیل شده است؟
در حالی ‌که تنها ۰٫۰۴ درصد از اتمسفر زمین را دی اکسید کربن تشکیل داده است، اما تقریبا تمامی اتمسفر مریخ را دی ‌اکسید‌ کربن تشکیل داده‌ است. جالب است بدانید اتمسفر مریخ ۶۱ بار رقیق ‌تر از اتمسفر زمین است.

وجود دره های بسیار عمیق در مریخ
بزرگترین دره کشف شده بر روی سطح زمین گرند کنیون نام دارد . اما دره والس مرینرز واقع در سیاره مریخ، تقریبا پنج برابر عمیق ‌تر، چهار برابر طولانی‌ تر و ۲۰ برابر وسیع ‌تر از گرند کنیون،‌بزرگترین دره روی زمین است.

احتمال حضور اقیانوس ‌های باستانی در گذشته مریخ
طبق شواهد موجود مریخ در گذشته خود دارای اقیانوس در سطح خود بوده است ،‌اما حجم آب آنها تنها ۱٫۵ درصد از حجم آب اقیانوس‌ های امروز سطح سیاره زمین را تخمین زده شده است.
واحه چیست؟
اگر وجود آدم فضایی ها در مریخ را باور کنیم که در مریخ سکونت داشتند،‌ احتمالا باید در استخر هایی واحه مانند که پشتیبان حیات هستند زندگی می ‌کردند، این استخرها حیات را تضمین می کنند،‌ درست مانند زمین.
سونامی های عظیم
اقیانوس‌های مریخی نیز مانند اقیانوس‌های زمینی دچار سونامی می شده اند، که بلند ترین ان ها توان بالا رفتن تا ارتفاع ۱۲۲ متر را داشته است،‌ این یعنی تنها کمی کوتاه تر از برج چشم لندن ارتفاع می گرفتند.

کلاهک‌ های یخی
وقتی وجود آب در مریخ تایید شود احتمال حضور یخ و کلاهک های یخی ۱۰۰ درصد است. مریخ نیز مانند زمین بر بلندی های خود دارای کلاهک‌های یخی است. کلاهک شمالی آن ، عمقی برابر ۳٫۲ کیلومتر داشته و مساحتی برابر ایالت تگزاس آمریکا را پوشش داده است.

آتشفشان ها
آتشفشان المپیوس نام یک کوه آتشفشانی در مریخ است که تقریبا دو برابر ارتفاع آتشفشان مائونا لوآ در هاوایی را دارد.

پرتاب راکت
در سال های ۱۹۷۰ و ۱۹۶۰ با انجام ۲۳ پرتاب راکت به سمت مریخ ، بیشترین تعداد ماموریت هوایی به مریخ انجام شده است . اما در دهه های اخیر تنها ۱۰ پرتاب راکت به سمت این سیاره انجام شده است. بنابراین ماموریت ‌ها به مریخ به ندرت رخ می‌ دهند.

ماموریت ‌ها
‌ جالب است بدانید که در حدود یک سوم از ماموریت‌ هایی که با هدف رسیدن به سطح مریخ آغاز شده با شکست مواجه شده‌اند، بنابراین رسیدن به مریخ کار دشوار است.

رویداد های آینده در مریخ
مریخ در تاریخ ۲۳ مارس ۲۰۱۹ سال جدید مریخی خود را آغاز خواهد کرد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *