برای خرید مودم ۴G کدام برند بهتر است ؟

برای خرید مودم ۴G کدام برند بهتر است ؟
  • 1396/3/27
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

مودم همراه ۴G با برندهای متنوع در بازار ایران موجود است اما حقیقتا کدام برند بهتر و سریع‌تر عمل می کند؟ آیا بین مودم‌های ۴G تفاوتی وجود دارد و امکان دارد با یک سیم‌کارت ۴G و در یک موقعیت مکانی، سرعت متفاوتی را داشته باشیم؟ در این مقاله عملکرد ۵ مودم مختلف را با هم مقایسه می‌کنیم تا جواب این پرسش تا حدی روشن شود. در نظر بگیرید که مودم‌های یک برند هم با هم یکسان نیستند و نمی‌توان گفت که همیشه یکی از برندها برتر است و به مدل محصول توجه نکرد.

گویا آی تی – مودم همراه ۴G با برندهای متنوع در بازار ایران موجود است اما حقیقتا کدام برند بهتر و سریع‌تر عمل می کند؟ آیا بین مودم‌های ۴G تفاوتی وجود دارد و امکان دارد با یک سیم‌کارت ۴G و در یک موقعیت مکانی، سرعت متفاوتی را داشته باشیم؟ در این مقاله عملکرد ۵ مودم مختلف را با هم مقایسه می‌کنیم تا جواب این پرسش تا حدی روشن شود. در نظر بگیرید که مودم‌های یک برند هم با هم یکسان نیستند و نمی‌توان گفت که همیشه یکی از برندها برتر است و به مدل محصول توجه نکرد.

آشنایی با ۴G+ و مودم‌های LTE با کلاس‌های سرعتی بالاتر
فناوری جدیدی به اسم ۴G+ معرفی شده که سرعت بیشتری دارد و حد واسط بین اینترنت نسل چهارم و پنجم می باشد. نشان پلاس به این معنی است که سرعت این ارتباط بیشتر از سرعت پروتکل ۴G یا همان LTE می باشد. بنابراین امکان دارد مودم ۴G صرفاً ۴G باشد و یا حتی امکان دارد از ارتباط سریع‌تر ۴G+ هم پشتیبانی نماید.
اما چطور است که سرعت‌های متفاوتی در مودم‌های ۴G مشاهده می کنیم و همیشه در معرفی گوشی‌ها از مودمی با کلاس ۴، ۶ و … صحبت به میان می‌آید؟
ارتباط نسل چهارم با باندهای فرکانسی متنوع صورت می‌گیرد. هر ۵ مگاهرتز یک باند فرکانسی می باشد که حداکثر سرعت ارتباط با چنین فرکانسی، معادل ۳۷٫۵ مگابیت بر ثانیه است. هنگامی از کلاس سخن به میان می‌آید، حداکثر سرعت دانلود مدنظر است. به این ترتیب کلاس ۴ با وجود ۴ باند ۵ مگاهرتزی، ۴ برابر ۳۷٫۵ مگابیت بر ثانیه سرعت دارد. به این ترتیب مودم‌های LTE با کلاس‌های بالاتر، سریع‌تر عمل می‌کنند.

هدف از مودم ۴G+ این است که سرعت مودم بیش از ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه باشد. چنین مودمی برای رسیدن به سرعت بالاتر، محدود به فقط یک باند فرکانسی اضافه تر نیست بلکه قادر است از چند باند فرکانسی متنوع استفاده کند. بنابراین مودم‌های سریع‌تر ۴G+ کاملاً از نظر فناوری متفاوت هستند.

‌شرایط آزمایش و بررسی سرعت مودم‌ها‌‌
۵ برند در این قیاس مودم ها بررسی می شوند و مودم‌ها در یک شرایط و همگی در کنار گوشی گلکسی اس۷ اج سامسونگ آزمایش شده‌اند. در مکانی دیگر شاید بعضی مدل‌ها کمی سریع‌تر شوند و بعضی دیگر کمی کندتر اما شرایطی برگزیده شده که آنتن‌دهی و سرعت شبکه آن عالی باشد و در نتیجه سرعت اینترنت سیم‌کارت تنها به مودم وابستگی پیدا کند.
مودم‌ها شامل موارد زیر هستند:

مودم TP-Link M7350
مودم TP-Link M7350 یکی از محصولات پرطرفدار تی‌پی-لینک می باشد که در شاخه‌ی ۴G دسته بندی می شود. بنابراین از آن انتظار نداشته باشید که سرعتی بیش از مودم‌های کلاس ۶ داشته باشد. از جمله نکات طراحی این محصول نمایشگر کوچک، باتری جداشدنی و محل قرارگیری میکرواس‌دی که زیر باتری قرار می گیرد را، می توان برشمرد.

Zyxel WAH7706
مودم Zyxel WAH7706 در گروه ۴G+ها قرار می‌گیرد اما عملکرد آن مانند محصولات ۴G است! گویا زایکسل چندان کوشش نکرده است که سرعت این مدل عالی باشد ولیکن قیمت آن به صورت رقابتی می باشد و یک قابلیت ویژه دارد: وای-فای دو باند فرکانسی دارد و هم‌زمان با یک گوشی یا تبلت می‌توان از راه هر دو باند به مودم وصل شد!

Netgear AirCard AC790S
مودم Netgear AirCard AC790S هم دو باند فرکانسی وای-فای را پشتیبانی می‌کند و ۴G+ است. نمایشگر رنگی ۲٫۴ اینچی نیز از جذابیت های آن است که البته از نوع لمسی است و می‌توان کلیه تنظیمات مودم را با استفاده از آن انجام داد.

Huawei E5786
این مودم با نمایشگر ۱٫۴ اینچی و پشیبانی از وای-فای ۸۰۲٫۱۱ac جالب‌تر به نظر می‌رسد و البته در کلاس ۶ قرار می‌گیرد و همچنین سرعت دانلود آن حداکثر ۲۲۵ مگابیت بر ثانیه است. باتری آن جداشدنی نیست و برای قرار دادن میکرواس‌دی، می‌توان از اسلات کنار بدنه استفاده کرد.

D-Link DWR-932
این مودم در کلاس ۴ قرار می‌گیرد و در هنگام دانلود دیتا سرعت حداکثری آن، ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه می باشد. وای-فای آن نیز به ۸۰۲٫۱۱n با باند فرکانسی ۲٫۴ گیگاهرتز محدود می‌شود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *