بررسی مشخصات فنی لپ تاپ سونی Vaio Duo 13

بررسی مشخصات فنی لپ تاپ سونی Vaio Duo 13
  • 1396/4/25
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

ویندوز ۷ و نسخه‌های قبل از آن دارای یک عیب بزرگ بودند و آن، بهینه نبودن این سیستم‌عامل‌ برای صفحات لمسی است. با معرفی ویندوز ۸ و ۱۰، مایکروسافت این نقص را به طور کامل مرتفع کرد. و پس از آن بود که لپتاپ های مختلفی با قابلیت صفحه لمسی روانه بازار شدند. یکی از این لپتاپ ها، سونی وایو دئو ۱۳ نام دارد که در ادامه به بررسی مشخصات فنی این لپتاپ می پردازیم.
گویا آی تی – این موضوع شرکت‌های سازنده کامپیوترهای شخصی دیگر را بر آن داشت، تعریف جدیدی از این محصولات با نام تبدیل‌پذیر یا “Convertible” معرفی نمایند. در واقع تبدیل‌پذیرها لپ‌تاپ‌هایی با صفحات نمایش لمسی می باشند که به کمک یک مکانیزم سخت‌افزاری قادر هستند، به سادگی و در هر زمان که کاربر تصمیم بگیرد، به تبلت تبدیل شوند. دومین سری محصولات تبدیل‌پذیر کمپانی سونی VAIO Duo 13 است که بعد از VAIO Duo 11 که در در نمایشگاه IFA در اختیار همگان قرار گرفت.

طراحی و ساخت
کمپانی‌های دیگر، پیش از عرضه VAIO Duo 13، روش‌های گوناگونی را برای محصولات تبدیل‌پذیر خود برگزیده بودند. برای نمونه IdeaPad Yoga کمپانی لنوو، دارای دو لولای مقاوم می باشد که به کمک آن‌ها قادر هستید دستگاه را تا زاویه ۳۶۰ درجه‌ای باز نموده و به عنوان یک تبلت از آن استفاده نمایید. کمپانی‌های HP و Acer هم از کیبوردهای جداشدنی بهره برده اند. اما کمپانی سونی برای محصول تبدیل‌پذیر خود راهکار کاملا متفاوتی را تعبیه کرده است. VAIO Duo 13 از مکانیزم کشویی بهره می گیرد که قبل از این، این مکانیزم را در تبلت ASUS Eee Pad Slider و یا حتی تلفن همراه تجاری Nokia E7 شاهد بودیم. وظیفه باز و بسته شدن دستگاه را یک پایه منیزیومی عریض، بر عهده دارد. دو قلاب فلزی، زمانی که دستگاه را به طور کامل باز می‌کنید، صفحه را محکم در جای خود نگاه می‌دارند. عمل باز و بسته شدن دستگاه بسیار روان انجام می گیرد و نیاز به نیروی زیادی برای این کار نیست. بر خلاف انتظار ما از یک آلترابوک باریک و سبک، استحکام و مقاومت VAIO Duo 13 خارق العاده است. کلیه بخش بدنه و شاسی می توان گفت از بهترین و باکیفیت‌ترین فلزات ساخته شده و روکش آلومینیومی و برس خرده دستگاه موجب می‌شود تا هنگام کار کردن با VAIO Duo 13 حس خوبی به شما دست بدهد. اما هنگامی به طراحی و مهندسی دقیق ژاپنی‌ها پی خواهید برد که VAIO Duo 13 را بسته و آن را به عنوان یک تبلت به کار بگیرید. دو بخش این دستگاه به اندازه ای دقیق و بدون فاصله بر روی یک دیگر قرار می‌گیرند که گویی با یک تبلت یکپارچه روبرو هستید. تنها ایراد دیده شده در این طراحی احتمالا این است که هنگامی که شما دستگاه را می بندید، صفحه‌نمایش آن به سمت بیرون است و در این حالت احتمال آسیب دیدن آن زیاد می‌شود. به همین دلیل، همیشه برای جابجا کردن این دستگاه نیاز به یک کاور و یا کیف وجود دارد. دوربین این آلترابوک، نکته جالب توجه دیگر است. سونی بر روی VAIO Duo 13 دو دوربین دو مگاپیکسلی یکی در بالای صفحه‌نمایش و دیگر در زیر لبه پشتی تعبیه کرده است. هر دو دوربین دارای سنسور دو مگاپیکسلی هستند اما اولی فقط قادر است با کیفیت VGA فیلم‌برداری کند درحالی‌که سنسور دوربین دوم از نوع Exmor می باشد و می‌تواند با کیفیت Full HD فیلم‌برداری انجام دهد. به هر حال نباید از این دو دوربین انتظار خاصی داشته باشید و در کل برای انجام تماس‌های تصویری و یا فیلم‌برداری در شرایط نوری مناسب هستند.
بررسی تخصصی مشخصات لپ تاپ سونی Vaio Duo 13
صفحه‌نمایش و قلم دیجیتال
صفحه نمایش این لپ‌تاپ از نوع IPS می باشد. البته گفتنی است این صفحه‌نمایش نسبت به پنل های TN تولید شده و هم‌ردیف این الترابوک، از زاویه دید و کیفیت بهتر و بیشتری برخوردار می باشد. درست است که نمی‌توان اذعان داشت که کیفیت صفحه‌نمایش VAIO Duo 13 به خوبی صفحات نمایش رتینای بکار رفته در MacBook Pro است، ولی اگر بخواهیم آنرا با آلترابوک‌های دیگر مورد قیاس قرار دهیم، به سادگی هم ردیف رده برترین‌های بازار قرار خواهد گرفت. کنتراست و کیفیت رنگ‌های صفحه‌نمایش این دستگاه کاملا مورد تایید طراحان و گرافیست‌ها قرار خواهند گرفت. لمسی بودن صفحه‌نمایش VAIO Duo 13 یکی دیگر از مزایای این دستگاه است. این صفحه‌نمایش لمسی خازنی است و قادر است تا ۱۰ لمس همزمان به خوبی تشخیص دهد.

اما صرف نظر از تمام مزایای صفحه‌نمایش VAIO Duo 13 ، دومین نقطه ضعف آن براق و آینه‌ای بودن را نمی توان از نظر دور داشت. این براق بودن صفحه‌نمایش موجب می‌شود تا در فضاهای خارجی و یا در زیر تابش مستقیم نور آفتاب کاربر نتواند به سهولت از این دستگاه استفاده کند. افزون بر این صفحه‌نمایش VAIO Duo 13 ، به گونه ای است که شدیدا مستعد جذب اثر انگشت است، بنابراین در صورتی که تمایل دارید از VAIO Duo 13 به عنوان یک تبلت استفاده کنید، به صورت مداوم باید سطح نمایشگر آن را تمیز کنید.
یک قلم دیجیتالی نیز به همراه VAIO Duo 13 ارائه گردیده است. این قلم دارای ویژگی لمسی شناور است به این معنی که صفحه‌نمایش قادر است آن را از فاصله یک سانتی‌متری نیز تشخیص دهد. دو کلید بر روی این قلم ساخته شده از جنس آلومینیوم، قرار داده شده است. کاربرد این کلیدها این است که از آن‌ها به عنوان کلیک راست ماوس و یا برای انتخاب بخش خاصی از متن یا عکس مورد نظر کاربر می‌توان استفاده کرد. استفاده کردن از این قلم به طور کلی بسیار لذت‌بخش است و زمانی که به عادت کار کردن با آن کنید، خیلی سریع کارها و وظایف روزمره خود را می‌توانید به انجام برسانید. گفتنی است وجود این قلم دیجیتالی در این محصول، برای طراحان و گرافیست‌ها مزیت بزرگی به شمار می آید. بر خلاف سری ۱۱ اینچی خوشبختانه این محصول که هیچ جایی برای نگهداری قلم بر روی دستگاه تعبیه نشده بود، سونی یک شیار برای نگهداری قلم بر روی لبه سمت راست دستگاه در نظر گرفته است که از گم شدن و جا گذاشتن قلم جلوگیری می‌کند.
بررسی تخصصی مشخصات لپ تاپ سونی Vaio Duo 13
کیبورد و تاچ پد
باز به مکانیزم کشویی می پردازیم. زمانی که دستگاه را گشوده و صفحه‌نمایش را به بالا می‌برید، با یک صفحه کلی جزیره‌ای ساخته شده از فلز روبرو می‌شوید. اندازه کلیدها کمی کوچک‌تر از استاندارد کیبوردهای جزیره‌ای دیگر می باشد اما به دلیل وجود فاصله مناسب بین آن‌ها، خطاهای تایپی کاهش خواهد یافت. همان گونه که از یک لپ‌تاپ سیزده اینچی انتظار داریم، صفحه کلید VAIO Duo 13 دارای قسمت عددی مجزا نمی باشد. به دلیل داشتن عمق کم و اندازه کوچک کلیدها عمل تایپ کردن با صفحه کلید این دستگاه ، به مقداری تمرین نیاز دارد. در ضمن، به دلیل نزدیک بودن بیش از اندازه به صفحه‌نمایش، کلیدهای F1 تا F12 نیز در شرایط مناسبی قرار ندارند، که همه این‌ها موجب می‌شوند تا این دستگاه را به افرادی که تایپ کردن، در کارهای روزمره‌ی آن‌ها به میزان زیادی انجام می شود، نتوان پیشنهاد داد. شایان ذکر است که کیبورد VAIO Duo 13 از نور پس‌زمینه نیز برخوردار می باشد که البته از چنین دستگاه گران‌قیمتی، کمتر از این هم انتظار نداشتیم!

به دلیل کمبود فضا، در مدل ۱۱ اینچی VAIO Duo تاچ پد وجود نداشت و بجای آن سه کلید مجزا بر روی لبه دستگاه در پایین کلید Space، در نظر گرفته شده بود که دو کلید پیرامون آن، نقش کلیدهای تاچ پد را ایفا می‌کردند. بخش تاچ پد به صورت یک برجستگی لمسی گرد و کوچک، مانند لپ‌تاپ‌های صنعتی لنوو که یک Joystick در میان کلیدها وجود دارد و کار حرکت دادن نشانگر ماوس را انجام می‌دهد، در میان کلیدهای G، H و B جاسازی شده بود. اما در مدل ۱۳ اینچی این دستگاه به دلیل ابعاد بزرگ‌تر دستگاه و محدود نبودن آن، یک تاچ پد وسیع اما ظریف در پایین کلید Space قرار داده شده که شما در آن هیچ کلیدی را نمی بینید. این تاچ پد کوچک از فرمان‌های چند لمسی نیز پشتیبانی می‌کند و برای حرکت دادن نشانگر ماوس و یا بزرگنمایی و یا کلیک کردن مناسب است. احتمالا اما به دلیل کوچک بودن آن شما راحت‌تر باشید تا از صفحه‌نمایش لمسی برای این دستوران بهره ببرید. دو بلندگوی استریوی بسیار کوچک و ظریف پایین همین لبه جلویی، قرار داده شده‌اند. کیفیت صدای آن‌ها با وجود بلندی صدای رضایت‌بخش، پایین است و این بلندگوهای کوچک برای گوش کردن به موسیقی و یا تماشای فیلم چندان مناسب به نظر نمیرسد.

پورت‌ها و اتصالات
در VAIO Duo 13 نسبت به مدل ۱۱ اینچی یکی از تغییرات عمده‌ای که شاهد آن هستیم، حذف پورت VGA آن است و دیگر هیچ پورت یا اتصالی را بر روی لبه طرفین دستگاه تعبیه نشده است. کلیه اتصالات به پشت دستگاه منتقل شده‌اند و تنها کلیدهای تنظیم صدا بر روی لبه سمت چپ را در لبه آن می توانید ببینید. بر روی لبه پشتی دستگاه به ترتیب ورودی کابل شارژ، دو پورت USB 3.0 و یک پورت HDMI در یک طرف، و شیار کارت خوان دستگاه در کنار شیارهای خروجی هوای سیستم خنک کننده دستگاه، در طرف دیگر قرار داده شده اند. بدیهی است که مثل بسیاری از الترابوک ها VAIO Duo 13 با در نظر گرفتن باریکی و ظرافت این دستگاه ، نیز از نعمت داشتن پورت Ethernet محروم شده است. شرکت سونی برای ارتباطات بی‌سیم نیز از سوی دیگر، این الترابوک را به تکنولوژی NFC مجهز نموده است که ویژگی ارتباط میدان نزدیک را با دستگاه‌های دیگر که مجهز به این فناوری هستند به آن داده است. از دیگر امکانات ارتباطی بی‌سیم این دستگاه می توان شبکه بی‌سیم با استاندارد ۸۰۲٫۱۱a/b/g/n و نسل چهارم بلوتوث را نیز نام برد. ناگفته نماند این الترابوک دارای سنسورهای ژیروسکوپ و قطب نما و همچنین شتاب سنج نیز می باشد.

سخت‌افزار و باتری
VAIO Duo 13 با سخت‌افزارهای مختلفی عرضه شده است ولی همگی آن‌ها از نسل چهارم Haswell، پردازنده‌های ولتاژ پایین و دو هسته‌ای Intel Core بهره می گیرند. چیپ HD Graphics 4400 نیز مسئولیت انجام محاسبات گرافیکی را بر عهده دارد. بنابراین مطابق بیشتر آلترابوک ها، قدرت پردازش گرافیکی‌ای که VAIO Duo 13 ارائه می‌کند بسیار محدود است و آن را نمی‌توان دستگاه مناسبی برای تدوین ویدیو، کار با نرم‌افزارهای سه بعدی، برنامه‌نویسی و یا اجرای بازی‌های کامپیوتری به حساب آورد. اما برای انجام کارهای سبک‌تر، VAIO Duo 13 بسیار مناسب و مفید می باشد. بکارگیری حافظه‌های خشک و یا SSD موجب شده است تا سرعت لود شدن، کپی کردن فایل‌ها و اجرای برنامه‌ها، بسیار سریع انجام شود و محیط ویندوز تبدیل به راحتترین حالت ممکن شود. البته به این دلیل که کمپانی سونی شمار زیادی برنامه و سرویس به صورت پیش‌فرض، بر روی ویندوز دستگاه نصب کرده است، عملکرد سیستم‌عامل به طرز چشمگیری کاهش یافته است. بنابراین راه حل مناسب برای به دست آوردن سرعت واقعی و پردازش سریع این دستگاه نصب کردن یک ویندوز جدید و فاقد برنامه‌ها و سرویس‌های سون، می تواند باشد.
بررسی تخصصی مشخصات لپ تاپ سونی Vaio Duo 13
کلیه مدل‌های VAIO Duo 13 سونی به باتری‌های لیتیوم یون ۴ سلولی مجهز شده است. به طور کلی با در نظر داشتن شارژدهی نسبتا خوب آلترابوک‌ها و استفاده از پردازنده‌های ولتاژ پایین، انتظار این را داشتیم تا باتری این آلترابوک نیز عملکرد بسیار خوبی بتواند از خود بروز دهد. خوشبختانه انتظارات ما را ، VAIO Duo 13 به نحو احسن برآورده کرد. سونی VAIO Duo 13 در آزمون استاندارد مرورگری ممتد اینترنت از راه Wi-Fi، با درجه روشنایی متوسط، توانست حدود هفت ساعت شارژدهی تامین کند. این موضوع در حالتی ایست که بیشتر آلترابوک‌ها قادر هستند نهایتا بین ۴ تا ۵ ساعت شارژدهی داشته باشند! به دلیل ضخامت کم آلترابوک‌ها معمولا سیستم خنک‌کننده بهینه‌ای ندارند اما آزمونهای ما نتایج متفاوتی را با VAIO Duo 13 نشان داد. در حالتی که سیستم بیکار است و بار محاسباتی چندان سنگینی بر روی آن نیست، دمای همه بخش‌های دستگاه کاملا خنک بوده و تقریبا هیچ صدایی توسط فن خنک‌کننده تولید نمی شود. اما در حالت فشار کار شدید و هنگامی که بار محاسباتی سنگینی بر روی پردازنده وجود دارد، تنها دمای برخی از بخش ها، مثل زیر دستگاه و بالای کیبورد بالا رفته و صدای خفیف فن خنک‌کننده نیز به گوش می‌رسد که خوشبختانه هیچ‌کدام برای کاربر آزاردهنده نخواهد بود.

نتیجه‌گیری
سونی با ارائه محصول VAIO Duo 11، به جمع تولیدکنندگان دستگاه‌های تبدیل‌پذیر پیوست و با تولید VAIO Duo 13 توانست ویژگی‌های خود را در طراحی و عرضه محصولات تبدیل‌پذیر به خوبی نمایان سازد. دستگاه‌هایی که قارد هستند در هر زمان بین تبلت و لپ‌تاپ تغییر نموده و در آینده نیز به احتمال بسیار زیاد شاهد حضور تنوع زیادی از آن‌ها در بازار خواهیم بود. نکته ای که تغییرپذیرها را از هم متمایز می سازد، خلاقیت و نوآوری کمپانی تولید کننده آن‌هاست. درحالی‌که Lenovo از لولاهای ۳۶۰ درجه‌ای، Acer از داک کیبورد و ASUS از صفحه‌نمایش دوم بهره برده اند، سونی مکانیزم کشویی را برای محصول تغییرپذیر خود برگزیده است. حالت کشویی نیز شبیه مکانیزم های دیگر ، مزایا و معایب خاص خود را دارا می باشد که قبلا به توضیح آنها پرداختیم. با در نظر گرفتن عملکرد بالا و وزن سبک این دستگاه ، ابزاری مناسب برای گرافیست‌ها و کاربرانی است که نیاز به لپ‌تاپی دارند که در هر زمان بتوانند آن را به تبلتی تبدیل کنند که دارای ویژگی ها و قابلیت های بیش از آن باشد. اما در صورتی که معایب جزئی VAIO Duo 13 را نادیده بگیریم، با دستگاهی پرسرعت، چابک ، با کیفیت تولید بی‌نظیر و صفحه‌نمایش با کیفیت روبرو هستیم که هر موقعی که مایل بودیم آن را از لپ‌تاپ تبدیل به یک تبلت نماییم.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *