وقتی صدای هدفون ضعیف می شود چکار کنیم؟

وقتی صدای هدفون ضعیف می شود چکار کنیم؟
  • 1396/4/7
  • زهرا معبودی
  • 0

شاید تا کنون برای تان پیش امده باشد که هدفون هایی که دائما از آن ها استفاده می کنید، با افت کیفیت صدا روبرو شوند. البته لازم نیست این اتفاق برای هر دو گوشی رخ دهد چرا که این اتفاق عموما به دلیل بدنه سخت افزاری و سیستم گوشی نیست و یک سری علت های خارجی دارد.

مثلا گاهی اوقات ممکن است به دلیل محافظت ضعیف، و انداختن هدفون به ته کیف یا روی قالی یا هر چیز دیگری، پرز ها به گوشی بچسبد و موجب شود که خروج صدا به سختی امکان پذیر باشد. گاهی اوقات هم به دلیل اینکه بهداشت را رعایت نمی کنید، لایه های چربی و اجرام داخل گوش به هدفون بچسبد و در این حالت هم سلامتی تان به خطر می افتد و هم اینکه هدفون کارایی خود را از دست خواهد داد. برای اینکه هدفون خراب شود  و نتواند به خوبی و با کیفیت صدا را خارج کند، می تواند علت های مختلفی داشته باشد که با کمی فکر کردن به زندگی روزمره می توانید آن ها را تشخیص دهید اما حالا تصور می کنیم که هدفون شما افت کیفیت دارد. گویا آی تی به شما یاد می دهد که چگونه هدست های خود را تمیز کنید.

گام اول:

اولین کاری که باید کنید این است که یک گوش پاک کن و یک خلال دندان داشده باشید و از طریق آن ها محفظه هدفون را تمیز کنید. اجزای ریز و لایه چربی را از روی هدفون بردارید به طوری که محفظه خروجی صدا عاری از هر گونه آلودگی باشد. بعضی از هدفون ها داخلی هستند و یک بخش سیلیکونی دارند که باید آن را جدا کنید و به داخل محفظه دسترسی داشته باشید تا بتوانید آن را تمیز کنید. دقت کنید که هرگز نباید خلال دندان یا گوش پاک کن را خیس کنید چرا که سخت افزار هدفون به احتمال زیاد آسیب خواهد دید و اگر رطوبت زیاد باشد دچار زنگ زدگی خواهد شد.

پاک کردن هدفون

قدم دوم:

بعد از اینکه اجرام خارجی را تمیز کردید، کمی مایع ظرف شویی یا دست شویی را در آب حل کنید. به جای این محلول می توانید از محلول هیدروژن پر اکسید هم استفاده کنید. بعد یک دستمال را با این مایع ها مرطوب کنید و کم کم روی محفظه بکشید به طوری که آب به داخل نفوذ نکند. دستمالی که استفاده می کنید نباید پرز دار یا کرک دار باشد. مثلا استفاده از دستمال کاغذی در این باره کار اشتباهی است. بهتر است از دستمال های نخی استفاده کنید و با مرطوب کردن آن، حسابی آن را بفشارید تا آب آن خارج شود. گاهی اوقات استفاده از دستمال مرطوب های آرایشی یا بچه گانه نیز مفید است البته به شرطی که دستمال مرطوب باشد و آب از آن نریزد

قدم سوم:

حالا باید یک مسواک نرم داشته باشید که البته قصد استفاده مجدد از آن نداشته باشید. قطعا محفظه کمی رطوبت دارد پس باید این مسواک را به طور افقی چند بار به آن بکشید، تا رطوبت آن کم شود. این کار را ادامه دهید تا زمانی که رطوبتی روی گوشی احساس نکنید:

قدم چهارم:

در این مرحله شاید نیاز به چراغ قوه داشته باشید تا بتوانید دوباره بخش های داخلی را مشاهده کنید تا ریز گردها و چیزهای اضافی که توسط مسواک رو آوری شده را دوباره تمیز کنید. شاید لازم باشد این کار را انجام دهید شاید هم نیازی نباشد چرا که ساختار همه هدست ها و هدفون ها شبیه هم نیستند.

بدین صورت می توانید هدست خود را تمیز کنید و از کیفیت صدای آن لذت ببرید. دقت کنید که اگر به نکات زیر توجه کنید، کارتان را با امنیت بیشتری دنبال خواهید کرد و به سلامت هدفون و هدست ها آسیبی نخواهد رسید:

اول اینکه مراقب باشید رطوبت به داخل هدست ورود پیدا نکند. حتی اگر گفته می شود برخی هدست ها ضد آب هستند در چنین شرایطی آن ها را در معرض رطوبت مستقیم قرار ندهید و حتی زیر شیر آب قرار ندهید چرا که بیشتر این عناوین تبلیغاتی هستند.

دوم اینکه وقتی در حال تمیز کردن هدست هستید نباید آن را به دستگاه متصل کنید. آن را کاملا آزاد کنید و هرگز از آن کار نکشید. شاید هدست به دستگاه وصل باشد و شما متوجه درگیر بودن آن با موسیقی نباشید.

سوم اینکه اگر با وجود این کار ها باز هم هدست مثل سابق صدای ضعیفی دارد علت آن این است که هدست های تان با مشکل سخت افزاری مواجه بوده اند.

نکته اضافی:

گاهی اوقات به دلیل درست تنظیم نکردن تنظیمات گوشی برای هدست، ممکن است که صدا به خوبی نرسد بنابراین همیشه تنظیمات گوشی خود را هم چک کنید مثلا در برخی دیوایس ها شما شاهد هشداری هستید که سیستم اجازه نمی دهد که صدای خروجی هدست از میزان خاصی بالاتر برود. بنابراین از عدم وجود این محدودیت روی گوشی خود اطمینان حاصل کنید.

بهتر است از هدست هایی استفاده کنید که دارای محفظه خارجی پلاستیکی اند. این گونه محفظه ها به راحتی جدا می شوند و قابل شستشو هستند. منتها در هنگام تمیز کردن چنین محفظه هایی باید مراقب بود که مخدوش نشوند و بعد از این که کاملا خشک شدند به دستگاه آن ها را وصل کنید.

در این باره دیدگاه ها و تجربیات خود را با گویا آی تی در میان بگذارید و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *