۵ روش برای اجرای نرم‌افزارهای ویندوز بر روی مک

۵ روش برای اجرای نرم‌افزارهای ویندوز بر روی مک
  • 1396/3/31
  • زهرا معبودی
  • 0

 

اکوسیستم نرم‌افزاری مک موفقیت قابل قبولی دارد، اما بعضی از برنامه‌ها فقط از ویندوز پشتیبانی می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهید از نرم‌افزارهای تجاری یا از بازی‌های ویندوز استفاده کنید، روش‌های زیادی برای اجرای برنامه‌های ویندوز روی مک وجود دارد.

 

ماشین‌های مجازی

 

 اجرای نرم‌افزارهای ویندوز بر روی مک

 

استفاده از ماشین مجازی بهترین راه برای اجرای نرم‌افزارهای ویندوز است. این ماشین‌ها به شما اجازه می‌دهند تا ویندوز یا سایر سیستم عامل‌ها را در یک پنجره بر روی میزکار مک خود داشته باشید. در این حالت ویندوز تصور می‌کند که روی یک کامپیوتر واقعی است، در حالی که در حقیقت داخل یک نرم‌افزار درون مک شما اجرا می‌شود.

 

علاوه بر این لازم نیست حتماً از برنامه‌های ویندوزی داخل پنجره‌ی ماشین مجازی استفاده کنید، چون امروزه بسیاری از این ماشین‌ها به شما اجازه می‌دهند تا برنامه‌هایشان از پنجره‌ی ماشین مجازی خارج شده و داخل میزکار خود مک اجرا شوند. البته، در نهایت نرم‌افزارهای مذکور هنوز هم عملاً داخل ماشین مجازی در حال اجرا شدن هستند.

 

برای نصب ویندوز در داخل ماشین مجازی به لایسنس ویندوز نیاز دارید. اگر سریال نسخه‌ی رسمی را دارید، می‌توانید به صورت رایگان فایل نصب ویندوز را دانلود کرده و آن را روی ماشین مجازی خود نصب کنید.

 

محبوب‌ترین برنامه‌های ماشین مجازی برای مک Parallels و VMware Fusion هستند. هر دوی این برنامه‌ها پولی می‌باشند. البته برنامه‌ی رایگان دیگری به نام VirtualBox for Mac هم وجود دارد، اما پشتیبانی از گرافیک‌های سه بعدی و یکپارچگی آن با سیستم عامل مک به خوبی گزینه‌های قبلی نیست. Parallels و VMware Fusion هر دو نسخه‌های آزمایشی رایگان دارند تا با تست آن‌ها راحت‌تر بتوانید تصمیم بگیرید که کدام برنامه برای شما بهتر است.

 

نکته: ما معمولاً نرم‌افزارهای پولی را به کاربرانمان پیشنهاد نمی‌کنیم، اما در این مورد خاص Parallels Desktop گزینه‌ای است که خودمان هم به صورت روزانه از آن استفاده می‌کنیم و واقعاً خوب است. یکپارچگی این برنامه با macOS به طرز شگفت‌آوری عالی است و سرعت آن VirtualBox را در دم از گردونه‌ی رقابت خارج می‌کند. اگر به دنبال استفاده‌ی بلند مدت هستید، صرف هزینه برای این نرم‌افزار واقعاً ارزشش را دارد.

 

البته ماشین‌های مجازی یک مشکل بزرگ هم دارند. گرافیک‌های سه بعدی در این ماشین‌ها به اندازه‌ی کافی خوب نیست، بنابراین این روش بهترین راه برای بازی کردن نیست. بازی‌های قدیمی‌تر مشکل چندانی نخواهند داشت، ولی بازی‌های جدید عملاً توی ذوق کاربر می‌زند. این جاست که گزینه‌ی بعدی مطرح می‌شود.

 

بوت کمپ

 

 اجرای نرم‌افزارهای ویندوز بر روی مک

 

بوت کمپ (Boot Camp) به شما اجازه می‌دهد تا ویندوز را در کنار macOS روی کامپیوترهای مک نصب کنید. البته در آن واحد فقط یک سیستم عامل را می‌توان اجرا کنید، بنابراین برای جابجا شدن بین سیستم عامل‌ها مجبورید هر دفعه دستگاه را ریستارت کنید. اگر تا به حال تجربه‌ی نصب لینوکس بر روی کامپیوترهای ویندوزی را داشته باشید متوجه منظور من می‌شوید، چون این روش هم مشابه همان است.

 

اگر می‌خواهید از بازی‌های ویندوزی استفاده کنید یا از اپلیکیشنی استفاده می‌کنید که به تمام توان دستگاه شما نیاز دارد، نصب ویندوز به عنوان یک سیستم عامل واقعی بهترین روش ممکن است. وقتی ویندوز را روی مک نصب می‌کنید، سیستم با تمام توان قادر به استفاده از ویندوز و برنامه‌های آن خواهد بود.

 

منتهی ایراد این جاست که اپلیکیشن‌های macOS و ویندوز را نمی‌توان به صورت همزمان اجرا کرد. اگر فقط می‌خواهید از یک اپلیکیشن ویندوزی در کنار اپلیکیشن‌های مک خود استفاده کنید، بهترین کار استفاده از ماشین مجازی است. اما اگر می‌خواهید آخرین نسخه‌ی بازی‌های ویندوزی را روی کامپیوترتان اجرا کنید باید به فکر بوت کمپ باشید.

 

واین

 

 اجرای نرم‌افزارهای ویندوز بر روی مک

 

واین (Wine) اولین بار برای لینوکس ساخته شد. این برنامه یک لایه‌ی سازگاری است که به اپلیکیشن‌های ویندوز اجازه می‌دهد تا روی سیستم عامل‌های دیگر اجرا شوند. واین اساساً تلاشی برای بازنویسی آن دسته از کدهای ویندوز است که برنامه‌ها برای اجرا شدن روی سیستم عامل‌های دیگر به آن نیاز دارند. این یعنی واین اصلاً گزینه‌ی ایده‌آلی نیست. این برنامه قابلیت اجرا کردن همه‌ی اپلیکیشن‌های ویندوزی را ندارد، و در اجرای بسیاری از آن‌ها هم باگ دارد. صفحه‌ی Wine AppDB به شما می‌گوید که این برنامه از چه اپلیکیشن‌هایی پشتیبانی می‌کند، منتهی تمرکز کلی آن بر روی لینوکس است.

 

با این حال واین هنوز هم یکی از روش‌های اجرای برنامه‌های ویندوز روی مک می‌باشد. چون با استفاده از این برنامه لازم نیست حتماً از ویندوز استفاده کنید و لایسنس آن را داشته باشید. واین کاملاً رایگان است. خودتان می‌توانید آن را دانلود کنید و ببینید که به چه راحتی امکان اجرای برنامه‌ها را برایتان فراهم می‌کند.

 

کراس‌اور مک

 

 اجرای نرم‌افزارهای ویندوز بر روی مک

 

کراس‌اور مک (CrossOver Mac) که توسط شرکت CodeWeavers ساخته شده یک اپلیکیشن پولی است که امکان اجرای برنامه‌های ویندوز را روی مک به وجود می‌آورد. این اپلیکیشن از کد منبع باز واین استفاده می‌کند، ولی رابط گرافیکی بهتری دارد و رسماً روی برنامه‌های محبوب‌تر تمرکز کرده است. اگر برنامه‌ای که به صورت رسمی پشتیبانی شده روی این اپلیکیشن کار نکند، می‌توانید با CodeWeavers تماس گرفته و از آن‌ها بخواهید که مشکل را برطرف کنند. این شرکت پیشرفت‌های خود را به صورت متقابل بر روی پروژه‌ی منبع-باز واین هم اعمال می‌کند، بنابراین با پرداخت پول برای کراس‌اور مک در حقیقت به پیشبرد پروژه‌ی واین هم کمک می‌کنید.

 

اگر مایل به استفاده از کراس‌اور هستید، می‌توانید نسخه‌ی آزمایشی آن را امتحان کنید. به علاوه قبل از خرید می‌توانید لیستی از برنامه‌های مناسب برای اجرا شدن در کراس‌اور را هم ببینید. اگرچه کراس‌اور روی سازگاری تمرکز دارد، ولی پایه‌ی آن هنوز بر اساس واین است و با همه‌ی نرم‌افزارها کار نمی‌کند.

 

با استفاده از کراس‌اور نیازی به اجرای ماشین مجازی ویندوز ندارید، اما اگر چنین ماشینی دارید، با خیال راحت‌تری می‌توانید برنامه‌های ویندوزی خود را بدون ریسک مواجه شدن با باگ اجرا کنید. از لحاظ تئوری کراس‌اور در اجرای بازی‌های ویندوزی حتی از ماشین مجازی هم بهتر عمل می‌کند، ولی احتمال مواجه شدن با باگ یا پشتیبانی نشدن برنامه‌ی شما وجود دارد. همچنان به نظر می‌رسد که بوت کمپ گزینه‌ی بهتری برای این کار باشد.

 

Remote Desktop

 

 اجرای نرم‌افزارهای ویندوز بر روی مک

 

اگر کامپیوتر ویندوزی دارید، می‌توانید کلاً بیخیال اجرای نرم‌افزارهای این سیستم عامل روی مک شده و از یک برنامه‌ی Remote Desktop برای دسترسی به آن دستگاه استفاده کنید. شرکت‌هایی که از نرم‌افزارهای تجاری روی ویندوز استفاده می‌کنند می‌توانند میزبان سرورهای ویندوز باشند و از آن طریق اپلیکیشن‌های خود را در دسترس مک‌ها، کروم‌بوک‌ها، لینوکس‌ها، آیپدها، تبلت‌های اندرویدی و سایر دستگاه‌ها قرار دهند. اگر شما کاربر خانگی‌ای هستید که یک کامپیوتر ویندوزی دارید، می‌توانید آن دستگاه را طوری پیکربندی کنید که برای دسترسی از راه دور مورد استفاده قرار بگیرد. به یاد داشته باشید که این روش برای استفاده از بعضی از اپلیکیشن‌ها مثل بازی‌های کامیپوتری مناسب نیست.

 

برای وصل شدن به یک کامپیوتر ویندوزی که از کروم استفاده می‌کند می‌توانید از نرم‌افزار Chrome Remote Desktop استفاده کنید.

 

استفاده از روش‌های فوق مسلماً بیشتر از نصب ساده‌ی یک نرم‌افزار ویندوزی بر روی یک کامپیوتر ویندوزی کار می‌برد. اگر کاربر مک هستید بهتر است تا جای ممکن از نرم‌افزارهای مک استفاده کنید. برنامه‌های ویندوز به اندازه‌ی برنامه‌ی بومی مک برای این سیستم عامل خوب نیستند.

 

اگر به دنبال بهترین تجربه‌ی کاربری ویندوز بر روی مک هستید باید به فکر خرید لایسنس ویندوز هم باشید چون برای نصب آن بر روی بوت کمپ یا ماشین مجازی به لایسنس نیاز دارید. واین و کراس‌اور هم گزینه‌های خوبی هستند، اما به هیچ عنوان نمی‌توان آن‌ها را ایده‌آل تلقی کرد.

نظرات و دیدگاه های خود را در رابطه با این سیستم عامل یعنی مک و توانایی های آن از نظر نرم افزاری با ما در گویا آی تی در میان بگذارید و به ما بگویید که این سیستم عامل چه ویژگی هایی دارد که شما حاضر شده اید با آن تعامل تان را همیشگی تر کنید. همچنین بعد از بیان تجربیات خود، این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید تا در توسعه عملکرد کاربران مک کار نیکی انجام داده باشید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *