نقد و بررسی تخصصی لپ تاپ ۱۵ اینچی ایسوس مدل K550VX_B

نقد و بررسی تخصصی لپ تاپ ۱۵ اینچی ایسوس مدل K550VX_B
  • 1396/3/30
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

کمپانی ایسوس همواره به عنوان یکی از سردمداران بزرگ بازار لپتاپ در جهان مطرح بوده است و محصولات آن تنوع زیادی داشته اند؛ در ادامه به بررسی یکی از لپتاپ های قدتمند این شرکت با مدل K550VX_B می پردازیم. با گویا آی تی همراه باشید.

گویا آی تی – کمپانی ایسوس همواره به عنوان یکی از سردمداران بزرگ بازار لپتاپ در جهان مطرح بوده است و محصولات آن تنوع زیادی داشته اند؛ در ادامه به بررسی یکی از لپتاپ های قدتمند این شرکت با مدل K550VX_B می پردازیم. با گویا آی تی همراه باشید.

طراحی و ساخت
در نگاه اول رنگ این لب تاپ توجه همگان رو جلب می کند. رنگ قرمز و مشکی معمولا در لپ تاپ های مخصوص بازی استفاده می شد و تاکنون شرکت ایسوس لپ تاپ های سری K را با این ترکیب رنگی عرضه نکرده بود. از اینجا می شود فهمید هدف ایسوس از این ترکیب رنگ عرضه یک لپ تاپ خوش قیمت برای علاقمندان به گیم ها و بازی های کامپیوتری بوده است‌. رنگ خاصی که جلب توجه می کند در تمام نقاط مشکی همراه با رگه های قرمز است. طبق معمول قسمت های داخلی لب تاپ و کیبورد مات و قسمت های پشتی و یا قاب آن براق است. درخشان و براق بودن قاب پشتی جلوه ای زیبا به این لپ تاپ داده است اما همیشه قسمت های مات لپ تاپ ها راضی کننده تر هستند زیرا تمیز نگه داشتن قسمت های براق لپ تاپ به خصوص لبه های آن که در هنگام باز و بسته شدن دستگاه با انگشت افراد برخورد دارد، کار بسیار دشواری است . لپ تاپ هایی را که قابی براق دارند هیچ گاه نمی توان بدون لکه اثر انگشت یافت. به همین دلیل دارندگان این گونه لپ تاپ ها اگر به تمیز دیده شدن آن حساس هستند همیشه باید یک دستمال در کیف لپ تاپشان داشته باشند. لوگوی مخصوص ایسوس هم مثل همیشه وسط لپ تاپ قرار دارد ولی حالت برجسته ندارد و روی آن را نیز یک لایه براق پوشانده و سطح قاب لپ تاپ به طور کامل مسطح است.

قسمت های داخلی حالت مات و رضایت بخشی دارد و نگرانی ماندن اثر انگشت در این بخش ها وجود ندارد. مواد پلاستیک به کار رفته در این قسمت به نظر مقاوم می رسد حتی بخش های میانی کیبورد نیز با فشار دچار خمیدگی نمی شود. این مقاومت در قسمت میانی قاب پشتی نیز دیده می شود. در مجموع در این لپ تاپ از سری k شرکت ایسوس ضعیف ترین بخش طراحی آن را می توان به قاب پشتی آن نسبت داد. ضخامت دستگاه در لبه پشتی دستگاه ۳۱.۵ میلی متر بوده اما لبه جلویی نازک تر بوده و ۲۵ میلی متر ضخامت دارد. این مقادیر ضخامت نشان می دهد این لپ تاپ از جمله محصولات استاندارد و معمولی در بین لپ تاپ های ۱۵.۶ اینچی می باشد و فرد در هنگام جا به جایی آن چندان مشکل نخواهد داشت. اما شاید این ضخامت چندان هم مزیت برای این لپ تاپ محسوب نشود . زیرا همان طور که گفته شد این لپ تاپ برای بازی های رایانه ای طراحی شده است در حالی که ضخامت لپ تاپ های مخصوص بازی های رایانه ای به دلیل حضور خنک کننده های قوی بالا بوده و پایین بودن ضخامت این دستگاه نشان از عدم از حضور این خنک کننده ها دارد و مشخصا از خنک کننده های معمولی بهره گرفته است؛ که ممکن است در هنگام بارگذاری های سنگین با مشکل افزایش دمای دستگاه مواجه شود.

وزن این دستگاه در نوع خود سبک است و همراه باتری کمتر ۲.۳ کیلوگرم می باشد دلیل این موضوع استفاده از پلاستیک برای بخش های بدنه دستگاه است در حالی که اکثر لپ تاپ های مخصوص بازی دارای وزن بالا و بدنه فلزی هستند. البته وزن این دستگاه توسط شرکت سازنده آن ۲‌.۴۵ گزارش شده است. با اینکه این دستگاها از لپ تاپ های مخصوص بازی خیلی سبک تر است اما باز هم در رنج دستگاه های سبک نیست. قسمت کیبورد و قاب نمایشگر از طریق دو لولا به هم متصل هستند و این اتصال باعث شده است تا کاربر صفحه نمایش را در زوایای مختلف تنظیم کند‌. این لولا ها صفحه نمایش را تا حداکثر ۱۵۰ درجه باز می کنند. این نکته قابل ذکر است که باز کردن در لپ تاپ با یک دست کار سختی به نظر می رسد و حتما به دو دست نیاز هست. در قسمت زیرین دستگاه دریچه ای برای دسترسی آسان تر به سخت افزارهای قابل ارتقا وجود دارد و حتی برای تعویض قطعات رم نیاز به باز کردن کل لبه زیرین لپ تاپ نیس.
ایسوس در ساخت و طراحی صفحه نمایش این لپ تاپ به طور مبهمی دو پهلو عمل کرده است. به طوری که وضوح تصاویر به صورت فول اچ دی و با استاندارد ۱۰۸۰×۱۹۲۰ و مجهز به روکش مات، همپای لپ تاپ های مخصوص بازی و گران قیمت است که این ویژگی های برا استفاده مستمر و نگاه طولانی به صفحه نمایش فوق العاده مناسب می باشد. اما ایسوس در بخش دیگر قیمت را بر کیفیت ترجیح داده و برای کاهش قیمت تمام شده ترجیح داده تا صفحه نمایش را با تکنولوژی پنل TN بسازد این در حالی است که اکثر لپ تاپ های مخصوص بازی صفحه نمایشی مجهز به تکنولوژی پنلIPS هستند. در کل صفحه نمایش کیفیت خوبی دارد و ترکیب این دو ویژگی محصول قابل قبولی است. اما زاویه دید به خصوص در حالت عمودی کم است و رنگ تصاویر درخشندگی و شفافیت لازم را ندارد و به اصطلاح رنگ ها زنده نیستند. یک وب کم کاملا معمولی تیز در جای همیشگی لپ تاپ جا داده شده است که فقط برای برقراری ارتباط های آنلاین و چت مناسب است و نمی توان از آن برای گرفتن فیلم و عکس استفاده کرد.

معمولا لپ تاپ های مخصوص بازی از بلند گوهای بسیار پیشرفته استفاده می کنند تا صداها دارای تفیکیک و کیفیت بالا باشد، با اینکه ایسوس در سری Gخود از این نوع بلند گو ها استفاده کرده است و آن را از شرکت معتبر و بزرگی نیز تهیه می کرد، اما در این لپ تاپ به یک بلند گوی معمولی از نوع سونیک مستر بسنده کرده است. البته همبن بلند گو ها هم برای پخش صدا در یک اتاق کوچک یا برای زمانی که می خواهید به تنهایی فیلم تماشا کنید یا به موسیقی گوش دهید مناسب است. و چون تفکیک و کیفیت صدای خوبی نمی توانید از آن انتظار داشته باشید و میزان بیس صدا رضایت بخش نیست توصیه میشود در کنار این دستگاه یک هدفون با کیفیت را به کار ببندید.

بررسی پورت ها و اتصالات یو اس بی دستگاه
لبه های این دستگاه پر از انواع پورت ها است و همه نوع پورتی را پوشش می دهد. به طوری که لبه خلوت تر آن سه نوع پورت متفاوت از جمله یو اس بی و درایو نوری و محل اتصال قفل کنسینگتون را در خود جای داده است. در سمت دیگر یعنی لبه سمت چپ انواع پورت ها مشاهده می شود. پورت هایی مانند جک ۳.۵ میلی متری مخصوص هدفون و میکروفون، دو عدد یک اس بی ۳.۰ میلی متری، پورت مخصوص لن، پورت HDMI استاندارد، پورت VGA و محل اتصال شارژر دستگاه، در لبه چپ این لپ تاپ دیده می شود. جالب است با وجود تمام این درگاه های اتصال، دریچه خروجی هوای گرم دستگاه نیز در همین لبه گنجانده شده است. به همین دلیل احتمالا هنگام کار کردن با این دستگاه شما مجبور خواهید شد تمام ابزار ها و دستگاه های خود را به ناچار در قسمت چپ خود قرار دهید ، به خصوص در مورد اتصال هارد اکسترنال به دستگاه دقت بیشتری کنید چون این هارد ها معمولا از کابل کوتاهی برخوردار هستند باید مواظب باشید تا هوای گرم خارج شده از دستگاه به هارد شما آسیب نرساند. لبه جلویی دستگاه طبق معمول چند چراغ برای تعیین وضعیت دستگاه و یک اسلات کارت خوان دارد. این دستگاه پورت های نسل پیشرفته مانند Display port یا USP Type C را پشتیبانی نمی کند اما به نظر می رسد حتی بدون داشتن این پورت ها هم می شود روی آن حساب کرد و تقریبا تمام ابزار ها را به نحوی پوشش می دهد.

راجع به اتصالات بدون سیم این لپ تاپ نیز می توان گفت که کامل و ایده آل است زیرا از بلوتوث نسخه ۴ و شبکه بی سیم وای فای قدرتمند و استانداردی دارد. این در حالی است که در سیستم های قدرتمند مخصوص بازی و گیم انتظار حضور شبکه قوی و حرفه ای Killer می رود ، اما از این سیستم انتظار چنین چیپ ستی را نداریم.

بررسی کیبورد و پد مخصوص تاچ
نوع کیبورد این لپ تاپ، کیبورد جزیره ای است و تمامی کلید ها از جمله کلید های ماشین حساب را شامل می شود. ابعاد کلید های مخصوص حروف ۱.۵×۱.۵ میلی متر اما کلید های ماشین حساب ابعاد ۱×۱.۵ میلی متر دارند. بقیه کلید های بسته به کاراییشان ابعاد متفاوتی دارند. ابعاد کلید ها و نوع چینش آن ها دقیقا مشابه لپ تاپ های مخصوص بازی شرکت ایسوس مانند G550 طراحی شده است. با اینکه با فشار دادن دکمه ها و تایپ کردن حس یک لپ تاپ رده بالا منتقل نمی شود اما کار کردن و بازی کردن با آن برای کاربر آسان است و در مجموع کارایی قابل قبولی دارد. ایسوس برای اینکه این لپ تاپ را بیش از پیش یک لپ تاپ مخصوص بازی معرفی کند، رنگ حروف و اعداد هک شده روی کیبورد را قرمز انتخاب کرده است .این در حالی است که از نور پس زمینه در این کیبورد استفاده نشده است و از مهمترین نقاط ضعف این کیبورد عدم وجود نور پس زمینه می باشد. زمانی که نور زیادی به کیبورد می تابد تقریبا دیگر نمی توان این حروف را تشخیص داد و در کار کردن و تایپ طولانی مدت با این لپ تاپ ممکن است رنگ قرمزی آن شما را دچار دلزدگی کند.
تاچ پد این لپ تاپ یک نمونه یک تکه است و برای فعالیت های روزمره از حساسیت قابل قبولی برخوردار است. کلید مجزایی در این تاچ پد دیده نمی شود و یک خط کلید های کلیک راست و جپ را از هم جدا کرده است. به غیر از قسمت های بالایی این تاچ پد در تمام نقاط قابلیت کلیک و تاچ دارد. البته تمام قسمت ها قابلیت حس حرکت انگشت و لمس آن را دارند. ابعاد این تاچ پد ۱۰.۵ ×۷.۵ بوده و به همین دلیل به راحتی می توانن دستور های چند انگشتی را روی آن اجرا کرد. برای حفظ هارمونی رنگ غالب دستگاه رنگ کادر دور تاچ پد و خط وسط بین دو کلید آن نیز قرمز است.

بررسی قطعات سخت افزاری و باتری
یک قانون کلی ایجاب می کند که حتی لپ تاپ های میان رده نیز اگر بخواهند لقب لپ تاپ مخصوص بازی را یدک بکشند باید از سیستم های سخت افزاری بالایی برخوردار باشند. البته همیشه ایجاد هاهنگی بین کیفیت ، کارایی بالا و قیمت مناسب کار دشواری به نظر می رسد. بنابراین ایسوس در این لپ تاپ از پردازنده مرکزی Core i7 6700HQ از نسلSkylake اینتل استفاده کرده است که در بیشتر لپ تاپ های پیشرفته امروزی شاهد چنین پردازنده ای هستیم، پس ایسوس از این نظر در مورد این لپ تاپ سر بلند است. این پردازنده ۶ مگا بایت حافظه پنهانی یا کش و ۲.۶ گیگا هرتز فرکانس پایه دارد که به راحتی از پس پردازش های سنگین و اجرای چندین برنامه به طور هم زمان بر می آید. در کنار این پردازنده مرکزی شرکت ایسوس یک پردازنده گرافیکی با ۴ گیگا بایت حافظه اختصاصی قرار داده است، اگر چه این میزان حافظه مناسب فیلم دیدن و استفاده های روزمره است اما شاید نتوان برای بازی های روز با کیفیت گرافیکی بالا زیاد روی آن حساب کرد. چیپ گرافیکی این دستگاه ۹۵۰ M است در حالی که پردازنده گرافیکی لازم برای لپ تاپ های بازی حداقل از ۹۶۰ M شروع می شوند.تنها راه برای اجرای این نوع بازی ها در این دستگاه ایجاد تنظیمات گرافیکی با کیفیت پایین تر است. میزان رم این دستگاه ۸ گیگا بایت و از مدل DDR4 با فرکانس ۱۶۰۰ مگا هرتز است. حافظه داخلی یک نمونه یک ترابایتی با سرعت چرخش ۷۲۰۰ دور بر دقیقه است. این عدد سرعت معمولی به حساب می آید که برای خواندن و نوشتن اطلاعات به کار می رود. با این که این دستگاه در مقابل سیستم های مخصوص بازی رتبه میان رده ای را در قسمت سخت افزاری دریافت می کند اما با توجه به قیمت آن و نوع قطعات به کار رفته می توان ادعا کرد که کمتر دستگاهی را با این قطعات و قیمت می توان پیدا کرد.

باتری این دستگاه لیتیوم یونی ۴ سلولی است که ظرفیت ۴۴ وات ساعت استفاده را دارد اما بر خلاف انتطار ، کارایی چندانی ندارد. در حالی که طبق ادعا های این شرکت این دستگاه باید بتواند باتری کامل خود را تا درازای ۵ ساعت نگه دارد، اما این دستگاه در شرایط ترکیبی از وبگردی با وا فای روشن و پخش فیلم با حداکثر نور صفحه نمایش این عدد بیشتر از ۲ ساعت نخواهد بود در حالی که شارژ مجدد دستگاه ۲ ساعت کامل طول می کشد که این موضوع نیز چندان خوشایند نخواهد بود. باتری دستگاه طبق روال همیشه قابلیت جداسازی از دستگاه را دارد. به طور کلی باید پیشنهاد کرد که همیشه شارژر این دستگاه را کنار لپ تاپتان داشته باشید.

نتیجه گیری
به طور کلی این لپ تاپ به لحاظ قیمتی، مورد قابل قبولی در میان هم رده های خود است. و می توان از آن به عنوان یک محصول موفق یاد کرد. اما نمی توان به عنوان یک محصول حرفه ای مخصوص بازی روی آن حساب کرد.
از جمله نقاط قوت این لپ تاپ می توان به موارد زیر اشاره کرد؛
• پردازنده قوی
• صفحه نمایش فول اچ دی
• صفحه نمایش با روکش مات
• تاچ پد کارآمد
• پورت های متعدد و زیاد
• ضخامت و وزن مناسب
و از جمله نقاط ضعف آن موارد زیر می باشد؛
• بدنه پلاستیکی
• قاب با روکش براق و قابلیت بالا در ایجاد لکه اثر انگشت
• پنل TN در صفحه نمایش
• نداشتن شفافیت تصاویر
عدم وجود نور پس زمینه کیبورد

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *