وقتی ویندوز بوت نمی‌شود چه کار کنیم؟

وقتی ویندوز بوت نمی‌شود چه کار کنیم؟
  • 1396/3/27
  • زهرا معبودی
  • 0

اگر کامپیوتر را روشن کنید و ببینید که ویندوز بوت نمی‌شود چه کار می‌کنید؟ بوت نشدن ویندوز می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد، پس باید روش‌های مختلفی را برای حل آن امتحان کنید.

نسخه‌های جدیدتر ویندوز نسبت به حل این مشکل موفق‌تر ظاهر شده‌اند. یعنی اگر با ویندوز XP به چنین مشکلی برخورد کنید، دستگاه همان جا گیر می‌کند، اما ویندوزهای جدیدتر به صورت خودکار حداقل تلاش می‌کنند نرم‌افزار Startup Repair را اجرا نمایند.

سوال اول: آیا چیزی تغییر کرده است؟

 

ابتدا ببینید آیا اخیراً چیزی را در کامپیوتر تغییر نداده‌اید. آیا جدیداً درایور سخت‌افزاری نصب نکرده‌اید؟ قطعه‌ی جدیدی به کامپیوتر وصل نکرده‌اید؟ احتمال دارد که درایور سخت‌افزاری مورد نظر شما باگ داشته باشد، یا قطعه‌ی جدیدی که روی سیستم بستید با کامپیوترتان سازگار نباشد، یا شاید هم تصادفاً قطعه‌ای را در هنگام کار از کامپیوتر جدا کرده‌اید.

 

اگر کامپیوتر اصلاً روشن نمی‌شود

 

وقتی ویندوز بوت نمی‌شود چه کار کنیم؟

 

اگر کامپیوتر اصلاً روشن نمی‌شود، اول مطمئن شوید که سیم‌های آن به درستی به پریز برق وصل شده باشد. اگر از کامپیوترهای رومیزی استفاده می‌کنید، حتماً سوئیچی که در پشت کیس وجود دارد را روشن کنید. اگر دستگاه هنوز هم به هیچ وجه روشن نمی‌شود، احتمال دارد که یکی از کابل‌های برق داخل کیس قطع شده باشد. اگر شخصاً داخل کیس را دستکاری نکرده‌اید، ممکن است منبع تغذیه سوخته باشد. در این صورت، یا باید آن را تعویض نمایید، یا یک کامپیوتر جدید بگیرید.

 

البته در کنار این‌ها مانیتور را هم بررسی کنید. اگر کامپیوتر روشن می‌شود اما تصویری روی صفحه مشاهده نمی‌کنید، مطمئن شوید که مانیتور روشن است و کابل آن از هر دو طرف به درستی وصل شده باشد.

 

کامپیوتر روشن می‌شود اما می‌گوید هیچ دستگاه قابل بوت شدنی وجود ندارد

 

وقتی ویندوز بوت نمی‌شود چه کار کنیم؟

 

اگر کامپیوتر شما روشن می‌شود ولی صفحه‌ی سیاهی بالا می‌آید و خطایی در رابطه با دیسک می‌دهد یا می‌گوید no bootable device، این یعنی کامپیوتر شما قادر نیست از روی درایوی که ویندوز روی آن نصب شده بوت شود. وارد صفحه‌ی تنظیمات BIOS یا UEFI کامپیوتر شوید و بخش ترتیب بوت را بررسی کنید؛ مطمئن شوید هاردی که ویندوز روی آن نصب شده در اولویت اول قرار داشته باشد.

 

اگر هارد درایو مورد نظر شما اصلاً در این لیست وجود ندارد، احتمال دارد که هارد خراب شده باشد.

 

اگر همه چیز در BIOS درست به نظر می‌رسد، بهتر است دیسک نصب ویندوز یا رسانه‌ی ریکاوری را در دستگاه قرار دهید و برنامه‌ی Startup Repair را اجرا کنید. این نرم‌افزار به شما کمک می‌کند تا دوباره بتوانید ویندوز را بالا بیاورید. برای مثال، اگر روی سکتور بوت درایو ویندوز شما چیزی نوشته شده باشد، این برنامه آن سکتور را ترمیم می‌کند. اگر محیط ریکاوری لود نمی‌شود یا هارد درایو خود را نمی‌بینید، احتمالاً مشکل از سخت‌افزار است. اگر محیط ریکاوری لود نمی‌شود، حتماً اول بخش ترتیب بوت BIOS یا UEFI را بررسی کنید.

 

به علاوه با استفاده از دستور fixmbr و fixboot هم می‌توانید به صورت دستی مشکلات مربوط به بوت لودر را برطرف کنید. نسخه‌های جدیدتر ویندوز با استفاده از مراحل ساده‌ی موجود در نرم‌افزار Startup Repair می‌توانند مشکل را برطرف کنند و دیگر لازم نیست این دستورات را خودتان وارد کنید.

 

اگر ویندوز در هنگام بوت فریز می‌شود یا کرش می‌کند

 

وقتی ویندوز بوت نمی‌شود چه کار کنیم؟

 

اگر بوت شدن ویندوز در وسط راه متوقف می‌شود، مشکل ممکن است سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری باشد. اگر نرم‌افزاری باشد، شاید با استفاده از Startup Repair بتوانید آن را درست کنید. اگر از طریق منوی بوت نمی‌توانید این کار را بکنید، یک دیسک ریکاوری یا نصب ویندوز داخل دستگاه قرار دهید و از آن جا از ابزار Startup Repair استفاده نمایید. اگر این روش هم کارساز نشد، بهتر است ویندوز را مجدداً نصب کنید، یا اگر ویندوز ۸ یا ۱۰ دارید آن را Refresh یا Reset نمایید.

 

اگر در حین تلاش برای ترمیم سیستم یا نصب مجدد ویندوز با خطا مواجه شدید، یا این که توانستید دوباره ویندوز را نصب کنید اما باز هم با همین خطا روبرو گشتید، مشکل شما احتمالاً سخت‌افزاری است.

 

اگر ویندوز بالا می‌آید اما با صفحه‌ی آبی یا فریز مواجه می‌شود

وقتی ویندوز بوت نمی‌شود چه کار کنیم؟

 

اگر هر بار که سیستم بالا می‌آید ویندوز کرش می‌کند یا با صفحه‌ی آبی مواجه می‌شوید، احتمالاً به یک مشکل سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری برخورد کردید. برای نمونه، بدافزارها یا درایورهای باگ‌دار می‌توانند در مرحله‌ی بوت اجرا شده و باعث کرش کردن سیستم شوند. همچنین امکان دارد که یکی از سخت‌افزارهای شما ایراد پیدا کرده باشد.

 

برای آزمایش کردن این وضعیت کامپیوتر ویندوزی خود را در محیط Safe Mode بوت کنید. در محیط Sade Mode ویندوز درایورهای معمول سخت‌افزارها یا سایر نرم‌افزارهایی را که به طور خودکار در هنگام راه‌اندازی سیستم اجرا می‌شوند لود نمی‌کند. اگر کامپیوتر در محیط Safe Mode پایدار عمل می‌کند، درایورهای سخت‌افزاری جدیدی که نصب کردید را حذف نمایید، یا از قابلیت System Restore استفاده کنید یا کامپیوتر را به دنبال بدافزار اسکن نمایید. اگر خوش شانس باشید، یکی از این گام‌ها مشکل نرم‌افزاری شما را حل می‌کند و به شما اجازه می‌دهد تا وارد محیط طبیعی ویندوز شوید.

 

اگر مشکل برطرف نشد، نصب مجدد ویندوز یا اجرای عملیات Refresh یا Reset را امتحان کنید. با این کار کامپیوتر شما به وضعیت پاکیزه‌ی قبلی خود یعنی حالت پیشفرض کارخانه بر می‌گردد. اگر باز هم با کرش‌های مکرر مواجه هستید، مشکل شما به احتمال زیاد سخت‌افزاری است.

 

وقتی ویندوز بوت نمی‌شود چگونه فایل‌هایمان را به دست بیاوریم؟

 

 

وقتی ویندوز بوت نمی‌شود چه کار کنیم؟

اگر فایل مهمی روی کامپیوتر دارید که با نصب مجدد ویندوز نمی‌خواهید آن را از دست بدهید، با استفاده از یک دیسک نصاب ویندوز یا لینوکس زنده می‌توانید این فایل را به دست آورید. این نرم‌افزارها به راحتی از روی CD، DVD یا USB اجرا می‌شوند و به کمک آن‌ها می‌توانید فایل‌های مورد نظر خود را روی یک رسانه‌ی جانبی مثل USB فلش یا هارد اکسترنال کپی کنید.

 

اگر نمی‌توانید سیستم را از روی دیسک نصاب ویندوز یا لینوکس زنده بالا بیاورید، به بخش تنظیمات BIOS یا UEFI بروید و ترتیب بوت را عوض کنید.

 

اگر این روش هم کار نکرد – یا اگر دستگاه بوت می‌شود اما کامپیوترتان باز هم فریز می‌شود یا به هاردتان دسترسی ندارید – مشکل احتمالاً سخت‌افزاری است. برای بازیابی اطلاعات می‌توانید هارد را از کامپیوتر جدا کرده و با وصل کردن آن به یک کامپیوتر دیگر اطلاعات آن را بازیابی نمایید.

 

با انجام کارهایی که در بالا گفته شد می‌توانید بسیاری از مشکلی مربوط به بوت ویندوز را حل کنید – حداقل آن‌هایی که قابل حل شدن هستند – مگر این که هارد کامپیوتر یا یکی از قطعات سخت‌افزاری آن خراب شده باشد.

در این باره دیدگاه ها و تجربیات ارزشمند خود را با گویا آی تی در میان بگذارید و این مطلب  را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *