وقتی کامپیوتر یا موبایل به شبکه‌های Wi-Fi عمومی وصل نمی‌شود چه کار کنیم؟

وقتی کامپیوتر یا موبایل به شبکه‌های Wi-Fi عمومی وصل نمی‌شود چه کار کنیم؟
  • 1396/3/30
  • زهرا معبودی
  • 0

شبکه های وای فای به طور اختصاصی و البته عمومی در دسترس کاربران قرار می گیرد. بیشتر اوقات می توانید این شبکه های عمومی را در مکان های عمومی نظیر کتابخانه ها و فروشگاه ها مشاهده کنید. اما همینکه، بدانید یک شبکه رایگان عمومی در اختیارتان قرار دارد، بدین معنی نیست که تا روی دکمه اتصال کلیک کردید، می توانید به نت وصل شوید. از آن جا که وصل شدن به این شبکه ها کمی تا حدودی، باید قانونی صورت بگیرد، از شما در بدو اتصال، در خواست قبول مجوزی می شود. بدین ترتیب، بسیاری از مرورگرهای جدید که روی امنیت بسیار قوی کار کرده اند این مجوز ها را مانعی در تایید امنیت صد  در صدی می دانند و از اتصال شما را منع می کنند. این است که گاهی هنگام اتصال با چنین پیامی روبرو می شوید:

 

اکثر شبکه‌های عمومی از چیزی موسوم به Captive Portal استفاده می‌کنند. Captive Portal همان صفحه‌ی مجوز دهی‌ای است که در آن با شروط مکان مورد نظر موافقت کرده و برای دسترسی به Wi-Fi رایگان روی Connect کلیک می‌کنید. مشکل این جاست که بسیاری از مرورگرهای مدرن به خاطر پروتکل‌های امنیتی جدید با این پرتال‌ها مشکل دارند.

 

به زبان ساده، دلیلش این است که به جای این که از HTTPS فقط برای انتقال داده‌های خصوصی استفاده شود، از آن در همه‌ی وبسایت‌ها می‌شود. پروتکلی به نام HSTS مرورگرها را مجبور می‌کند که در همه‌ی سایت‌ها از HTTPS استفاده کنند، حتی آن سایت‌هایی که فقط متکی بر HTTP هستند.

 

 

پس زمانی که به وای-فای‌های عمومی وصل می‌شوید، درخواست دسترسی شما متوقف شده و به کپتیو پرتال هدایت می‌شوید. اکثر مواقع این روش به خوبی کار می‌کند. اما گاهی اوقات این انتقال مسیر توسط مرورگر مسدود می‌شود چون قبل از این که درخواست به سرور برسد مرورگر تلاش می‌کند تا آن را به صورت HTTPS در آورد. به طور خلاصه، مرورگر این درخواست را به صورت بالقوه خطرناک تلقی می‌کند و بدون تعامل با کاربر آن را مسدود می‌سازد.

 

راه حل مشکل این است که با استفاده از سایتی که از پروتکل‌های امنیتی استفاده نمی‌کند یک تغییر مسیر اجباری صورت پذیرد؛ درست مشابه روشی که در روزهای تاریک اینترنت از آن استفاده می‌شد. یک کانکشن خالص، رمزگذاری نشده و غیر ایمن که به سادگی فقط اجازه‌ی تغییر مسیر را می‌ٔدهد.

 

 

این اتفاق آن قدر شایع است که سایتی برای آن طراحی شده: Never SSL. پس اگر به یک وای-فای عمومی وصل شدید اما قادر به مشاهده‌ی صفحه‌ی کپتیو پرتال آن نبودید، کافی است یک پنجره‌ی مرورگر باز کرده و آدرس زیر را تایپ کنید:

 

neverssl.com

 

با این کار به طور خودکار به کپتیو پرتال مربوطه منتقل می‌شوید و با پذیرش شروط شبکه می‌توانید به آن وصل شوید.

 

 

شاید یک روز به جایی برسیم که کپتیو پرتال‌ها هم بتوانند با HTTPS و HSTS کار کنند، اما تا آن روز فعلاً از این طریق می‌توانیم کارمان را راه بیاندازیم. در این باره دیدگاه ها و تجربیات خود را با گویا آی تی در میان بگذارید و به ما بگویید در صورت بروز چنین خطاهایی یا در معرض چنین شرایطی قرار گرفتن شما چه فکری به سرتان زده که توانسته مشکل تان را برای اتصال به وای فای در حالت عمومی، و حتی رایگان حل کنید. همچنین این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید تا به دست کاربران دنیای مجازی برسد و بتوانند کاربری خود را ارتقا دهند.

 

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *