اینکه گروه اپل بخواهد شرکت شما را بخرد، چه حسی دارد؟

اینکه گروه اپل بخواهد شرکت شما را بخرد، چه حسی دارد؟
  • 1396/3/27
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

احتمالا در دنیای کارآفرینی Silicon Valley ، هیچ دستاوردی بزرگتر از مشارکت با استیو جابز، قهرمان دنیای اپل نیست. فکر می کنید چه حسی خواهد داشت؟ چه اتفاقی می افتد اگر استیو جابز شرکت شما را بخواهد؟ آدام چِیِر، یکی از بنیان گذاران Siri می داند.

گویا آی تی – دو هفته پس از آنکه چِیِر و شرکای او، داگ کیتالوس و تام گروبر، در فوریه سال ۲۰۱۰، Siriرا به عنوان یک برنامه در فروشگاه اپل منتشر کردند، استیو جابز با دفتر آن ها تماس گرفت – بدون اینکه از قبل خبر داده باشد.
چیر، با اشاره به داگ کیتالوس، مدیر عامل اجرایی وقت Siri می گوید:” پیش از این تلفن، ما روحمان از قضیه با خبر نبود. او واقعا به تلفن دفتر مدیرعامل شرکت زنگ زد.”
چیر در مصاحبه با CNBC گفته است:” داگ داشت یک داستان بامزه تعریف می کرد- نمی دانم آیا در این موقعیت قرار گرفته اید که در هنگام زنگ خوردن تلفن، دکمه پاسخ را زده و گوشی را برندارید؟ پشت خط تلفن داگ، اپل بود و او در حال حرف زدن، تلاش کرد که آن را پاسخ دهد. و لحظه بعد، صدای استیو جابز از پشت خط شنیده شد.”
او در ادامه می افزاید: “گفت و گوی انجام شده، بسیار مختصر بود و با تلاش برای تعیین وقت یک قرار آغاز شد.
جابز گفت: “سلام. استیو هستم. لطفا فردا به خانه ی من بیایید. چه خبر؟ چه کار می کنید؟”
مدیر عامل شرکت ما گفت:” نه، نمی توانم، قرار است همسرم را به مراسم رقص باله ببرم.”
خوشبختانه جابز به این زودی ها پشیمان نشد:”واقعا؟ خب، می توانی قبل از مراسم بیایی.”
و این دقیقا همان کاری بود که ما کردیم.”
به گفته آدام چیر: ” استیو جابز، مثل شعله آتش پر از انگیزه و حرارت و بسیار مصمم بود، و ما تا به حال چنین چیزی را ندیده بودیم.”
در قرار اول، جابز اعلام کرد که می خواهد Siri را بخرد، اما بنیان گذاران این شرکت، پیشنهاد او را رد کردند. بنابر اظهارات چِیِر:” ما بدون هیچ تردیدی اعلام کردیم که از این پیشنهاد بسیار خوشحال شده ایم، اما در آن زمان قصد فروش شرکت را نداشتیم.”
” در آن زمان، ما به تازگی توانسته بودیم بودجه جدیدی تأمین کنیم و برنامه ای را با موفقیت منتشر کرده بودیم. علاوه بر این برنامه های بزرگی برای توسعه داشتیم، بنابراین واگذاری چیزی نبود که ما به دنبال آن باشیم و یا حتی به آن فکر کنیم.”
چند ماه بعد، در آوریل سال ۲۰۱۰، گروه Siri تصمیم خود را عوض کرد و شرکت را بر اساس گزارشات به قیمت ۲۰۰ میلیون دلار، به اپل فروخت.
چیر در این رابطه می گوید:” در طی چند بار گفت و گو و بحث، استیو توانست ما را قانع کند که دیدگاه ما را درک می کند، و قرار نیست که Siri را به عنوان بخش بسیار کوچکی از اپل در نظر بگیرد، بلکه می خواهد از آن به عنوان یک راهبرد اصلی در دستگاه های مختلف اپل، استفاده کند و قرار است که این شرکت به عنوان بخشی از اپل، نسبت به زمانی که یک شرکت مستقل بود، بیشتر دنیا را تحت تأثیر قرار دهد.”
در تصویر فوق، یک نمونه از محصولات قدیمی پیش از پیوستن Siri به اپل را می بینید.
چیر در تبادلات خود با استیو جابز، متوجه شد که استیو جابز، هیچ گاه از به اشتراک گذاشتن نظرات خود دریغ نمی کرد:
“حتی در اولین روز ملاقات، در گفت و گویی – نه بحث و جدال – که بین ما جریان داشت، او گفت: “شما در چنین شرایطی چه کار می کنید؟” من جوابی به او دادم، و او گفت:” نه! نه! نه! چرا اینطور فکر می کنید؟” و به این صورت ما حتی در اولین قرار ملاقات تبادل نظر می کردیم.”
استیو اگرچه اصرار داشت که نظر خود را بیان کند، اما همیشه به یک دیدگاه منسجم احترام می گذاشت.
چیر می گوید: “اگر شما ایده درست و زیربنایی برای پشتیبانی از دیدگاه خود را داشتید، او همیشه از شنیدن ایده های دیگران و اینکه از نظرات او انتقاد شود، استقبال می کرد. و این ویژگی بود که من بیشتر از سایر خصوصیات او دوست داشتم. اگر شما نمی توانستید دلایل کافی برای ادعای خود بیاورید، او شما را به عنوان یک فرد نادان مرخص می کرد، اما همیشه از شنیدن ایده های دیگران و یادگیری از آن ها استقبال می کرد.”
Siri در تاریخ چهارم اکتبر ۲۰۱۱، روی آیفون اجرا شد. استیو جابز درست روز بعد فوت کرد.
کار کردن با استیو جابز، آدام چیر را تحت تأثیر قرار داده است.
“من متوجه شدم که او پر از انگیزه و شور اشتیاق است، و این شور و اشتیاق در درون او مانند شعله آتشی بود که در هیچ جای دیگر یافت نمی شود. او در کارش بسیار مصمم بود. من به یاد می آورم که در ذهن خود فکر می کردم او یک میلیاردر است، و تا به حال صنایع متعددی را متحول کرده است – صنایع موسیقی، فیلم و برنامه نویسی – بنابراین می تواند حالا اندکی استراحت کند، اما او اصلا آدم استراحت کردن نبود. او همیشه می خواست کار درست را انجام دهد و همیشه در حال پیشرفت و یادگیری باشد و این ویژگی او را خیلی دوست داشتم.”

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *