۵ علت اصلی کاهش سرعت گوشی‌های هوشمند و راهکار آن

۵ علت اصلی کاهش سرعت گوشی‌های هوشمند و راهکار آن
  • 1396/4/29
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

به استثنای افرادی که هر شش ماه یک بار گوشی هوشمند خود را تعویض می‌کنند تا به نوعی در این صنعت پیشگام باشند، ضعیف شدن عملکرد این دستگاه‌ها موضوعی طبیعی است. این موضوع صرفا مربوط به اندروید یا آیفون نیست، بلکه کاربران هر دو پلتفرم در مورد کاهش سرعت گوشی خود شکایاتی را مطرح می‌کنند و می‌خواهند بدانند که چرا تلفن همراه آن‌ها سرعت عملکرد روز اولش را ندارد.

گویا آی تی – چند علت عمده و اساسی برای کاهش سرعت گوشی‌هایی که بیش از یک سال از عمرشان می‌گذرد وجود دارد، که در ادامه ذکر خواهند شد.

ارتقای سیستم عامل
زمانی که شما گوشیتان را خریداری می‌کنید، حاوی یک نسخه مشخص از سیستم عامل است. بطور مثال اندروید ۴٫۴ کیت‌کت یا آی او اس ۷ که هر دو در سال ۲۰۱۳ عرضه شده‌اند. هنگامی که این دو نسخه سیستم عامل ارائه شدند، هدف از توسعه آن‌ها مجموعه واحدی از ویژگی‌ها سخت افزاری بود. قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی که به دو پلتفرم اندروید و ios اضافه شده است، مشخصات سخت‌افزاری جدیدی را نیز احتیاج دارد.
برای مثال یک نسخه جدید از سیستم عامل، قدرت پردازشی بیشتر و منابع قوی‌تری را برای ارائه یک تجربه کاربری روان و خوب نیاز دارد. به بیان دیگر اگر یک گوشی مدل ۲۰۱۳ داشته باشید که دارای اندروید ۴٫۴ کیت‌کت است و آن را به اندروید ۷ نوقا ارتقاء دهید، قادر نخواهید بود از تمام ‌مزیت‌های آن بهره‌مند شوید. در نتیجه گوشی هوشمند شما با کاهش سرعت همراه خواهد شد.

راهکار
در این مورد کار زیادی نمی‌توان کرد. بروز رسانی‌های کوچکی مثل آپدیت اندروید ۷٫۰ به اندروید ۷٫۱ را با خیال راحت انجام دهید، ولی از بروز رسانی‌های عمده به طور مثال آپدیت اندروید ۷٫۱ به اندروید ۸ خودداری کنید. گوشی هوشمندتان را در زمان خودش نگهدارید و چنانچه می‌خواهید از ویژگی‌های سیستم عامل جدیدتری استفاده کنید، بهتر است گوشی خود را ارتقاء داده و آن را با یک مدل جدیدتر جایگزین کنید.

بروز رسانی اپلیکیشن‌ها
همه نرم افزارها دائما به افزودن قابلیت‌های جدید و حتی غیر ضروری محکوم هستند، در این بین اپلیکیشن‌های موبایل نیز از این قاعده مستثنی نبوده و حتی یکی از بدترین مجرمان محسوب می‌شوند. حتی اپلیکیشن‌های سبک و کم حجم نیز در مدت طولانی می‌توانند تاثیر گذار باشند.
یکی از حائز اهمیت‌ترین موضوعاتی که اغلب توسعه دهندگان اصلا توجهی به آن ندارند، منابعی است که توسط اپلیکیشن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت همانطور که گوشی و تبلت‌ها از لحاظ سخت افزاری پیشرفته‌تر می‌شوند، توسعه دهندگان نیز بیشتر به مدیریت تغذیه کردن منابع کم توجهی می‌کنند. به مرور زمان اپلیکیشن ها فضای بیشتری از حافظه رم را اشغال خواهند کرد، ولی گوشی در همان سطحی که بوده مانده است و این امر سبب کاهش سرعت گوشی خواهد شد.

راهکار
سعی کنید اپلیکیشن‌هایی که بیشتر از منابع گوشی استفاده می‌کند را حذف کرده و با اپ‌های مشابه و سبک‌تر جایگزین کنید. این اپلیکیشن‌ها می‌توانند برنامه‌های یادداشت برداری، مالتی مدیا، شبکه‌های اجتماعی و .. را شامل شوند. در بعضی موارد می توانید نسخه‌های قدیمی یک اپ را در اینترنت پیدا کنید و اگر فاقد مشکل امنیتی باشند، می‌توانید آنها را روی گوشی نصب کنید و از بروزرسانی آنها نیز خودداری نمایید.

اپلیکیشن‌های پس زمینه
یکی از دلایل کاهش سرعت گوشی‌های هوشمند می‌تواند تعداد زیاد اپلیکیشن‌های نصب شده روی گوشی باشد. به قسمت تنظیمات گوشی بروید و تمام ‌برنامه‌های دانلود شده را ببینید. خیلی از کاربران تصور می‌کنند که تعداد اپ‌های کمی مثل ۱۰ اپلیکیشن روی گوشی دارند ولی پس از مراجعه به بخش تنظیمات متوجه می‌شوند که تعداد آن‌ها به ۴۰ یا ۵۰ برنامه رسیده است.
این مشکل از آنجا ناشی می‌شود که خیلی از اپلیکیشن‌ها در پس‌ زمینه گوشی بدون آن که استفاده‌ای از آن‌ها داشته باشید، فعال هستند. به طور مثال برنامه‌های مدیریت ایمیل بطور مداوم در حال چک کردن ایمیل‌های ورودی و اپ‌های پیام رسان‌ نیز همیشه در انتظار پیام‌های جدید می‌باشند. حتی والپیپرهای زنده متحرک و ویجت‌های صفحه اصلی نیز منابع زیادی از سخت افزار گوشی را درگیر خواهند کرد.
هر اپلیکیشن اضافه به معنای استفاده‌ی بیشتر از پردازنده و رم گوشی خواهد بود، که این امر باعث می‌شود ظرفیت کمتری از آن‌ها در اختیار برنامه‌های مهم‌تری که استفاده می‌کنید، قرار گیرد. این موضوع تاثیر عمده‌ای بر عملکرد گوشی گذاشته و یکی از دلایلی است که نشان می‌دهد به چه دلیل برنامه‌های از بین برنده وظایف (Task Killer) را نباید استفاه کرد.

راهکار
اپلیکیشن‌هایی که باتری گوشی را با فعالیت بیش از حد در پردازش‌های پس زمینه استفاده می‌کنند را بیابید. یک تصویر غیر متحرک برای والپیپر گوشی انتخاب کنید و از ویجت‌های اضافی دوری کنید. اپلیکیشن‌هایی استفاده نمی‌شوند را حذف کرده و پردازش در پس زمینه را برای اپلیکیشن‌های غیرضروری غیرفعال کنید.

ضعیف شدن حافظه
تمام نرم افزاهای‌گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها روی یک فلش مموری اجرا می‌شوند که یک نوع حافظه جامد مدیوم همراه با قطعات بدون حرکت است و اغلب انواع آنها را NAND می‌نامند. اگر چه NAND سریع و مقرون به صرفه هستند، ولی مواردی نیز بر روی عملکرد آن‌ها تاثیر می‌گذارد، از جمله:
• وقتی حافظه NAND پر ‌شود، سرعت آن کاهش خواهد یافت، هرچه تعداد بلوک‌های خالی این حافظه بیشتر باشد، عملکرد کلی آن نیز بهتر خواهد بود. اگر فضای ذخیره سازی پر باشد، با کاهش سرعت گوشی مواجه خواهید شد.
• مورد دوم اینکه، مموریNAND به مرور زمان و در اثر استفاده ضعیف خواهد شد. عمدتا سه نوع مموریNAND با نام‌هایSLC، MLC و TLC داریم، ولی تمام آنها چرخه نوشتن ممعینی در هر سلول حافظه خود دارند و زمانی که به آن حد برسند سلول‌ها از بین رفته و بر عملکرد گوشی نیز تاثیر خواهد گذاشت. از آنجا که گوشی‌های هوشمند همیشه در حال نوشتن اطلاعات هستند، لذا خرابی و کاهش سرعت بدیهی خواهد بود.

راهکار
سعی کنید ظرفیت استفاده از حافظه دستگاه زیر ۷۵ درصد باشد، بطور مثال اگر حافظه داخلی گوشی ۸ گیگابایت است حتی الامکان ۲ گیگابات از آن را خالب نگهدارید. علاوه بر این تکنیک هموار کردن پوشش باعث تاخیر در تضعیف عملکرد گوشی خواهد شد.

انتظارات بیش از حد
به رغم تمام موارد فوق، باز هم احتمال دارد که حس کنید گوشی هوشمند شما کند کار می‌کند، ولی ممکن است در حقیقت اینطوذ نبوده و این فقط احساس شما باشد. جالب است بدانید که تعداد جستجوی عبارت گوشی کند بعد از ارائه‌ی بروزرسانی‌های جدید سیستم عامل‌ها افزایش می‌یابد. هیچ کس نمی‌داند این اتفاق چه معنای دارد، اما ممکن است در واق فقط حس می‌کنید که سرعت همه چیز کندتر از قبل شده است.
به علاوه با روی کار آمدن مدل‌های جدید گوشی و مقایسه کردن گوشی خودتان با آن احساس ضعف ‌کنید. به طور مثال شاید گوشی گلکسیS3 مینی شما زمانی بسیار عالی و خارق العاده بوده، اما اکنون انتظارات و استانداردها افزایش پیدا کرده است و نباید انتظارات قبلی را از آن داشته باشید.

راهکار
گوشی هوشمند خود را با محصول جدیدتری عوض کنید یا گوشی خود را فلش کنید و یک رم سفارشی سبک‌تر را روی آن نصب نمایید.
چنانچه گوشی هوشمند‌تان آن چیزی است که انتظارش را دارید و یقین دارید که مشکل آن مربوط به موارد یاد شده نیست، می‌توانید از راه حل‌های زیر استفاده کنید:
گوشی‌ها وتبلت‌های اندرویدی: اگر چه تضمینی برای مفید بودن این راه حل وجود ندارد، اما راهکارهایی نظیر پاکسازی صفحه خانگی گوشی و ریستارت کردن آن ساده‌ترین را حل‌هایی هستند که می‌توانید آنها را امتحان کنید. به علاوه آزاد سازی فضای حافظه گوشی و نهایتا گزینه بازگشت به تنظیمات کارخانه نیز می‌توانند مفید باشد.
آیفون و آیپد: در سیستم عامل IOS، امکان استفاده از گزینه‌های متعددی مانند سیستم عامل اندروید وجود ندارد. ولی پاکسازی دستی رم، ممانعت از نصب اپلیکیشن‌های باتری خور و آزادسازی فضای ذخیره سازی می‌توانید مشکل را حل کند. در نهایت امتحان گزینه بازگشت به تنظیمات کارخانه نیز ضرر نداشته و می‌تواند مفید واقع شود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *