شادی فعال: با انجام همه روزه این تمرین، ماه ها و سال ها شادتر خواهید بود

شادی فعال: با انجام همه روزه این تمرین، ماه ها و سال ها شادتر خواهید بود
  • 1396/3/26
  • مهدی پیوندی
  • 1

برای اینکه خودتان را خوشحال کنید چه می کنید؟ به احتمال زیاد، پاسخ های شما حول این محور می چرخد که سعی می کنید آرام باشید، عوامل استرس زا را رفع کنید و مدتی از کار دست بکشید. انجام دادن چنین کارهایی اهمیت دارد، اما یک مشکل اساسی وجود دارد: شما فعالانه تلاش نمی کنید تا شاد باشید؛ فقط تلاش می کنید تا از ناراحتی به دلیل استرس، اضطراب، ناامیدی و خستگی اجتناب کنید. مدیریت این عوامل منفی فقط آغاز راه است. یکی از اساتید روانشناسی دانشگاه پنسیلوانیا در یک مصاحبه که با نیویورک تایمز انجام داد اظهار داشت که روش سنتی روانشناسی که روی حذف عوامل استرس زا و کنارآمدن با ضربات روحی در زندگی تمرکز می کند، اما برای پرورش فعالانه شادمانی تلاش نمی کند، «از نظر تجربی اشتباه، اخلاقاً موذیانه و مخرب و یک بن بست سیاسی و آموزشی است.»

 

چگونه شاد شویم؟

این استاد دانشگاه به جای مبارزه با عوامل منفی، راهکارهای دیگری را پیشنهاد می کند که ما را خوشحال تر می کنند و فقط روی حذف استرس تمرکز ندارند.

برخی از این راهکارها، مانند فهرست کردن چیزهایی که به خوبی پیش می روند یا سپاسگزاری درست از افرادی که از شما حمایت می کنند روش هایی هستند که برای بهبود نگرش و روابط شما امتحان خود را پس داده اند. اما یک تمرین با عنوان «شناسایی نقاط قوت منحصر به فرد» جالب توجه است.

 

تمرین شادمانی

روش این تمرین به این صورت است: به رویدادی در زندگی خود فکر کنید که طی آن در بهترین شرایط قرار داشتید و به خاطر دستاوردها یا برآمدن از پس یک وضعیت دشوار به خودتان افتخار می کردید. لازم نیست که دنیا را تکان داده باشید؛ چیزی که هر چند کوچک اما برای شما معنادار و مهم است کفایت می کند. حال، ماجرای آن رویداد را بنویسید. لزومی ندارد که یک شاهکار ادبی خلق کنید، اما باید یک داستان واقعی باشد که شروع، وسط و پایان دارد.

به مدت یک هفته، هر روز آن داستان را بخوانید. هر بار که داستان خود را مطالعه می کنید، از خود بپرسید که در شرایطی که در بهترین وضعیت خودتان قرار داشتید، چه ویژگیهایی را از خود به نمایش گذاشتید. آیا خلاقیت به خرج می دادید؟ باهوش بودید؟ شجاع؟ مهربان؟ معقول؟ آیا خودتان را به انجام کارهایی مجبور کردید که نمی دانستید از پس شان بر می آیید؟ هر پاسخی که می دهید را بنویسید.

مرحله آخر این است که نگاه دقیق و عمیقی به مواردی بیندازید که در هنگامی که در بهترین شرایط خود قرار دارید در آنها عملکرد خوبی به نمایش می گذارید؛ به عبارت دیگر، نقاط قوت تان. حال، این سوال را از خودتان بپرسید: چگونه می توانم از این نقاط قوت بیشترین بهره را ببرم؟ چگونه می توانم از آنها در کار و زندگی روزمره به نفع خودم استفاده کنم؟

توصیه می شود که این کار را هر روز به مدت یک هفته انجام بدهید. در یک تحقیق، یک گروه همین کار را انجام دادند. این گروه آزمایشی، هر روز روی یکی از نقاط قوت خود تمرکز می کردند و به دنبال راه هایی می گشتند تا از آن نقطه قوت خاص به نحو احسن استفاده کنند. بر اساس گزارش این تحقیق، حتی شش ماه بعد، نمونه ها نسبت به قبل از آزمایش به طور متوسط افسردگی کمتری داشتند و بیشتر از زندگی خود راضی بودند. این تغییری است که می تواند باعث بهبود چشم انداز، روابط، و نگرش فرد نسبت به کار شود و و پیامدهای ماندگاری دارد.

این روش مطمئنا برای شما نیز تاثیرگذار خواهد بود. امتحان کنید و دیدگاه خود را با ما در گویا آی تی در میان بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *