تبدیل گوشی به رادیوی دو طرفه با گجت Beartooth

تبدیل گوشی به رادیوی دو طرفه با گجت Beartooth
  • 1396/3/27
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

گوشی های هوشمند می توانند کارهای زیادی انجام دهند، اما یکی از مسائلی که هنوز حل نشده است، امکان برقراری ارتباط در مناطق خارج از شبکه است. اگر شما به جایی سفر کنید که خارج از محدوده برد یک شبکه داده سلولی یا سیگنال های وای-فای باشد، دسترسی به زیرساخت های گسترده ارتباط از راه دور، از بین می رود.

گویا آی تی – حتما نیاز نیست که به یک منطقه روستایی دور افتاده سفر کنید تا از محدوده شبکه ارتباطی خارج شوید. حتی ممکن است در مناطقی که تحت پوشش شبکه سلولی یا وای-فای قرار دارند نیز به این سیگنال ها دسترسی نداشته باشید، چرا که احتمال دارد به دلیل شلوغی بیش از حد شبکه ارتباط شما دچار اختلال شود – این اتفاق معمولا در گردهمایی های بزرگ، مانند کنسرت ها و کنفرانس های بزرگ، متداول است.
یکی از محصولات جدید شرکت Bozeman- شرکتی در مونتانا- که Beartooth نام دارد، امکان برقراری ارتباط مستقیم در محدوده خارج از شبکه را بین گوشی های هوشمند فرآهم کرده است. این دستگاه گیرنده و فرستنده (در اصطلاح ترنسیور) جیبی به کمک بلوتوث به گوشی شما متصل می شود و به شما امکان می دهد که با دیگر دوستانی که از Beartooth استفاده می کنند ارتباط برقرار کنید، بدون اینکه به زیرساخت های خارجی مانند شبکه های وای-فای یا برج های ارتباطی سلولی وابسته باشد. ساده ترین توضیحی که در این رابطه می توان داد به این صورت است: این دستگاه گوشی شما را به یک بی سیم برای ارسال متن و برقراری ارتباط صوتی به روش PTT تبدیل می کند. اما برخلاف بی سیم، شما از امکانات محاسباتی، صفحه لمسی، و رابط کاربری گوشی هوشمند برخوردار هستید. بنابراین در حالی که شما در جنگل حضور دارید و شبکه ارتباطی قطع شده است، حداقل می توانید به شکل های مشابهی با دوستان خود در تماس باشید.
Beartooth امروز از تازه ترین دستگاه خود رونمایی کرد، و اکنون در وب سایت خود یک دستگاه را به قیمت ۲۴۹ دلار به فروش می رساند. پس از سی روز نخست، قرار است قیمت یک جفت دستگاه به ۳۹۹ دلار افزایش یابد.

درتماس بودن
اگر همه افراد گروه شما، گوشی های خود را به Beartooth ها متصل کنند، می توانند از امکانات ارسال متن به صورت فردی و گروهی و تأیید ارسال پیام بهره مند شوند. در حالت ارتباط صوتی نیز می توان ارتباط خصوصی فرد-به-فرد (مانند یک تماس تلفنی) برقرار کرد و یا با انتخاب اعضای یک گروه، به صورت مشترک مانند یک رادیو قدیمی ارتباط صوتی ایجاد کرد. تمام این خدمات در باندهایی در طیف زیر یک گیگاه هرتز انجام می گیرند که نیازی به مجوز ندارد. البته برای برقراری ارتباط باید طرف مقابل نیز یک دستگاه Beartooth داشته باشد و علاوه بر این باید در محدوده برد دستگاه قرار داشته باشد. به طور متوسط، برد دستگاه در حدود ۲ مایل است، اما این فاصله با توجه به عوامل مختلف، نظیر شرایط زمین و آب و هوامی تواند کمتر یا بیشتر باشد.
بعلاوه، یک گزینه مسیریابی گروهی در این دستگاه وجود دارد.برنامه Beartooth مانند بسیاری از برنامه های مسیریابی موجود کار می کند و قابلیت دانلود کردن نقشه های دیجیتال را برای استفاده در وضعیت آفلاین دارد. علاوه بر این، یک گام جلوتر است. به جای آنکه فقط بتوانید موقعیتی را که در آن قرار دارید در نقشه ببینید، موقعیت سایر کاربران Beartooth را نیز در صورتیکه در محدوده برد باشند و اطلاعات موقعیت خود را به اشتراک گذاشته باشند می بینید.

مکالمه متقابل
پرسش مهمی که مطرح می شود آن است که چرا فردی باید ۴۰۰ دلار را برای خرید یک جفت دستگاه Beartooth هزینه کند، درحالی که تنها با ۶۰ دلار می تواند یک جفت رادیو استاندارد دوطرفه از نوع FRS تهیه کند؟ در واقع، این مقایسه منصفانه نیست، چرا که با توجه به امکانات ارسال متن، مسیریابی و چت گروهی، Beartooth قابلیت های بیشتری دارد. مقایسه دقیق تر زمانی که صورت گرفته است که این دستگاه در برابر رادیوهای دو طرفه Rino، محصول شرکت Garmino قرار بگیرد، که قیمت هرکدام ۳۵۰ دلار بوده و از امکانات نقشه یابی و چت گروهی برخوردار است. برای ارتباط متنی (ارسال متن) در محدوده خارج از شبکه و به اشتراک گذاری موقعیت مکانی، محصول دیگری به نام goTenna وجود دارد که قیمت هر جفت از آن ۲۰۰ دلار است. تلاش های بسیاری نیز در فضای ارتباط گوشی های هوشمند با رادیو صورت گرفته است که یک نمونه از آن Alianza DXB است. باید اشاره شود که Beartooth به صورت برقراری ارتباط دستگاه به دستگاه کار می کند. این دستگاه نمی تواند با اتصال به گوشی های هوشمند، آن ها را به تلفن های ماهواره ای یا دستگاه های ارسال پیام های متنی ماهواره ای تبدیل کند که به اینترنت متصل می شوند.

این اولین محصول ارتباطات خارج از شبکه ای شرکت Beartooth نیست. ممکن است قاب تلفن همراهی را که یک آنتن خارجی داشت و این شرکت در سپتامبر ۲۰۱۴ در مراسم Disrupt SF از آن رونمایی کرد، به یاد داشته باشید. در آن زمان، شرکت بیشتر روی باندهای VHF و UHF متمرکز بود. شرکت Beartooth، از آن پس به بررسی بخش های دیگری از طیف زیر ۱ گیگاهرتز پرداخته است که نیازی به مجوز ندارند.
اما این محصول جدید یک قاب نیست. اندازه ی آن در حدود ورق های بازی است (۴۴/۲ در ۰/۴ در ۴۹/۰ اینچ) و وزنی در حدود چهارو نیم اونس دارد. باتری ۳۰۰۰ میلی آمپری لیتیوم-یونی آن، برای یک سیکل چهار ساعته با استاندارد ۵/۵/۹۰ ( ۵ درصد ارسال، ۵ درصد دریافت، ۹۰ درصد در حالت استراحت) کافی است. اگر برق در اختیار داشته باشید می توانید دستگاه های دیگر را از طریق یک پورت USB-C شارژ کنید. در ابتدا برای این دستگاه درجه حفاظت مشخصی در نظر گرفته نشده است اما احتمال دارد که درجه حفاظت آن IP54 باشد، بنابراین می تواند گرد و غبار و پاشیده شدن اندکی آب را تحمل کند، اما شناور شدن در آب آن را تخریب می کند. پس این دستگاه را خیس نکنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *