ایران به فناوری ساخت GPS دست یافت

ایران به فناوری ساخت GPS دست یافت
  • 1396/4/9
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

معاون سازمان فضایی ایران درباره طرح برنامه ریزی برای تامین «منظومه ماهواره ناوبری مخصوص ایران» شبیه GPS (سامانه موقعیت‌یاب جهانی) توضیحاتی ارائه داد.

گویا آی تی – مجتبی سرادقی در مورد برنامه سازمان فضایی برای تامین «منظومه ماهواره ناوبری مختص ایران» اعلام کرد: در سال جاری باید استراتژی این پروژه به صورت دقیق و جامع تدوین شود و زیر پروژه های آن تعریف شده و مورد اجرا قرار گیرد. طرح این پروژه بلند مدت می باشد.
همچنین معاون سازمان فضایی ایران با تاکید بر برنامه های سازمان فضایی ایران درباره ترویج و گسترش علوم فضایی ادامه داد: در هفته فضا (مهرماه) ، بخش بزرگی از برنامه‌های توسعه صورت خواهد گرفت. البته در سال ۹۶، مسابقه تاسواره (cube sat) که در جهان به سرعت در حال گسترش است، را در همه سطوح دانش آموزی تا دانشگاهی به تازگی آغاز کردیم و در همین راستا به جمع آوری ایده ها درباره به کارگیری ماهواره های مکعبی (cube sat) در فضا خواهیم پرداخت.
مجتبی سرادقی با بیان این موضوع که تا به امروز ایده های جدید و جالب توجهی وجود داشته که قادر است در زمینه بکارگیری ماهواره های کوچک و ارزان قیمت دگرگونی بزرگی ایجاد کند، تاکید کرد: این مسابقه دارای یک سری ایده به عنوان خروجی است که در مسابقه تاسواره شرکت داده خواهد شد ، البته ما موظف هستیم که ایده ها را به خوبی بررسی کنیم و آن ها را به پروژه تبدیل نماییم.

از دیدگاه سرادقی، جمع آوری ایده ها و آشنایی سطوح متعدد با توانمندی های موجود هدف از اجرای این مسابقه می باشد، او در این راستا گفت: بر اساس تفاهم نامه ای با همکاری دانشگاه کاشان این مسابقه اجرا خواهد شد.
با اشاره به برنامه سازمان فضایی برای تبدیل ایستگاه های فضایی غیر دائم به دائم در کشور، نیز سرادقی اعلام کرد: برنامه ریزی برای ایجاد مراکز دائمی در شمال شرق و غرب کشور به غیر از مرکز ماهدشت و قشم، نیز در دست اجرا می باشد.
در زمینه همکاری در پروژه سازمان همکاری‌های فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسکو) برای دانش آموزان دبیرستانی معاون سازمان فضایی بیان کرد: اپسکو در طی برگزاری مسابقه ای از دانش آموزان درخواست نموده تا نظر و ایده خود را نسبت به زندگی در سال های بعد گسترش علوم فضایی به صورت آثار نقاشی، عکس و ویدیو ارائه نمایند که با در نظر گرفتن موعد برگزاری امتحانات پایان سال، استقبال خوبی از سوی دانش آموزان صورت گرفت و ۴ اثر هم از میان آثار ارسال شده ایران نیز مورد تایید قرار گرفته است که به گفته برگزارکنندگان مسابقه این دانش آموزان به کشور چین اعزام شوند.

سرادقی ادامه داد : در طی این مسابقه میان نمایندگان دانش آموزی کشورهای عضو رقابتی برگزار خواهد شد و چند طرح برتر از مجموع این آثار در چین، معرفی خواهند شد که همه هزینه های این پروژه را هم اپسکو بر عهده گرفته است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *