چگونه حالت Doze و Standby را برای برخی اپلیکیشن ها غیرفعال کنیم؟

چگونه حالت Doze و Standby را برای برخی اپلیکیشن ها غیرفعال کنیم؟
  • 1396/3/27
  • زهرا معبودی
  • 0

افزایش طول عمر باطری در گوشی ها و تبلت های هوشمند مخصوصا از نوع اندرویدی یک مساله حاد و مهم است به طوری که گوگل از زمانی که اندروید ۶ خود یعنی اندروید مارشمالو را رونمایی کرد به کاربران قول داد که با توجه به ویژگی های جدیدی که در آن در نظر گرفته است تلاش دارد تا امکان ذخیره سازی بیشتر باطری را برای آنان فراهم کند.

حقیقت امر هم این بود که گوگل در اندروید مارشمالو ویژگی خاصی برای ذخیره باتری در نظر گرفته است که عنوانا به صورت Doze و Standby بررسی می شود. شاید با استند بای شدن اپ ها کمی آشنا باشید اما DOZE کردن اپلیکیشن ها موضوع تقریبا جدیدی است. به عنوان بیانی کوتاه در مورد این واژه به پاراگراف زیر دقت کنید:

حالت Doze در اندروید مارشمالو چکار می کند؟

برخی اپلیکیشن ها حتی با وجود اینکه شما از آن ها استفاده نمی کنید، در پس زمینه فعالیت می کنند. مثلا برنامه جیمیل را در نظر بگیرید که حتی اگر شما دو روز ایمیل های تان را مورد بررسی قرار ندهید، باز هم اگر ایمیل جدیدی برای تان بیاید نوتیفی ان را دریافت می کنید آن هم کاملا سریع و به موقع! این حاکی از این است که جیمیل در حال کار کردن در پس زمینه است! در واقع اپلیکیشن هایی که در پس زمینه کار می کنند و همگام سازی می شوند از میزان باتری می کاهند و این چیزی است که علت کاهش سریع باتری ها می شود. تصور کنید که شما گوشی تان یا تبلت تان را یک جا رها کرده اید! این یعنی برخی از اپلیکیشن ها هر چند کار نمی کنند اما در پس زمینه در حال کار کردن هستند. در چنین حالتی، Doze وارد عمل می شود و این اپلیکیشن هایی که در پس زمینه فعال هستند را مورد عنایت قرار داده! و کاری می کند که از همگام سازی و عملکرد در پس زمینه باز بمانند. البته دقت کنید که اگر توسط قابلیت Doze گوشی شما به حالت اغما برود، و اپلیکیشن هایی مثل واتس اپ را به اغما ببرد، نوتیفی های مهم و تماس های دریافتی به اطلاع شما کاملا خواهد رسید.

حالا در این آموزش می خواهیم Doze را غیر فعال کنیم که کاری به کار اپلیکیشن ها در پس زمینه نداشته باشد!

android-basics-disable-doze-app-standby-for-individual-apps

App Standby در اندرید مارشمالو چیست؟

اگر شما از کاربران ویندوزی باشید، مطمئنا می دانید که قابلیت Hibernate در ویندوز وجود دارد تا طی آن با فعال کردن این ویژگی برخی از اپ های ویندوز را از فعالیت و همگام سازی باز دارید. در اندروید مارشمالو هم ویژگی شبیه به Hibernate وجود دارد که اصطلاحا به آن App Standby می گوینذ. در واقع قابلیت App Standby اپ ها را از فعالیت در پس زمینه باز می دارد و بدین ترتیب در حفظ شارژ باتری به سیستم کمک رسانی می کند که قابلیتی بسیار خوب است.

اما مشکل کجاست؟

به تازگی بسیاری از کاربران متوجه شده اند که برخی از اپ های مهمی که دارند، مثل جیمیل و باکس و نظیر آن، نوتیفی های شان را به موقع ارسال نمی کنند و این را مورد بررسی قرار داده و متوجه شده اند که مشکل از مساله ای به نام فعال بودن Doze است. این موضوع برای برخی اپ های دیگر نیز گزارش شده است اما مهم ماهیت مشکل است که به آن اشاره شد.

چگونه Doze & App Standby را غیر فعال کنیم؟

برای اینکه در تنظیمات دستکاری کنید تا این قابلیت را غیرفعال کنید می توانید از طریق نوتیفی بار و اپلیکیشن هایی که دسترسی سریع به آن دارید یا از طریق آیکون اصلی تنظیمات، وارد بخش SETTINGS شوید و از آن جا گزینه Battery را انتخاب کنید:

Battery

زمانی که وارد بخش Battery شدید، با نمایی مطابق زیر روبرو می شوید که باید سه نقطه مربوط به تنظیمات آن را باز کنید. این سه نقطه آپشن ها در سما راست و بالا قرار دارد:

Battery optimization

این بخش در حال حاضر دارای سه آپشن است بنابراین شما باید گزینه دوم یعنی Battery optimization را انتخاب کنید.

در این جا همان طور که در زیر مشاهده می کنید لیست اپ هایی را مشاهده می کنید که از قابلیت های Doze & App Standby محرومند:

Doze & App Standby

اگر منوی کشویی بالای اپ ها را باز کنید، متوجه می شوید که می توانید All apps را فعال کرده تا تمام اپلیکیشن هایی که هم اکنون روی سیستم فعال هستند را مشاهده کنید تا آن ها را در صورت نیاز از فعال شدن قابلیت های یاد شده منع کنید.

با این کار لیست اپ هایی که هم اکنون با Doze & App Standby. کار می کنند را مشاهده می کنید. در این حالت، به دنبال آن اپلیکیشنی بگردید که می خواهید این قابلیت و تاثیر آن را از آن بردارید.

Don't optimize

روی اپلیکیشن ضربه بزنید تا یک منوی پاپ آپ باز شود و بدین ترتیب بتوانید جزییات را در آن تنظیم کنید:

در این حالت دو گزینه وجود دارد که شما می بایست Don’t optimize را انتخاب کنید. با انتخاب Don’t optimize در واقع اپلیکیشن هیچ تاثیری از قابلیت Doze & App Standby دریافت نخواهد کرد. بدین ترتیب می توانید اپ را فارغ از توجه به میزان مصرف باتری حتی در پس زمینه هم فعال نگه دارید.

عموما کاربرانی که از گوشی Nexus 5X یا Nexus 6P استفاده می کنند با قابلیت داز مشکل دارند بنابراین شما نیز با یک بررسی کوتاه می توانید متوجه عملکرد اپ های خود باشید و در صورت نیاز دسترسی این دو قابلیت را از گوشی تان بردارید. این دو قابلیت که برای ذخیره سازی و بهینه سازی باتری در گوشی های اندرویدی پیشنهاد شده است، از اندروید ۶ به بعد همراه تمام گوشی های هوشمند خواهد بود تا اینکه خود گوگل رسما اعلام کند که قصد ندارد آن را در اندروید های بعدی، ارائه دهد. هم اکنون یوزر های اندروید ۶ و ۷ از آن بهره مند هستند و خبری مبنی بر حذف آن در اندروید ۸ یا اندروید O شنیده نشده است.

تفاوت قابلیت Doze با استندبای این است که Doze صرفا با شتاب سنج عمل می کند و زمانی که گوشی به طور کلی غیرفعال است، اپ ها را از فعالیت باز می دارد و به محض این که گوشی تکانی بخورد اپ ها فعال می شوند اما در استند بای در هر صورت تا گوشی خاموش است، و غیرفعال اپ ها نیز غیرفعال هستند. تصور کنید که گوشی تان را برای ساعتی رها کرده اید در چنین حالتی هر دو قابلیت Doze و استند بای فعال می شوند اما به محض این که گوشی را در جیب خود بگذارید و راه بروید! و حتی آن را روشن نکنید ( منظور نمایشگر است )، Doze غیرفعال می شود اما استندبای همچنان به کار خود ادامه می دهد.

در این باره دیدگاه ها و نظر و تجربیات خود را با گویا آی تی در میان بگذارید و به ما بگویید که آیا با این مساله روبرو شده اید یا نه؟ در صورتی که چنین اتفاقی افتاده است از چه گوشی ای استفاده می کنید؟ برند و نام و مدل گوشی خود را برای اطلاع کاربران در بخش نظرات ذکر کنید و در نهایت راه حلی که به نظرتان رسیده و توانسته آن را حل کند هم بنویسید. ضمن اینکه از شما تشکر می کنیم که اگر این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *