کاخ سفید به دنبال تشکیل یک “سپاه فضایی” است

کاخ سفید به دنبال تشکیل یک “سپاه فضایی” است
  • 1396/4/8
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

کنگره آمریکا در روز پنج شنبه، رسما به ارتش این کشور دستور داد تا یک “سپاه فضایی” تشکیل دهد. این کشور، در مورد آسیب پذیری دارایی های فضایی خود و همچنین نقش محوری آنها در جنگ های مدرن، نگران است.

گویا آی تی – ماجرا، از اعتراض اعضای کلیدی کمیته خدمات نیروهای مسلح مجلس نمایندگان، به وزارت دفاع ایالات متحده آغاز شد. آنها ادعا کردند به نظر می رسد پنتاگون هنوز متوجه نشده که وجود یک ساختار سازمانی فلج کننده، چگونه تاخیر ها و هزینه هایی را به نیروهای مسلح این کشور وارد کرده و چگونه آمادگی نظامی آمریکا در فضا را تهدید می کند.
مایک راجرز، یکی از نمایندگان که ریاست کمیته فرعی نیروهای استراتژیک کمیته خدمات نیروهای مسلح را به عهده دارد، و جیم کوپر، از اعضای این کمیته فرعی، در یک بیانیه مشترک اعلام کردند: “ما می دانیم که وزارت دفاع نمی تواند اقدامات لازم برای حل موثر و قاطع این چالش ها را انجام دهد، و حتی ماهیت و مقیاس این مسئله را نمی داند. بنابراین، کنگره باید وارد عمل شود”.

روز پنج شنبه، این کمیته فرعی رسما طرح پیشنهادی خود برای اضافه کردن زبان به “قانون صدور مجوز برای دفاع ملی” را ارائه کرد. طبق این طرح، ایجاد یک بخش نظامی جداگانه از ۱ ژانویه ۲۰۱۹ الزامی میشود. این بخش، مسئول مستقیم برنامه های فضایی می باشد؛ یعنی نقشی که امروزه عمدتا توسط نیروی هوایی ایفا می شود.
این سپاه فضایی جدید، رهبر و کارکنان خاص خودش را دارد. هیئت رهبران و کارکنان این سپاه، از ترکیب رهبران ارتش، نیروی دریایی، سپاه دریایی و نیروی هوایی تشکیل می شود.
رهبر این سپاه فضایی، باید نسبت به سوالات دبیر غیرنظامی نیروی هوایی پاسخگو باشد و از لحاظ فنی، به عنوان یک شاخه خدماتی جداگانه در زیرمجموعه نیرو هوایی باقی می ماند؛ چیزی شبیه عملکرد فنی سپاه دریایی در نیروی دریایی. برخی از مقامات ارشد نیروی هوایی، با این طرح مخالفت کرده اند.

هدر ویلسون، دبیر نیروی هوایی، روز چهارشنبه گفت با شکل گیری سپاه فضایی مخالفم.
او در طی بازدید از منطقه کپیتال هیل گفت: “پنتاگون به اندازه کافی پیچیده است. ما باید سعی کنیم آن را ساده تر کنیم. تشکیل سپاه فضایی آن را پیچیده تر کرده و زیرمجموعه های بیشتری به نمودار سازمانی آن اضافه می کند که طبیعتا هزینه های آن را نیز بیشتر خواهد کرد. اگر پول اضافه ای داریم، باید در جهت از بین بردن بوروکراسی خرج کنیم، نه تقویت آن”.
اما موافقان این طرح معتقدند تشکیل سپاه فضایی، فضا را به عنوان یک محیط جنگی معرفی کرده و آن را در اولویت قرار می دهد. کشورهایی مانند چین و روسیه، به توسعه سلاح های خود می پردازند و این امر، برتری فعلی آمریکا را از بین خواهد برد. آمریکا با در اختیار داشتن شبکه های ارتباطی گسترده، و ماهواره های ناوبری و هدف گیری پیشرفته، به این برتری در فضا دست یافته است.

شبکه ارتباطات آمریکا شامل سیستم موقعیت یابی جهانی، یا GPS، می شود که در حال حاضر تحت نظر نیروی هوایی ایالات متحده قرار دارد.
راجرز در روز پنج شنبه گفت از مخالفت رهبران نیروی هوایی با این طرح پیشنهادی “خشمگین” شده است.
او می گوید: “من از شنیدن پاسخ فرمانده نیروی هوایی واقعا تعجب کردم. آیا او نمی داند چینی ها و روس ها در کجا در حال سازماندهی مجدد عملیات فضایی خود هستند؟ امروز چینی ها به معنای واقعی کلمه یک نیروی نظامی فضایی دارند. اگر او نمی تواند این طرح را بدون ایجاد شش معاونت جدید اجرا کند، مشکل خودش است! برای هدایت نیروهای فضایی خود، شاید به جای یک دبیرخانه در نیروی هوایی، به یک دبیرخانه “سپاه فضایی” نیاز داشته باشیم”. راجرز و کوپر، تشکیل سپاه فضایی را “اولین، و البته مهمترین گام به سمت تثبیت سازمان فضایی امنیت ملی” نامیدند.
راجرز و کوپر در بیانیه خود اعلام کردند: “صاحب نظران هر دو حزب سیاسی آمریکا معتقدند مزایای استراتژیکی که از سیستم های فضایی امنیت ملی خود به دست آورده بودیم، رو به فرسایش گذاشته اند. دشمن، به گسترش قابلیت های خود برای حفاظت از دارایی های فضایی اش در برابر خطرات، ادامه خواهد داد. به همین دلیل، ما باید برای تثبیت امکانات فضایی خود از همین حالا اقدام کنیم و بنیانی برای دفاع فضایی به عنوان یکی از عناصر اصلی امنیت ملی ایجاد نماییم”.
در ماه می، ژنرال دیوید گلدفین، رئیس ستاد نیروی هوایی، به کمیته خدمات نیروهای مسلح مجلس سنا گفت که تشکیل یک سپاه فضایی جداگانه و مجزا در نیروی هوایی، باعث ایجاد سردرگمی می شود.

به گزارش SpaceNews، وی گفت: “من فعلا از این طرح حمایت نمی کنم. اگر بر تغییرات سازمانی بزرگ تمرکز کنیم، سرعت پیشرفتمان کم می شود. شاید در آینده بار دیگر به این طرح برگردیم و آن را مجددا مورد بررسی قرار دهیم. به نظر من بهتر است این پرونده را باز نگه داریم، اما اگر همین حالا اجرایش کنیم، قطعا به عقب باز خواهیم گشت”.
هنوز کل اعضای کمیته این اقدام را تصویب نکرده اند. اگر تصویب شود، هر دو مجلس کنگره باید آن را بپذیرند و قبل از اجرا باید به امضای رئیس جمهور ایالات متحده، یعنی دونالد ترامپ برسد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *