چگونه به کمک Defrag کردن سرعت ویندوز را افزایش دهیم؟

چگونه به کمک Defrag کردن سرعت ویندوز را افزایش دهیم؟
  • 1396/4/8
  • زهرا معبودی
  • 0

Defragmentation عبارتی است که برخی از افراد از آن کمی هراس دارند. البته چون Defragmentation عملیاتی است که روی سخت افزار هارد دیسک رخ می دهد شاید اینگونه موجب شده که برخی نگران خراب شدن سیستم خود باشند اما قابلیتی که شما توسط این عبارت در اختیار دارید می تواند به بهبود عملکرد سیستم شما بینجامد.

فرض می کنیم که شما طی سال ها شروع به پر کردن هارد خود کرده اید و دیتا ها را فقط کپی و پیست کرده اید. تا اینجا به شما ارتباط دارد اما شما هرگز نتوانسته اید مشخص کنید که این دیتاها دقیقا در کدام خانه های حافظه ای تان ذخیره شوند. این را سیستم انجام می دهد.

بعد از اینکه چند سال گذشت، شاهد ایراداتی در سیستم و ذخیره سازی می شوید. انگار که عملیات به سرعت و خوبی قبل پیش نمی رود. متخصصان عرصه سخت افزار برای این موضوع یک دلیل دارند و آن هم این است که هنگامی که سیستم به دنبال فضای خالی برای قرار دادن دیتای شما می گردد، به دلیل اینکه دیتاهای قبلی نا منظم و با فاصله های نا مشخص، در کنار و در فواصل هم قرار گرفته اند، سیستم زمان زیادی صرف می کند تا بتواند جای خالی مناسب دیتای شما را پیدا کند به همین دلیل همه چیز به کندی پیش می رود. اما درمان چیست؟

در مان این مشکل چیزی جز Defragmentation هارد نیست. امروز گویا آی تی به شما یاد می دهد، که چگونه از قابلیت Defragmentation استفاده کنید و از تسریع در عملکرد سیستم لذت ببرید.

 Defragmentation

Defragmentation چه کار می کند؟

Defragmentation در واقع روی هارد عملیاتی انجام می دهد تا دیتاها مرتب تر روی هارد قرار گیرند و بدین ترتیب، هنگام محاسبه مکان برای برای ذخیره سازی سیستم با دقت بیشتری عمل می کند.

چگونه با Defragmentation کار کنیم؟

برای این که این قابلیت را مورد استفاده قرار دهید می توانید از ویندوز های ۷، ۸ و ۱۰ استفاده کنید اما من در این آموزش با ویندوز ۷ کار می کنم. برای ورود به بخش Defragmentation کافی است از کنترا پنل استفاده کنید. مسیر Choose Start→Control Panel→System and Security را دنبال کنید تا به آستانه Defragmentation برسید:

Defragmentation

برای دسترسی به بخش Defragmentation روی System and Security کلیک کنید تا نمایی مطابق زیر برایتان نمایش داده شود:

System and Security

به انتهای اسکرین شات بالا نگاه کنید در واقع باید بخش Administrative Tools را مد نظر داشته باشید و گزینه دوم یعنی  Defragment Your Hard Drive را انتخاب کنید. دقت کنید که هنگام کلیک کردن روی گزینه اول یعنی دقیقا  Defragment Your Hard Drive کلیک کنید چرا که این جا یک گزینه زمان بندی نیز وجود دارد.

در این مرحله لیست درایوهای شما نمایش داده می شود. یک درایو را انتخاب کنید و روی گزینه  Analyze Disk کلیک کنید:

 Analyze Disk

زمانی که این گزینه را کلیک کنید، در مقابل درایو مقابل درصدی نمایش داده می شود که البته پس از اتمام آنالیز این کار رخ می دهد:

کار آنالیز زیاد به طول نمی انجامد به اسکرین شات بالا نگاه کنید، بعد از اینکه، من آنالیز را انجام دادم، درصدی را در مقابل درایو نمایش داد که این درصد خط مشی اصلی برای دنبال کردن عملیات فشرده سازی است. اگر این عدد جلوی هر درایو کمتر از ۱۰ درصد باشد ( مثل وضعیت سیستم من در اسکرین شات بالا ) سیستم شما نیازی به این کار ندارد. اما اگر این رقم از ۱۰ بالاتر بود، باید عملیات Defragmentation را انجام دهید.

در چنین شرایطی کافی است روی گزینه Defragment Disk کلیک کنید که البته باید برای تمامی درایو ها این کار را انجام بدهید:

Defragment Disk

اجازه دهید سیستم کار خود را به درستی انجام دهد و حافظه را سازماندهی کند. در نهایت باید دکمه Close را بزنید. اما در مورد این عملیات باید به چند نکته دقت داشته باشید:

عملیات مورد نظر برای SSD با خطر کاهش عمر حافظه روبرو است از این رو اگر روی سیستم خود از SSD استفاده می کنید هرگز این کار را انجام ندهید.

بعد از اینکه Defrag را انجام دادید، بهتر است برای اینکه سیستم کار خود را به خوبی انجام دهد، یکبار سیستم را ریستارت کنید.

و نکته آخر هم اینکه هر چه که درایو شما حجم بیشتری داشته باشد عملیات Defrag کردن زمان بیشتری را صرف خواهد کرد پس در این باره باید به تناسب حجم درایو صبور تر باشید.

نتیجه این عملیات بر روی خانه های حافظه های شما به صورت زیر خواهد بود:

در این باره نظر و تجربیات خود را با گویا آی تی در میان بگذارید و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *