iMac های جدید اپل، یک میلیارد رنگ را به نمایش می گذارند

iMac های جدید اپل، یک میلیارد رنگ را به نمایش می گذارند
  • 1396/4/8
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

شرکت اپل هفته پیش اعلام کرد کامپیوترهای iMac خود را به روز کرده و یکی از قابلیت هایی که به آن اضافه شده، نمایش یک میلیارد رنگ است. صفحه نمایش این کامپیوتر چگونه به این قابلیت دست یافته؟، و آیا دارا بودن چنین صفحه نمایشی واقعا مفید است؟

گویا آی تی – اکثر نمایشگرهای مشتری پسند امروز، دارای عمق رنگ ۸ بیتی هستند. یعنی آنها می توانند ۲۵۶ سایه از هر یک از سه رنگ اصلی، یعنی قرمز، سبز و آبی، را نمایش دهند. ترکیب همه این سایه ها، در نهایت ۱۶٫۸ میلیون رنگ را می سازد. سایر نمایشگرها، رنگ ۲۴ بیتی دارند.
اگر عمق رنگ، یا “عمق بیت” را افزایش دهید و به ۱۰ بیت برسانید، آنگاه هر رنگ اصلی دارای ۱۰۲۴ سایه خواهد بود. در نتیجه ۱٫۰۷ میلیارد ترکیب رنگی به دست می آید. این حالت را، رنگ ۳۰ بیتی می نامند و همان چیزی است که کاربران iMac های جدید خواهند دید.

این نمایشگر جدید چه مزیتی دارد؟ شرکت DisplayMate Technologies، شرکت جدیدی است که در منطقه نیو همپشایر تاسیس شده و فناوری های نمایشگرها را تست و ارزیابی می کند. به گفته رئیس این شرکت، ریموند سونیرا، با این نمایشگر می توانیم رنگ ها را با دقت و وضوح بسیار بالاتری ببینیم.
او در مصاحبه با Live Science گفت: “این قابلیت برای نمایش دقیق و واضح رنگ های تیره اهمیت داشته و همچنین از رسم اشتباه خطوط در جاهایی که تغییر رنگ پیوسته جزئی در تصویر به وجود می آید، جلوگیری خواهد کرد. از جمله این تغییرات، زمانی رخ می دهد که تصویر آسمان آبی در اواخر روز به نمایش در می آید. با دور شدن خورشید از آسمان، روشنایی تصویر به تدریج کاهش می یابد”.

این اثر در تلویزیون ها و مانیتورهای قدیمی تر بیشتر دیده می شود. در آنها، این نوع صحنه ها که باید به صورت یک گرادیان پیوسته از رنگ ها (از بالا به پایین) دیده شود، به صورت مجموعه ای از باندهای کاملا واضح دیده می شود که به طور مداوم روشن تر یا تیره تر می شوند.
به گفته رافائل مانتیوک، یکی از اساتید ارشد دانشگاه کمبریج که در زمینه گرافیک و فناوری های نمایشگرها کار می کند، بعید است کاربران iMac واقعا به این سطح از دقت نیاز داشته باشند.

وی در مصاحبه با Live Science گفت: “صادقانه بگویم، تعداد بسیار کمی از افراد به این تفاوت توجه خواهند کرد. نسبت بسیار کمی از مردم که روی فناوری های گرافیکی کار می کنند، از چنین قابلیت جدیدی استقبال خواهند کرد. اما ۹۹ درصد بقیه، اصلا متوجه تفاوت آن نخواهند شد”.
این فناوری جدید نیست؛ مانتیوک گفته که حدود ده سال پیش روی نمایشگرهای ۱۰ بیتی کار می کرده است، اما به دلیل آنکه تولید این نمایشگرها به تجهیزات تخصصی سطح بالایی نیاز داشته، فناوری آن برای آینده حفظ شده است.

در سالهای اخیر، فناوری ۱۰ بیتی در برخی از تلویزیون های با کیفیت مشاهده شده بود، زیرا این فناوری یکی از پیش نیاز های پخش ویدئوهای HDR می باشد. قابلیت پخش HDR در حال حاضر برترین فناوری بازار نمایشگرها می باشد.
نمایشگرهای HDR به شکل اثربخشی پالت های رنگ گسترده تری که توسط فناوری ۱۰ بیتی ایجاد شده را با هم ترکیب می کنند و تصاویری بسیار روشن تر می سازند. به این ترتیب هم وضوح تصویر به شکل قابل توجهی بالا می رود، هم تزئینات ظریف تری در روشنایی و رنگ تصویر وارد کرده که همه این ها در کنار هم، تصویر را واقعی تر می سازد.
صفحه نمایش iMac جدید، ۴۳ درصد روشن تر از نسخه قبلی iMac بوده و به ۵۰۰ نیت رسیده است. نیت، یک معیار برای سنجش استاندارد صنعتی روشنایی صفحه نمایش است. مانتیوک معتقد است دستیابی به این رقم، وضوح تصویر را به شکل قابل توجهی تغییر داده و تجربه متفاوتی برای کاربران خواهد ساخت.
به گفته مانتیوک، روشنایی ۵۰۰ نیت بسیار کمتر از حد ۱۰۰۰ نیتی است. تلویزیون های پیشرفته HDR دارای روشنایی ۱۰۰۰ نیت هستند. شاید به همین دلیل باشد که شرکت اپل از عبارت HDR در تبلیغات و بازاریابی های خود استفاده نکرده است.

بر خلاف بعضی از نمایشگرها که رنگ ۱۰ بیتی دارند و این رنگ ها را در سخت افزار پانل های خود می سازند، صفحه نمایش این iMac های جدید دارای پانل های ۸ بیتی خواهند بود و از یک ترفند پردازش به نام dithering برای ارائه ۱ میلیارد رنگ به کاربر استفاده خواهند کرد.
سخنگوی اپل می گوید این iMac جدید از الگوریتمی استفاده خواهد کرد که هم dithering زمانی و هم dithering فضایی را به خدمت می گیرد. مورد اول، مزیتی دارد که همان تمایل چشم انسان به مخلوط کردن دو رنگ مجاور و ساخت ترکیبی از آن دو است. مورد دوم، با داشتن یک فلش پیکسلی بسیار سریع میان دو رنگ مجاور، همان اثر را ایجاد می کند.
به گفته مانتیوک، به این ترتیب چشم انسان فکر می کند تعداد رنگ هایی که می بیند، از آنچه نمایشگر قادر است تولید کند، بیشتر است. این حقه در نرم افزارهایی مانند فوتوشاپ و گرفتن خروجی ۸ بیتی روی پانل های ۶ بیتی ، کاربرد گسترده ای دارد. او اضافه کرد، اکثر کاربران به احتمال زیاد نخواهند توانست خروجی این مورد را از خروجی یک نمایشگر ۱۰ بیتی واقعی تشخیص دهند.

او می گوید: “خیلی بعید است که چشم انسان بتواند هر تفاوتی را تشخیص دهد”.
برای تعداد بسیار کمی از کاربران حرفه ای نمایشگرها مانند مانتیوک، این موضوع بسیار مهم است. سخنگوی اپل معتقد است می توان یک نمایشگر شخص ثالث را به آن متصل کرد تا چند نمایشگر ۱۰ بیتی متوالی به دست آورد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *