چگونه مک آدرس را در ویندوز تغییر دهیم؟

چگونه مک آدرس را در ویندوز تغییر دهیم؟
  • 1396/4/9
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

بیشتر گجت های امروزی ما دارای یک مک آدرس ویژه خود هستند که توسط شرکت سازنده به آن ها اختصاص داده شده است. اما تغییر مک آدرس نیز در صورت نیاز، کار چندان دشوار و پیچیده ای نمی باشد و با انجام چند راه آسان، می توان آدرس جدیدی را جایگزین آن نمود.

گویا آی تی – بیشتر گجت های امروزی ما دارای یک مک آدرس ویژه خود هستند که توسط شرکت سازنده به آن ها اختصاص داده شده است. اما تغییر مک آدرس نیز در صورت نیاز، کار چندان دشوار و پیچیده ای نمی باشد و با انجام چند راه آسان، می توان آدرس جدیدی را جایگزین آن نمود.
در ادامه این مقاله به همین منظور می خواهیم در مورد روش تغییر مک آدرس از طریق ویندوز صحبت کنیم.

مک آدرس چیست و کاربرد آن چه می باشد؟
MAC Address یا Media Access Control Address (زیر لایه کنترل دسترسی به رسانه)، یک نشانی ۶ یا ۸ بایتی می باشد که توسط شرکت های تولید کننده روی حافظه کوتاه مدت محصولات گوناگون قرار داده می شود. امکان اتصال هر رابط شبکه ای به یک شبکه و گجت های دیگر با بهره گیری از این آدرس فیزیکی، فراهم می شود. پس بدیهی است در صورتی که مک آدرسی وجود نداشته باشد، اینترنت هم روی سیستم شما وجود نخواهد داشت.
اما پرسش این است که به صورت روشن مک آدرس چه کاری روی سیستم ما انجام می دهد؟ پاسخ این است که وصل شدن به شبکه اینترنت ضوابط و قوانین خاص خودش را دارا می باشد. برای نمونه، برای دسترسی به صفحه مورد نظر در دنیای بزرگ وب، به ازای هر درخواست ارسال شده از طریق کامپیوترهای ما ، باید از تعداد بسیاری قوانین نامٰرئی TCP/IP عبور نماید. نخست نشانی وارد شده توسط کاربر به آی پی آدرس های قابل فهم ترجمه خواهند شد.
بعد از آن کامپیوترها درخواست ما را به سوی روترها هدایت می کنند تا از راه آن ها بتوانیم با شبکه های گوناگون ارتباط برقرار نماییم. در این مرحله است که مک آدرس ها وارد عمل می شوند؛ چرا که برای برقراری ارتباط با شبکه های دیگر نیازمند آن ها هستیم. کلیه کارت های شبکه برای دریافت و مبادله اطلاعات در یک شبکه خاص، تنها به جستجوی مک آدرس ها می پردازند تا بتوانند اطلاعات مورد نیاز کاربر را در اختیار او قرار دهند.

چطور مک آدرس را از طریق ویندوز تغییر دهیم؟
تغییر مک آدرس کار چندان دشواری نیست و اغلب کارت های شبکه از طریق تنظیمات Device Manager ویندوز ، این امکان را در اختیار کاربران قرار داده اند. با این وجود بعضی از کارت های شبکه هم وجود دارند که مجوز تغییر مک آدرس را به کاربر نداده و اصولا کاربر قادر به ایجاد تغییر در آن ها نمی باشد.
همانگونه که گفته شد، نخست باید به بخش Device Manager ویندوز وارد شویم. اگر کاربر ویندوز ۸ یا ۱۰ هستید، می توانید برای ورود به دیوایس منیجر از کلید میانبر Windows+X استفاده نمایید. در غیر صورت در ویندوزهای دیگر باید به قسمت جستجوی ویندوز بروید و از این راه برای باز کردن پنجره Device Manager اقدام نمایید.
با باز شدن پنجره دیوایس منیجر باید به جستجوی «Network adapters» بپردازید. از طریق Network adapters، رابط شبکه ای را که می خواهید کرده و روی آن راست کلیک نمایید. از پنجره باز شده روی «Properties» کلیک کرده تا وارد منو تنظیمات رابط شبکه مورد نظر شوید.
پنجره باز شده، دارای سربرگ های متعددی است که هر کدام حاوی فرامین و فعالیت های خاصی می باشند. اما در ارتباط با این مسئله، باید سربرگ «Advanced» را باز کنید. سپس گزینه «Network Address» را از میان گزینه های موجود در لیست «Property»، انتخاب نمایید.
بعد از آن در قسمت «Value» مک آدرس دلخواه خود را وارد کنید. با کلیک روی کلید «OK» کار انجام شده است. اما باید به این موضوع دقت کنید که در آدرس وارد شده، نباید از فاصله، خط تیره یا ویرگول استفاده کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *