آینده دوربین گوشی های هوشمند؛ به کجا چنین شتابان؟

آینده دوربین گوشی های هوشمند؛ به کجا چنین شتابان؟
  • 1396/4/20
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

سیر تکاملی دوربین گوشی های هوشمند در طی ده سال اخیر، پیشرفت قابل ملاحظه را تجربه کرده است. و اگر یادتان باشد، دوربین های اولیه ای که بر روی گوشی ها قرار گرفت، کیفیت پایینی داشتند ولی در طی این سال ها چنان پیشرفتی در دوربین گوشی ها ایجاد شد که از عکسی که با یک دوربین گوشی گرفته شده است، می توان بر روی یک بیلبرود استفاده کرد.

گویا آی تی – سیر تکاملی دوربین گوشی های هوشمند در طی ده سال اخیر، پیشرفت قابل ملاحظه را تجربه کرده است. و اگر یادتان باشد، دوربین های اولیه ای که بر روی گوشی ها قرار گرفت، کیفیت پایینی داشتند ولی در طی این سال ها چنان پیشرفتی در دوربین گوشی ها ایجاد شد که از عکسی که با یک دوربین گوشی گرفته شده است، می توان بر روی یک بیلبرود استفاده کرد.

واقعیت افزوده
موفقیت بی حد و حصر بازی پوکمون گو گویای محبوبیت واقعیت افزوده در بین افراد است. AR به ترکیبی از دنیای واقعی و فیلتر چهره های انیمشینی اطلاق می شود که این جهان را با گرافیک خاصی به تصویر می کشند؛ درست مثل چیزی که در پوکمون گو دیدید. به خاطر همین امر هم هست که بسیاری از شرکت های فناوریف آینده واقعیت افزوده را در ساخت عینک های هوشمند می دانند که همین امر می تواند به ساخت عینکهای هوشمندی که قابلیت عکسبرداری نیز دارند، کمک کند.
http://newatlas.com/self-destructing-electronics/50421/
دوربین های دو لنزی
در حال حاضر در بازار گوشی های هوشمند شاهد عرضه برخی مدلها مثب هوآوی P10، LG G6، آیفون ۷ پلاس هستیم که دوربین های دوگانه را در دستگاه کار گذاشته اند. اما این مورد ممکن است به طور استاندارد در هر گوشی هوشمندی در آینده رخ دهد. استفاده از دو دوربین در قسمت پشت گوشی این امکان را به کاربران می دهد تا اطلاعات بیشتری از محیط و کیفیت عکس بهتری را ارائه دهند. این دو لنز این امکان را فراهم می کنند که بکگراند را تار و یک سوژه خاص را شفاف کنید و عکس زیبایی بگیرید؛ از این گذشته این دوربین ها مسیر را برای تجربه مناسب واقعیت افزوده هموارتر می کند.

لنز های بهتر
البته هنوز راه زیادی برای برابری لنزهای به کار رفته در دوربین های دیجیتال و دوربین گوشی های هوشمند مانده است اما در برخی از دوربین گوشی های هوشمند از اسنپرهای با کیفیت و لنزهای بهتر استفاده می شود که به گرفتن عکس های بهتر منجر می شود. هوآوی P10 به تازگی لنزی موسوم به لوسیا را در دوربین سلفی خود معرفی کرده است که در بین دوربین های جلوی تمام گوشی های هوشمند حال حاضر بازار، یک نمونه سریع و با کیفیت محسوب می شود این در حالی است که سونی هم از این قافله عقب نمانده و دوربین گوشی های سونی اکسپریا XZ پرمیوم خود را با لنز های عریض G به بازار عرضه کرده است. همانطور که با گذشت زمان به پایان عمر دوربین های دیجیتال نزدیک میشویم اما در عین حال روز به روز به فناوری ساخت دوربین های با کیفیت بهتر، افزوده می شود.

ضبط ۴K
درست پس از اینکه فرمت HD در حال استاندارد شدن در بسیاری از دستگاه های رده بالای بازار قرار داشت، اما با ظهور فرمت UHD کم کم باید با فرمت HD خداحافظی کرد. برخی از موبایل ها در حال حاضر مجهز به امکان فیلمبرداری ۴k هستند که از آن جمله می توان به ال جی G6، آیفون ۷ و سامسونگ گلکسی S8 اشاره کرد و این در حالی است که سونی اکسپریا XZ پرمیوم به عنوان اولین گوشی هوشمندی شناخته می شود که از صفحه نمایش ۴k HDR استفاده کرد.البته استفاده از این فرمت در گوشی هایی که صفحه نمایش کوچک دارند، امکان پذیر نیست اما تکنیک فیلمبرداری ۴K به طور کلی دنیای جدیدی را در صنعت عکسبرداری گشوده است چرا که با این تکنیک شما قادرید از فریم های یک ویدئو، عکس های با کیفیتی را انتخاب کنید و به عنوان عکس آن را نگهداری کنید.
آینده دوربین گوشی های هوشمند؛ به کجا چنین شتابان؟
آینده تصویربرداری حرارتی
گوشی Cat S60 یک گوشی بسیار محکم ساخت شرکت کاترپیلار است که اولین دوربین با قابلیت حرارتی را عرضه کرده است. این قابلیت برای مهندسین و برخی کارگران صنعت بسیار مفید خواهد بود چرا که با این نوع دوربین ها به سادگی قادر به تشخیص نقاط ضعف یا جستجو برای انسان های گمشده در زیر آوار هستند. اما استفاده از این سبک دوربین ها برای کاربران عادی چندان جذاب به نظر نمی رسد چرا که عمدتا در خانه یا محل کار هستند و لزومی برای استفاده از این دوربین ها وجود ندارد. ممکن است از این دوربین ها و پیشرفت هایشان در آینده بیشتر بشنویم.
آینده دوربین گوشی های هوشمند؛ به کجا چنین شتابان؟
زوم اپتیکال
یکی از مزیت هایی که دوربین های سنتی نسبت به دوربین گوشی های هوشمند دارند این است که از قابلیت زوم اپتیکال قوی بهره می برند. لنز این دوربین ها به صورت فیزیکی افزایش پیدا می کند که نسبت به زوم دیجیتال که با استفاده از ترفندهای نرم افزاری انجام می شود، بهتر تلقی می شود. اگرچه برخی تولیدکنندگان گوشی های هوشمند مثل شرکت اوپو، گام هایی در جهت ساخت زوم اپتیکال پریسکوپی برداشته اند به طوری که این تکنیک با ادغام زوم دوگانه که از طریق نرم افزار انجام میشود، خروجی بسیار خوبی ارائه می کند. این اقدام را می توان به عنوان اولین گام عملی تولیدکنندگان گوشی برای پشت سر گذاشتن دوربین های دیجیتال سنتی قلمداد کرد.

ویدئو ۳۶۰ درجه
بسیاری از سازندگان گوشی های هوشمند از جمله سامسونگ، هوآوی افزونه های ۳۶۰ درجه ای را برای دوربین های گوشی های خود در نظر گرفته اند که امکان ثبت تصاویر بسیار زیبای ۳۶۰ درجه را به کاربر می دهد؛ البته به نظر می رسد این افزونه ها به زودی به عنوان استانداردی در تمامی گوشی های هوشمند قرار خواهند گرفت. به واسطه فراگیر شدن این فناوری، شرکت هایی همچون فیسبوک در حال توسعه این فناوری هستند و شرکت های واقعیت افزوده نیز در توسعه بازی های خود بر روی قابلیت های ۳۶۰ درجه حساب خاصی باز کرده اند و سعی در ارائه بازی های خود در فرمت ۳۶۰ درجه برای بازی در گوشی های هوشمند دارند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *