نقد و بررسی مینی پی‏‌سی Remix Mini؛ کوچک و کارآمد!

نقد و بررسی مینی پی‏‌سی Remix Mini؛ کوچک و کارآمد!
  • 1396/3/28
  • مقدم
  • 3

تا مدت‏ها پیش، تجربه سیستم‌عامل‌های دسکتاپ بر روی کیس‌های بزرگ یا لپ‌تاپ‌‏های کوچک و سبک امکان‌پذیر بود اما با ظهور مینی پی‌سی (Mini PC)، دریچه‎ای تازه به سوی کاربران گشوده شد تا لذت استفاده از سیستم‎عامل‌های دسکتاپ را با خرید یک محصول بسیار کوچک (در حد و اندازه‎های مودم) تجربه نمایند. با گسترش مینی‌ پی‎سی‌ها و استقبال کاربران از آن‎، نمونه‎های متنوع‎تری وارد بازار شد که از جمله آن‏ها می‎توان به مینی‌ پی‌سی‌های گیمینگ اشاره کرد که ابعادی برابر با کنسول‌های بازی دارند و قدرت آن، رایانه‎های شخصی را گیمینگ عظیم‌الجثه را به چالش می‎کشد و این اواخر نیز، مینی کامپیوترهای اندرویدی وارد بازار شده است. در ادامه، نگاهی به اولین مینی‎ پی‌سی اندرویدی بازار یعنی Remix Mini خواهیم داشت. برای جزئیات بیشتر در ادامه مطلب با وب‎سایت گویا آی‎تی همراه باشید.

Remix Mini با نسخه شخصی‌سازی شده سیستم‎عامل اندروید یعنی Remix OS همراه شده است (در واقع، رابط‌کاربری سیستم‎عامل اندروید در مانیتورهای بزرگ بهینه شده است و با تغییراتی اندک، اجرای تمامی برنامه‎ها بر روی مانیتور یا سینمای خانگی امکان‏‌پذیر خواهد بود) و تجربه استفاده از آن، مانند کار با رایانه‎های مبتنی بر سیستم‎عامل ویندوز لذت‎بخش خواهد بود.

Remix Mini توسط شرکت Jide توسعه یافته است و پیش از اینکه این محصول به صورت انبوه وارد بازار شود، شرکت سازنده با ارائه در آن Kickstarter توانست مبلغ لازم را برای تولید این مینی پی‌سی اندرویدی جمع‌آوری نماید. طراحی Remix Mini بسیار ساده است و همان‌طور که گفته شد، ابعاد آن در حد و اندازه مودم‌های ADSL است؛ به‌طوریکه حمل آن بسیار ساده بود و می‌توان با قرار دادن آن در کیف خود، این مینی‎ پی‌سی را به راحتی حمل نمایید. ابعاد Remix Mini برابر است با ۴٫۹ در ۳٫۵ در ۱٫۰ اینچ و وزن آن نیز به ۴۱۰ گرم می‏رسد.

Remix Mini

Remix Mini از دکمه پاور استفاده نمی‎کند و این موضوع به حفظ سادگی طراحی آن کمک نموده است. در بالای دستگاه، یک دکمه لمسی وجود دارد و با یک‎بار ضربه بر روی آن، دستگاه روشن می‎شود و ضربه مجدد، منوی پاور را فعال خواهد کرد. با توجه به قیمت پایین این مینی پی‌سی (Remix Mini با پرداخت ۳۸۰ هزار تومان در داخل کشورمان قابل خریداری است)، نباید انتظار مشخصات سخت‎افزاری قدرت‎مندی را از Remix Mini داشته باشید و اجرای برنامه‎های معمول مانند یوتیوب، آفیس و کروم تنها کاری است که می‌توانید با این مینی‎ پی‌‎سی انجام دهید. البته بازی‎های معمول و نه چندان گرافیکی بر روی Remix Mini بدون مشکل اجرا می‎شود.

Remix Mini به پردازنده چهار هسته‎ای مجهز شده است و چهار هسته پردازشی با فرکانس ۱٫۲ گیگاهرتز به آن قدرت می‎دهد و تنها دو گیگابایت حافظه رم نیز برای آن درنظر گرفته شده است. ۱۶ گیگابایت حافظه حافظه داخلی، نیز مینی پی‌سی Remix Mini را به انتخابی نه‎چندان ضعیف مبدل می‎سازد. البته امکان ارتقای فضای ذخیره‎سازی با استفاده از یک حافظه میکرو SD وجود دارد. حافظه داخلی از نوع eMMC بوده و با استفاده از حافظه میکرو SD، می‎توانید فضای ذخیره‌سازی را حداکثر تا ۱۲۸ گیگابایت افزایش دهید.

پردازشگر گرافیکی Mali 400 MP2 نیز، پردازش محتوای گرافیکی را برعهده دارد و با توجه به مشخصاتی که از آن سراغ داریم؛ اجرای بازی‏‌های گرافیکی به امری محال برای Remix Mini مبدل خواهد شد.

Remix Mini

بر روی این مینی‏ پی‌سی، درگاه Ethernet قرار دارد و خروجی HDMI به همراه جک هدفون، از دیگر درگاه‎های ارتباطی خواهد بود که برای Remix Mini درنظر گرفته شده است. این مینی‏ پی‎سی تنها به دو درگاه یواس‎بی ۲٫۰ مجهز شده است و هیچ درگاه یواس‎بی ۳٫۰ بر روی بدنه آن وجود ندارد؛ به همین جهت، امکان انتقال اطلاعات بر روی حافظه‌های اکسترنال با سرعت بالا وجود ندارد اما با توجه به ماهیت کلی Remix Mini به عنوان یک مینی پی‌سی ارزان‌قیمت، به شرکت سازنده بابت عدم تجهیز این دستگاه به درگاه یواس‏‌بی ۳٫۰ نباید خرده گرفت.

مینی‌ پی‌سی Remix Mini از اتصال وای‌فای پشتیبانی می‏کند و بلوتوث ۴٫۰، از دیگر قابلیت‌هایی است که این رایانه همراه کوچک با خود یدک می‎کشد. کمبود تعداد پورت‌های یواس‌بی ۲٫۰، چندان آزاردهنده نخواهد بود زیرا با استفاده از یک هاب، می‌توانید به تعداد پورت بیشتری دسترسی داشته باشد؛ البته به هیچ عنوان به یواس‌بی ۳٫۰ دسترسی نخواهید داشت!

درون جعبه Remix Mini، کابل HMDI قرار دارد و آداپتور برق شهری، استفاده از آن‎را امکان‎پذیر خواهد نمود. برای محدود کردن خروجی صدا مینی‎ پی‎سی Remix Mini، می‌توان از یک هدفون با جک ۳٫۵ میلی‎متری استفاده کرد یا حتی می‎توانید خروجی صدا را به بلندگوهای استریو انتقال دهید؛ در این زمینه، هیچ محدودیتی وجود نخواهد داشت.

همان‏طور که بالاتر گفته شد، مینی پی‌سی Remix Mini به پردازنده چهار هسته‌ای Cortex A53 مجهز شده است (این هسته‎های پردازشی عملکرد تقریباً ضعیفی دارند) و به همین جهت، تنها اجازه خواهید داشت تا از برنامه‌هایی نظیر آفیس، کروم یا یوتیوب بر روی مینی پی‌سی خود استفاده نمایید و در اجرای بازی‌های گرافیکی عرضه شده برای سیستم‎عامل اندروید، Remix Mini رفیق نیمه راه می‎شود!

هنگام اجرای مجموعه آفیس بر روی Remix Mini، برنامه‎هایی نظیر ورد یا اکسل به فرم نسخه دسکتاپ خود بر روی رایانه‎های ویندوزی قابل استفاده خواهد بود. البته برخی گزینه‎ها در نسخه اندرویدی مجموعه آفیس وجود ندارد که در نسخه‎های دسکتاپ این مجموعه ارائه می‎شود؛ اگر استفاده شما از مجموعه آفیس به تایپ و … محدود باشد، نبود این قابلیت‎ها چندان جلب توجه نخواهد کرد.

Remix Mini

هم‌‏چنین، میان‎برهای موجود بر روی صفحه‎کلید برای تعویض زبان و … پاسخ‎گو نیست و این، یکی دیگر از موارد آزاردهنده‎ای است که در Remix Mini وجود دارد؛ به عبارت بهتر، باید از میان‎برهای جدیدی برای تعویض زبان استفاده کنید و در Remix OS، تغییر زبان با استفاده از دکمه windows و shift صورت می‎گیرد. با این‌‏حال، برخی از میان‎برهای صفحه‌کلید نظیر Alt + Tab، Ctrl + C، Ctrl + X و … که از آن برای جابه‎جایی میان پنجره‎های در حال اجرا، کپی از یک متن و Cut نمودن آن وجود دارد، هم‎چنان در Remix OS 2.0 پشتیبانی می‎شود و این مینی‎ پی‎سی اندرویدی، نسبت به آن‎ها پاسخ‎گو است.

با این تفاسیر، احتمالاً Remix Mini را تنها یک رایانه‎ ارزان‎قیمت اندرویدی خواهید یافت که برای اجرای برنامه‎های سبک و یا جست‎وجو در اینترنت به زبان انگلیسی کاربرد خواهد داشت؛ باید گفت که دقیقاً چنین است و Remix Mini به هیچ عنوان قابل مقایسه با رایانه‎های ویندوزی یا حتی نمونه‎های مشابه با سیستم‎عامل ویندوز مایکروسافت نخواهد بود.

علاوه‏براین، برخی از برنامه‎ها از اجرا در حالت Full Screen در سیستم‎عامل Remix OS 2.0 سرباز زده و به شکل یک پنجره کوچک اجرا می‏شود. به همین جهت، استفاده از آن‎ها شما را به دلیل ابعاد کوچک‎شان، به زحمت می‌اندازد. با این وجود، برنامه‎هایی مانند کروم یا یوتیوب در حالت Full Screen اجرا می‌شود و در هنگام اجرای مرورگر نیز، امکان جابه‎جایی تب‎های باز وجود دارد و قابلیت‎های آن با نسخه ویندوزی کروم، چندان متفاوت نیست.

کاربران در صورت تمایل، می‌توانند اندازه پنچره‏های در حال اجرا را تغییر دهند؛ برنامه‌ها را Minimize نمایند و در صورتی‎که برنامه مدنظرتان پشتیبانی نماید، حتی می‎توانید آن‎را به صورت فول اسکرین (Full Screen یا تمام صفحه) اجرا کنید؛ این قابلیت برای پخش فیلم در گوگل کروم یا مشاهده ویدیوهای برنامه یوتیوب کاربرد خواهد داشت. اجرای ویدیو با رزولوشن ۴K بر روی Remix Mini وجود دارد اما از آنجایی‎که این مینی پی‌سی حداکثر از رزولوشن Full HD با ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل پشتیبانی می‎کند، این ویژگی چندان به چشم نمی‌آید.

Remix Mini

در پایین صفحه‌ اصلی Remix OS 2.0، تسک‌بار قرار دارد و چینش المان‎های آن، مانند سیستم‎عامل ویندوز ۱۰ مایکروسافت است. تعدادی دکمه در گوشه سمت چپ وجود دارد و برای دسترسی به اپ دراور، باید با ماوس، لوگوی موجود در گوشه سمت چپ را انتخاب کنید. با انتخاب این لوگو، لیست برنامه‏‎ها به صورت عمودی قابل پیمایش است و می‎توانید برنامه مدنظر خود را با کلیک نمودن بر روی آیکون مربوط به آن، اجرا کنید.

سیستم‎عامل Remix OS 2.0 بر مبنای اندروید لالی‌پاپ ۵٫۱ توسعه یافته است و متاسفانه، هیچ آپدیت جدیدی برای Remix Mini از اردیبهشت‏ ماه ۱۳۹۵ منتشر نشده.  با این وجود، در Remix OS قابلیتی مانند برنامه ویندوز اینسایدر سیستم‌‏عامل ویندوز ۱۰ وجود دارد که کاربران با عضویت در آن، می‎توانند نسخه‌‏های آزمایشی جدید را تجربه نمایند.

در بازه قیمتی کم‌تر از ۵۰۰ هزار تومان، مینی پی‌سی‎های چندانی وجود ندارد؛ حداقل در بازار ایران، این‎طور است. با این وجود، Remix Mini با سیستم‏‌عامل اندروید یکی از بهترین انتخاب‎هایی خواهد بود که می‎توان برای تجربه این پلت‌فرم بر روی نمایشگرهای بزرگ داشت. تجربه استفاده از برخی برنامه‏‌ها مانند گوگل کروم، مانند نسخه دسکتاپ آن‎ها برای سیستم‎عامل ویندوز است و می‏توانید بین پنجره‎ها به سادگی جابه‎جا شده یا موقعیت آن‎ها را تغییر دهید. اجرای برنامه یوتیوب و یا پخش‌کننده‎های دیگر به منظور مشاهده فیلم با استفاده از Remix Mini لذت‏بخش خواهد بود و البته نباید از ابعاد بسیار کوچک این مینی پی‎سی صرف‌‏نظر نمود.

هرچند، این Remix Mini و از همه مهم‏تر، پلت‎فرم آن یعنی Remix OS 2.0 بدون عیب نیست؛ یکی از مشکلات آن، عدم پشتیبانی برخی از برنامه‎ها از حالت Full Screen است و به همین جهت، تعدادی از اپلیکیشن‎ها به صورت پنجره‌ه‏ای کوچک اجرا می‎شود.

Remix Mini حافظه داخلی محدودی دارد و این موضوع در ذخیره محتوای مدنظرتان، مشکل‌ساز خواهد شد؛ هرچند، می‎توانید با اتصال یک هاب به این مینی پی‎سی، از هارد اکسترنال برای ذخیره‎سازی محتوای بیشتر کمک بگیرید یا در صورتی‎که به دنبال نصب یک برنامه حجیم اندرویدی هستید، افزایش فضای ذخیره‌‏سازی با استفاده از حافظه میکرو SD مناسب‌ترین راه خواهد بود.

در صورتی‎که مایل به خرید مینی پی‏‌سی Remix Mini هستید، می‏‌توانید با پرداخت ۳۷۹ هزار تومان آن‎را خریداری نمایید. این رایانه قابل‏‌حمل و کوچک، توسط وب‌سایت www.digikala.comبه فروش می‌‏رسد و در صورت خرید آن نیز، مینی پی‏سی Remix Mini تا یک سال گارانتی خواهد داشت.

لیست مشخصات‏‌فنی مینی‏ پی‏‌سی Remix Mini در ادامه آمده است:

نام Jide Remix Mini
قیمت ۳۸۰ هزار تومان
گارانتی دارد
پردازنده Allwinner با چهار هسته Cortex A53 با فرکانس ۱٫۲ گیگاهرتز
سیستم‌‏عامل Remix OS 2.0 (نسخه شخصی‌سازی شده سیستم‎عامل اندروید لالی‌پاپ ۵٫۱)
پشتیبانی نرم‎افزاری به پایان رسیده است
حافظه رم دو گیگابایت DDR3
حافظه داخلی ۱۶ گیگابایت
خروجی HDMI دارد؛ حداکثر رزولوشن، Full HD
درگاه USB 2.0 دارد؛ دو درگاه USB 2.0
درگاه USB 3.0 ندارد
جک هدفون دارد
پشتیبانی از حافظه SD دارد؛ حداکثر تا ۱۲۸ گیگابایت
پشتیبانی از وای‎فای دارد
Wi-Fi 802.11b/g/n
پشتیبانی از بلوتوث دارد

بلوتوث ۴٫۰

منبع: گویا آی‏‌تی

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 3 دیدگاه
  1. من مدتی است که یکی خریدم و دارم استفاده میکنم. قابلیت های بسیار جذابی دارد و تجربه خوشایند کار کردن با تعداد بسیار زیاد نرم‌افزار های آندرویدی در فضای آشنای ویندوزی را به آدم میده. کاربرد های کامپیوتری، ساپورت کردن انواع دسته های بازی اندرویدی، پوشش آفیس ویندوزی و به صرفه بودن آن برای من جالب بود. توصیه میکنم یکی برای توی خونه داشته باشید و با اتصال به تلویزیون منزل، همیشه یک سیستم آماده به کار داشته باشید.

  2. من مدتی است که یکی خریدم و دارم استفاده میکنم. قابلیت های بسیار جذابی دارد و تجربه خوشایند کار کردن با تعداد بسیار زیاد نرم‌افزار های آندرویدی در فضای آشنای ویندوزی را به آدم میده. کاربرد های کامپیوتری، ساپورت کردن انواع دسته های بازی اندرویدی، پوشش آفیس ویندوزی و به صرفه بودن آن برای من جالب بود. توصیه میکنم یکی برای توی خونه داشته باشید و با اتصال به تلویزیون منزل، همیشه یک سیستم آماده به کار داشته باشید.

  3. به عنوان یک دانشجو از دستگاه راضی هستم چرا که در ضمن اینکه سبک و ارزان هست مشکل پرزنت کردن و همچنین کارهایی مثل چک میل، نوشتن مقاله و سرچ کردن رو رفع میکنه و با اندازه مناسبی که داره میشه هرجا که لازم هست حمل کرد و ازش استفاده کرد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *