استفاده از باکتری در حرکت میکروربات ها

استفاده از باکتری در حرکت میکروربات ها
  • 1396/4/25
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

ممکن است این خبر مانند بریده ای از یک رمان علمی تخیلی به نظر برسد، ولی پژوهشگران توانسته اند به کمک باکتری های موجود در مایعات، روشی برای حرکت میکرو موتورها پیدا کنند. برای نخستین بار، یک تیم تحقیقاتی موفق شده است تا سازه های بسیار ریز ملخ مانند (ملخ هواپیما) را با تغییر دادن شرایط نوری، در یک جهت بچرخانند.

گویا آی تی – این میکرو موتورهای جدید را می توان با هزینه ای کم، به تعداد انبوه تولید کرد و از آن برای رساندن داروها به اهداف خاص در روند درمان بیماری ها استفاده کرد.
روبرتو دی لئوناردو، یکی از نویسندگان ارشد این مقاله، از دانشگاه ساپینزا در رم، می گوید:” ما می توانیم مجموعه های بزرگری از این روتورها را بسازیم که به صورت مستقل کنترل شده و از نور به عنوان تنها منبع انرژی خود استفاده می کنند.”
“طراحی جدید، در مقایسه با تلاش های پیشین، که با اتکا بر باکتریهای گونه طبیعی و سازه های تخت، کار می کردند، سرعت چرخشی بسیار بالایی را با کاهش قابل توجه در نوسانات ادغام کرده است.”

این میکرو روبات ها، ممکن است از نظر اندازه کوچکتر از یک میلی متر باشند، اما قرار است مشابه گروهی از مورچه های هماهنگ، تأثیر بسیار مهمی روی انواع کاربردها، از بهبود دریافت داروها به اعضای بدن و تشخیص بیماریها گرفته تا جابه جایی اشیاء بزرگ مانند اتومبیل ها داشته باشند.
در طول دهه گذشته، پژوهشگران به دنبال روش هایی بودند تا با استفاده از باکتری ها بتوانند نیروی حرکت این ماشین های بسیار ریز را تأمین کنند. در یکی از این مطالعات، مشخص شد که می توان از سیگنال های نور برای کنترل حرکات باکتری ها استفاده کرد، که آن ها نیز در عوض می توانند موجب حرکت میکرو روبات ها شوند.
در حالی که پژوهشگران موفق شده اند این میکرو روبات ها را حرکت دهند، به دلیل حرکات پیچیده و نا منظم باکتری ها، هنوز نتوانسته اند حرکت آن ها را در سرعتی ثابت تنظیم کنند. مشکل اصلی در این بخش آن است که مایعات پر از باکتری، تنها در صورتی می توانند منبعی قابل اعتماد از سوخت برای میکرو روبات ها باشند که تمام باکتری ها در یک جهت حرکت کنند.
برای مقابله با این مشکل، دی لئوناردو و تیم او یک میکرو موتور ساخته اند که می تواند منبع بسیار کوچکی از باکتری های اشریشیا کلی را در خود جای دهد. این باکتری ها حرکتی آرام داشته و به نور حساس هستند. در لبه های خارجی این موتور بسیار کوچک و در حال چرخش، ۱۷ محفظه کوچک با سطح شیبدارهای زاویه دار وجود دارد.
زمانی که باکتری به سوی این میکرو موتور شنا می کند، سطوح شیبدار باکتری را به سوی این اتاقک های می فرستند. حرکت تاژک های این باکتری ها، باعث می شود که میکرو موتور بچرخد، و دقیقا همانطور که آب در حال جریان، یک آسیاب آبی را می چرخاند، این میکرو موتور را به حرکت وا می دارد.
در مرحله بعد تیم تحقیقاتی مجموعه ای از میکرو موتورها و باکتری های موجود در مایع را در معرض تابش های یک منبع نور قرار دادند. آن ها توانستند شدت نور را با استفاده از الگوریتمی که در بازه های ۱۰ ثانیه ای، به مجموعه نور می تاباند، تنظیم کنند.
با تنظیم کردن شدت نور، پژوهشگران توانستند هر یک از این میکروموتورها را تقریبا با سرعتی ثابت، در یک جهت بچرخانند.
طبق اظهارات دی لئوناردو :” این دستگاه ها می توانند در آینده به عنوان عملگرهای بسیار کم هزینه و قابل دفع در میکرو روبوت ها به کار گرفته شوند و در جمع آوری و طبقه بندی سلول ها در آزمایشگاه های مینیاتوری زیست-پزشکی موثر باشند.”

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *